artikel

EuroTracs stuurt transportketen met slimme rekentool

Distributie 1467

EuroTracs levert met eTrans en eConnect een transport management systeem (TMS) waarmee verladers en vervoerders de hele transportketen kunnen automatiseren. Managing director Christiaan Bert: “Gezien onze eigen keuze voor het SaaS-model zochten we een leverancier met een cloud-oplossing die wil meegaan in ons verdienmodel.”

EuroTracs stuurt transportketen met slimme rekentool

Tekst is aangeleverd door PTV Group

Bij de start van de economische crisis maakte EuroTracs een belangrijke strategische keuze: de ontwikkeling van eTrans, een transport management systeem in de cloud met het bijbehorende verdienmodel op basis van software-as-a-service (SaaS). “Automatiseren is duur. Dankzij dit model konden transportbedrijven in moeilijke tijden toch een modern TMS in gebruik nemen zonder grote investeringen in hardware en softwarelicenties te hoeven doen”, vertelt Christaan Bert, managing director.

De nieuwe strategie pakte goed uit. Kleine en middelgrote transportbedrijven met uiteenlopende specialisaties, van expressvervoer tot containertransport, maken naar volle tevredenheid gebruik van eTrans. “Wij proberen een universeel TMS met veel functionaliteit neer te zetten zodat transportbedrijven zo min mogelijk maatwerk nodig hebben. Tegelijkertijd is het een modulair systeem, dat ons in staat stelt om aan specifieke wensen van klanten te voldoen zonder de basismodules overboord te gooien. Op deze manier hebben we een platform gecreëerd waarmee kleine en middelgrote transportbedrijven zich kunnen organiseren en concurreren met de grote logistiek dienstverleners. We verwachten dat het aantal door eTrans aangestuurde vrachtauto’s dit voorjaar de grens van duizend voertuigen passeert”, stelt Bert.

Transportketen automatiseren

De software en diensten van EuroTracs zijn niet alleen voorbehouden aan transportbedrijven. Onder de naam eConnect App is een boordcomputer-oplossing voor tablet en smartphone ontwikkeld waarmee transportbedrijven hun charters kunnen aansturen alsof het hun eigen chauffeurs zijn. Daarnaast heeft het bedrijf met eConnect een online collaboratieplatform ontwikkeld waarop verladers en vervoerders orders kunnen uitwisselen. “Verladers kunnen hierop orders ingeven die vervoerders kunnen selecteren, maar ook vrachtdocumenten en orderstatussen kunnen uitwisselen. Op deze manier kunnen we de hele transportketen automatiseren, van verlader tot chauffeur”, vertelt Sven Claessens, managing partner bij EuroTracs.

In de software is een belangrijke rol weggelegd voor PTV xServer, de serie softwarecomponenten van PTV. “Wij zochten in eerste instantie een leverancier van digitaal kaartmateriaal met functionaliteit op het gebied van wegtransport. Gebruikers van eTrans hebben nu eenmaal behoefte aan een visueel overzicht dat laat zien waar de vrachtauto’s en de laad- en losadressen zich bevinden. Gezien onze eigen keuze voor het SaaS-model zochten we ook een leverancier met een cloud-oplossing die wil meegaan in ons verdienmodel”, verklaart Bert.

Complete planningsoplossing

EuroTracs zet de component PTV xLocate in om postadressen in eTrans om te zetten in geografische coördinaten (geocodering). Met PTV xMap worden die geografische coördinaten vervolgens geprojecteerd op digitale kaarten die de gebruikers in het TMS kunnen oproepen. Daarnaast heeft EuroTracs ook PTV xRoute geïntegreerd. Bert: “Als transportbedrijven een nieuwe order ontvangen, kunnen de planners hiermee direct uitrekenen wat de afstand is en de bijbehorende kosten zijn. xRoute houdt daarbij rekening met het voertuig- en motortype en de daarvoor geldende beperkingen aangaande brughoogtes, aslasten, tolkosten en milieuzones, zodat zij een betrouwbare marge kunnen afgeven.”

Met behulp van xTour biedt EuroTracs als optie in eTrans zelfs een complete planningsoplossing aan. “Wij geloven niet in een volledig automatische planning, maar met deze functie kan eTrans wel een voorstel genereren die door planners eventueel kan worden aangepast en overgenomen”, vertelt Claessens, die de elektrotechnische groothandel Trilec als één van de gebruikers van deze planningsoplossing noemt. “Trilec plant al zijn tien distributieauto’s met xTour. Ik schat dat de planners zo’n 90 tot 95 procent van de planningsvoorstellen zonder aanpassingen overnemen.”

Estimated time of arrival

De softwarecomponenten van PTV worden ingezet in eConnect, het collaboratieplatform dat onder meer wordt gebruikt door de vervoerder van staalgigant Arcelor Mittal. Dit bedrijf plaatst op het platform zijn orders, die transportbedrijven kunnen accepteren en via datzelfde platform eventueel weer kunnen doorgeven aan charters. Het platform berekent vervolgens tijdens de rit een ‘estimated time of arrival’ (ETA) die weer aan Arcelor Mittal wordt gecommuniceerd. Claessens: “In principe gebruiken we daarvoor eenvoudige wiskunde. Als een vrachtauto een half uur te laat is geladen, mogen we verwachten dat die ook een half uur te laat op het losadres is. In situaties waarin deze wiskunde ontoereikend is, bijvoorbeeld als de vrachtauto afwijkt van de verwachte route, zetten we de componenten van PTV in om een nauwkeurige ETA te berekenen.”

De samenwerking met PTV bevalt EuroTracs goed. “Het is natuurlijk een bekende partij op dit terrein. Veel bedrijven gebruiken al TLNplanner, die in de wegtransport als de standaard norm wordt gehanteerd. Het is fijn dat we met de xServer onze klanten dezelfde comfortzone kunnen bieden”, stelt Bert, die wordt aangevuld door Claessens. “Als we vragen hebben, kunnen we altijd terecht bij ons aanspreekpunt.”

Reageer op dit artikel