artikel

Currie European Transport zet Kewill MOVE-platform in

Distributie Premium

Currie European Transport zet Kewill MOVE-platform in

Inzicht in de supply chain is belangrijker dan ooit. Niet alleen om klanten op de hoogte te houden van de status van hun bestellingen, maar ook om logistieke processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en kosten te besparen. Om dit te realiseren maakt Currie European Transport gebruik van het Kewill MOVE-platform.


– Tekst van Kewill –


Vanuit het hoofdkantoor in Dumfries, Schotland, verzorgt Currie European Transport logistieke en transportdiensten binnen West-Europa. Onlangs zijn aan het uitgebreide netwerk van warehouses in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland warehouses in Warrington (GB) en Tiel (NL) toegevoegd. Dit betekent dat Currie van Nijmegen naar Tiel verhuist. Met ruim zevenhonderd trucks en opleggers verzorgt het bedrijf zendingen van een enkele pallet tot een volledige lading, aangevuld met value added logistics-activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn luchtvrachtvervoer, opslag en beheer van installaties en volledige logistieke ondersteuning voor de meubelindustrie. Het streven naar continuïteit en lange termijn-relaties met opdrachtgevers, leveranciers en andere logistieke partners vormt de kern van de strategie van Currie. Daarnaast investeren ze in moderne informatiesystemen zodat de klant altijd inzicht heeft in de status van zijn opdrachten.

Currie heeft in de afgelopen vier decennia veel ervaring opgedaan in een groot aantal sectoren in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, België, Duitsland en ook in een groot deel van de rest van Europa. De groupagediensten zijn vanuit het hoofdkantoor in Schotland uitgerold naar het Europese vasteland. In Frankrijk waren hiervoor al warehouses in gebruik en daar is recent ook uitbreiding van de warehousecapaciteit in Tiel aan toegevoegd. Deze faciliteiten kunnen op basis van specifieke klantwensen worden ingericht, zoals blokgestapelde opslag voor consumenten- en industriële producten en levensmiddelenopslag volgens strenge hygiënestandaarden. Currie biedt aanvullend een groot aantal magazijndiensten, waaronder cross docking, containervulling en lediging, order pikken en pakken en ompakken.

Zoektocht naar een ondersteunend informatiesysteem

In eerste instantie werkte Currie vanuit de verschillende vestigingen met aparte informatiesystemen voor inzicht in de status van klantopdrachten. Omdat deze systemen niet aan elkaar gekoppeld waren, kostte het veel tijd om opdrachten in te voeren, te volgen en af te handelen. Veel handelingen moesten handmatig worden verricht en de systemen waren complex om mee te werken. Daarom gingen ze op zoek naar een vereenvoudigd systeem voor de volledige afwikkeling van opdrachten; van de eerste orderingave tot het samenstellen van groupagevrachten. Er werd gezocht naar een compleet pakket, dat ze na het vergelijken van meerdere partijen vonden in het platform van Kewill. “In het verleden kostte het veel tijd en energie om informatie in de systemen in te voeren”, aldus Frank Verdonk, General Manager bij Currie European Transport Nederland. “We hadden het gevoel hieraan meer tijd kwijt te zijn dan dat het ons aan efficiëntie en kostenbesparingen opleverde. In het platform van Kewill vonden wij een systeem dat ons ondersteunt in plaats van andersom.”

Gebruiksvriendelijk en toegankelijk systeem

Voor het standaardiseren en optimaliseren van logistieke processen door de gehele organisatie koos Currie voor het gebruik van het Kewill MOVE-platform. Met dit platform werken alle medewerkers op dezelfde wijze, in hetzelfde systeem. Er hoeft geen informatie te worden overgetikt van het ene systeem naar het andere, wat de efficiëntie en aansturing op basis van de gedefinieerde KPI’s verbetert. “Nu kunnen we eenvoudig inzien wanneer er bijvoorbeeld een vrachtwagen wordt geladen in Tiel en deze wordt gelost in Manchester”, vervolgt Verdonk. “Op deze manier weet je waar en wanneer er een vrachtwagen vrijkomt en kun je ervoor zorgen dat er een vracht klaarstaat om deze weer te laden. Hierdoor werken we veel efficiënter.”

Het Kewill-platform ondersteunt alle belangrijke processen van de logistieke dienstverlener, zoals planningsmogelijkheden, KPI-analyses en EDI/integratiemogelijkheden. Het biedt uitgebreide mogelijkheden voor het volgen van zendingen binnen het logistieke netwerk. Daarnaast is het platform eenvoudig te integreren met systemen van opdrachtgevers en andere ketenpartners voor het elektronisch uitwisselen van informatie. Steve Walls, Business Systems Director bij Currie European Transport zegt: “Het is een hosted-systeem, waardoor het MOVE-platform eenvoudig uitgerold en ingezet kan worden. Het enige dat gebruikers hiervoor nodig hebben is een internetverbinding en een computer met een webbrowser. Hiermee heeft Kewill ons laten zien dat het systeem voldoet aan onze wensen.”

Toekomst

De opening van een nieuw warehouse in Tiel betekent dus een verhuizing van de vestiging van Currie uit Nijmegen. Om verdere groei te faciliteren heeft het bedrijf ervoor gekozen de vestiging in Nijmegen te verkopen en te verhuizen naar een groter warehouse van 5000 vierkante meter in Tiel. “Wij kijken voortdurend naar uitbreidingsmogelijkheden voor onze diensten”, vervolgt Walls. “De automatiseringsoplossing van Kewill is een systeem dat ons de flexibiliteit biedt om door te groeien, in het bijzonder op het gebied van value added services. We zijn ervan overtuigd dat door ondersteuning met de juiste management-tools en operationele controle een uitbreiding naar de grotere opslagcapaciteit in Tiel een logische stap is in onze groeistrategie. Het systeem van Kewill biedt ons de mogelijkheid om in de toekomst verder uit te breiden.”

Reageer op dit artikel