artikel

Zo bespaar je miljoenen op inbound transportmanagementkosten

Distributie Premium

Zo bespaar je miljoenen op inbound transportmanagementkosten

De druk op kosten blijft een grote zorg voor verladers. Continu onderzoek naar supply chain-processen is de norm. Bedrijven zoeken naar manieren om de operationele kosten te verlagen door bedrijfsprocessen te verbeteren. Toch wordt één aspect over het hoofd gezien: inbound transportmanagement.

Inbound transportmanagement is belangrijk wanneer bedrijven controle willen hebben over de inkomende vracht van leveranciers, zoals het consolideren en verplaatsen van ladingen. Ook het direct onderhandelen met vervoerders in plaats van te betalen voor de verladersdiensten die de leverancier kiest, zorgt voor meer behoefte aan een inbound transportmanagementstrategie. De koper gaat dan zelf over de samenwerking met de vervoerder en is daardoor verantwoordelijk voor transportplanning, aanbesteding en betalingen.

Tientallen miljoenen besparen

Door processen te automatiseren en meer inzicht en controle te hebben over inbound transport, verbetert de efficiëntie en kunnen veel kosten worden bespaard. Bedrijven kunnen wel tientallen miljoenen euro’s per jaar besparen.

Maar hoe kunnen bedrijven nu concreet kosten besparen op inbound transport? Hieronder een aantal voorbeelden:

  1. Efficiënter gebruik van apparatuur en brandstof
  2. Minder leveringen met vrachtwagens die niet volledig geladen zijn
  3. Lagere tarieven voor goederenvervoer als gevolg van het toegenomen volume
  4. Vermindering van de (variabele) doorlooptijd
  5. Minder voorraad
  6. Doorlopende zichtbaarheid van bestelling tot betaling
  7. Alleen bijsturen als er wordt afgeweken van het budget of eerder vastgestelde regels
  8. Een efficiënter ontvangstproces
  9. Verbeterde productieprocessen
  10. Betere samenwerkingsverbanden met vervoerders

Als er zoveel kosten kunnen worden bespaard op inbound transportmanagement, waarom duurt het dan zo lang voordat bedrijven inbound transportmanagementprogramma’s implementeren? Een reden is dat de kosten van inbound transport vaak gebundeld zijn met de kosten van goederen. Hierdoor zijn te hoge en overbodige uitgaven niet meteen duidelijk. Ten tweede heeft het programma intern vaak geen vaste plek. Er wordt doorgaans onderhandeld over inbound vrachtcontracten als onderdeel van het inkoopproces, terwijl de hulpmiddelen en expertise voor het beheren van transport binnen de transportafdeling blijven. Maar de grootste hindernis bij de meeste bedrijven is een gebrek aan infrastructuur om de samenwerking met leveranciers goed te kunnen ondersteunen. Zorgen over transport lijken laag op de lijst van IT-prioriteiten te staan en er wordt vaak vanuit gegaan dat het niveau van connectiviteit en communicatie dat nodig is om een inbound transportprogramma uit te voeren, moeilijk en kostbaar om in te voeren is.

Deze obstakels zijn tegenwoordig echter makkelijk te overwinnen.

Sneller en makkelijker via cloud

Nieuwe cloud en software-as-a-service (SaaS) transportmanagementsystemen, hebben ervoor gezorgd dat inbound transportprogramma’s veel sneller en makkelijker te implementeren zijn. Cloud-gebaseerde transportmanagementoplossingen die momenteel verkrijgbaar zijn, maken het voor verladers mogelijk om:

  1. Te communiceren met vervoerders en leveranciers
  2. De interne kloof tussen inkoop, transport en supply chain management te overbruggen
  3. Betrouwbare data te creëren en de datastroom te automatiseren
  4. Te zorgen voor doorlopend inzicht in de status van de bestelling en verzending

Cloud-gebaseerde transportmanagementsystemen bieden een veel sterkere business case voor inbound transportmanagement, waarbij het rendement op de investering hoger en sneller is. De investering vooraf is minimaal en de voordelen hebben onmiddellijk een positief effect op de kernactiviteiten.

Binnen drie tot zes maanden zullen de meeste bedrijven veel besparen op alleen al transportkosten. Daarnaast is er een vermindering van de inventaris, een toename van de omloopsnelheid van de voorraad en lagere productie en fulfillment-kosten. Kortom, inbound transportmanagement zou niet over het hoofd moeten worden gezien, toch?

Reageer op dit artikel