artikel

TNT Koerier verhoogt punctualiteit boven de 98 procent

Distributie Premium

TNT Koerier verhoogt punctualiteit boven de 98 procent

TNT heeft de prestaties van zijn Value Added Services-netwerk (Delivery Plus) aanzienlijk verbeterd met behulp van PTV Smartour. De punctualiteit is gestegen tot boven de 98 procent, terwijl de voertuigen efficiënter dan ooit worden ingezet. Opvallend is het gekozen planningsconcept, waarbij de depots elk apart toegang hebben tot Smartour en hun eigen zendingen plannen. “Dat stelt hen in staat om synergie te creëren met hun andere activiteiten.”

Tekst door: PTV Smartour

Elke dag levert TNT pakketten af die extra handelingen van chauffeurs vereisen. Dat varieert van het omruilen en installeren van modems tot identiteitscontrole en contractondertekening bij het afleveren van telefoons. “Dat zijn zendingen die niet in ons standaard netwerk passen. Daarvoor hebben we een apart netwerk met een centraal depot in Schiphol-Rijk en regionale depots opgezet. We hebben circa 150 chauffeurs speciaal opgeleid om deze waardetoevoegende handelingen te mogen uitvoeren”, vertelt Marcel van Schaik, manager sameday van TNT en eindverantwoordelijk voor dit netwerk.

Voor deze zendingen is het vereist dat klanten thuis zijn, reden waarom TNT hen een grote invloed geeft in het afleverproces. Klanten kunnen kiezen uit een afleverdag – ook zaterdag – en uit tijdvakken met een lengte van vijf uur in de ochtend, middag of avond. Op de dag zelf ontvangen zij bovendien een sms-bericht met een ‘estimated time of arrival’. “Daarbij hanteren wij een boven- en ondergrens van één uur, zodat we klanten uiteindelijk een tijdvak van twee uur kunnen beloven”, verklaart Frank van Leeuwen, die operationeel verantwoordelijk is voor dit value added services-netwerk.

Punctualiteit boven 98 procent

PTV Smartour speelt in dit proces een cruciale rol. De ritten van alle voertuigen die elke dag de weg opgaan, worden nauwkeurig gepland met dit geavanceerde planningssysteem. “Voorheen hadden de zeven depots elk hun eigen planningsmethode ”, weet Van Leeuwen. Dankzij het gebruik van planningssysteem in alle depots is naast de efficiëntie ook de voorspelbaarheid van de ritten toegenomen, TNT scoort nu een punctualiteit die structureel boven de 98 procent ligt, ook voor het tijdvak van twee uur dat we op de dag zelf afgeven”, stelt Van Schaik.

Elk depot plant eigen ritten

TNT heeft bewust gekozen oor een centraal planningsconcept. Elk depot heeft via een internetportal toegang tot Smartour en kan zijn eigen ritten plannen. Alle zendingsgegevens worden daarvoor vanuit Delivery Plus, het transport management systeem van TNT Koerier, overgezet naar Smartour. Dit systeem zorgt op basis van postcodegebieden ervoor dat elk depot alleen inzicht in zijn eigen zendingen heeft. Zodra een depot zijn planning gereed heeft, wordt die weer teruggezet in het planningssysteem en kunnen de klanten via sms geïnformeerd kunnen worden over het geschatte aflevertijdstip. “Door de depots zelf te laten plannen, bieden we hen de mogelijkheid om synergie te creëren met hun andere activiteiten. Dat kunnen wij niet voor hen doen”, licht Van Leeuwen toe.

“Invoering van Smartour betekende een grote verandering voor de depots. We hebben ze daarom in een vroeg stadium bij de implementatie betrokken. Iedere planner is getraind en heeft kunnen meedenken over de implementatie. Daarmee creëer je draagvlak”, stelt Van Schaik, die wordt aangevuld door Van Leeuwen. “De planners mopperen wel eens over de instellingen van het systeem, maar de resultaten spreken voor zich. Depots hoeven per saldo minder voertuigen in te zetten dan vroeger. Bovendien scheelt dit systeem veel tijd. Vroeger duurde het misschien drie of vier uur voordat de planning gereed was, nu hooguit 45 minuten.”

Dynamisch plannen

Behalve slimme algoritmes biedt het planningssysteem nog meer functionaliteit die bijdraagt aan een betere planning. TNT is nu beter dan voorheen in staat om rekening te houden met de verschillen in tijdsduur per stop. Het omruilen en installeren van een modem vergt nu eenmaal meer tijd dan het laten plaatsen van een handtekening aan de voordeur. Daarnaast houdt Smartour rekening met de verschillen in rijsnelheid per voertuigtype. “Uiteindelijk willen we toe naar dynamisch plannen. Als één van onze auto’s dan onverwacht in een file staat of pech heeft, kunnen we de rit opnieuw plannen en de ontvanger van de zending automatisch van de vertraging op de hoogte stellen. Technisch kan het allemaal”, vertelt Van Schaik.

Niet onbelangrijk is dat Van Leeuwen en zijn team zelf nu ook meer zicht hebben op de prestaties van het netwerk. TNT kan nu exact zien hoeveel kilometers een auto op een dag aflegt, hoe lang een rit duurt en wat de gemiddelde stopdichtheid is. “Allemaal informatie die we kunnen gebruiken om ons netwerk nog beter in te richten”, stelt Van Leeuwen. Van Schaik wijst daarnaast op het CO2-reductieprogramma dat TNT heeft opgezet. “Dit systeem past perfect in ons streven om onze uitstoot te reduceren en duurzamer te opereren.”

Reageer op dit artikel