artikel

Van Nunen Transport kiest voor flexibele boordcomputers

Distributie 1434

Van Nunen Transport & Logistiek uit Geldrop heeft geïnvesteerd in boordcomputers. Flexibiliteit en bedieningsgemak stonden voorop. Uiteindelijk viel de keuze op een smartphone systeem met app.

Van Nunen Transport kiest voor flexibele boordcomputers

Geen maatwerk, een standaardoplossing, hardware-onafhankelijk, eenvoudig in gebruik en flexibel. Dat waren de uitgangspunten voor Van Nunen Transport & Logistiek uit Geldrop bij de zoektocht naar een boordcomputersysteem. De logistiek dienstverlener verzorgt specialistisch vervoer voor zorginstellingen in Nederland.

Communicatie op klantniveau

Directeur en eigenaar Mark van Nunen: “Omdat ons vervoer zo specialistisch is, zochten wij een boordcomputeroplossing met een flexibel vragenpad. Medicijnen vervoeren vraagt immers vaak om extra instructies. Die moeten wij aan onze chauffeurs meegeven om hun werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Het komt erop neer dat wij vaak op klantniveau allerlei zaken vastleggen en willen communiceren aan onze chauffeurs. De automatisering moet daaraan voldoen.”

Lees ook
In 5 stappen naar een nieuw TMS

Open en toegankelijk

Van Nunen en zijn team hebben gekozen voor LISA van Centric. Van Nunen: “Wij werken al langer samen met Centric en gebruiken al In&OUT WMS en Plan&GO TMS. Met LISA kunnen we nu transportopdrachten direct vanuit Plan&GO TMS naar de smartphone van de chauffeur of charter sturen. De informatie over de zending is bovendien direct voor ons beschikbaar zodra er is getekend voor ontvangst.”

Sturen op cijfers

Investeringen in business intelligence stelt het bedrijf in staat meer dan voorheen te sturen op cijfers. Van Nunen: “De tijd van één keer per jaar naar de resultaten kijken, ligt inmiddels ver achter ons. De marges in onze sector maken het noodzakelijk om bepaalde kengetallen continu te bewaken. Die gegevens komen niet meer van een handgeschreven ritstaat maar worden dagelijks verzameld uit Plan&GO TMS en LISA- Zo beschikken we met weinig inspanningen steeds over actuele managementinformatie en kunnen we tijdig de juiste beslissingen nemen.”

Zie ook
Eenvoudige planning en communicatie in een extreem complexe distributieketen

 

Boordcomputer geen controlemiddel

Het systeem is louter bedoeld ter vervanging van handmatig werk en moet niet leiden tot een aanpassing in de manier van werken. Ook is het systeem niet bedoeld ter controle van de chauffeurs.

Belang van apps in de logistiek groeit

Flexibel

Van Nunen kiest er eveneens bewust voor om niet met voertuiggebonden apparaten te werken, maar met smartphones voor de chauffeurs. “Niet alle auto’s rijden altijd, wat bij voertuiggebonden apparaten zou betekenen dat een deel niet altijd in gebruik is. Daarnaast zijn de chauffeurs zuiniger op apparaten die voelen alsof ze van hen zijn. Bovendien is het gunstig dat we voor LISA niet per apparaat betalen maar per opdracht.” Een ander pluspunt volgens de directeur is het feit dat updates continue worden doorgevoerd.

 

Meer weten? Download hier de whitepaper ‘Standaardisatie en slimme IT’

 

Reageer op dit artikel