artikel

Rotterdam mag trots zijn op research community

Distributie

Op dit moment is er veel wetenschappelijke aandacht voor de activiteiten in de Rotterdamse haven. Innovatie is essentieel. Alle onderzoekinspanningen vormen samen meer dan de afzonderlijke delen. Een artikel van Peter de Langen…

Rotterdam mag trots zijn op research community

Uit: Logistiek Magazine april

Het Rotterdamse havencomplex heeft een sterke track record als het gaat om innovaties. Denk maar aan automatische containerterminals, een port community systeem, het verkeersbegeleidend systeem, open access pijpleidingen tot LNG-aangedreven binnenvaartschepen en een warmtenet. Rotterdam loopt vaak voorop.

Goede uitgangspositie

Gelukkig is de uitgangspositie om te komen tot innovatieve prestaties ook goed. Het bedrijfsleven in Rotterdam is world class. Op een steenworp afstand bevinden zich twee topuniversiteiten, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam – beide in de top 100 beste universiteiten wereldwijd! Dat kunnen niet veel havens Rotterdam nazeggen. Toegegeven, Boston staat er op dat punt nog beter voor – maar is geen haven van betekenis meer. Tenslotte is Nederland ook sterk op het gebied van publiek private samenwerking, en is ook de overheid op punten innovatief (denk bijvoorbeeld aan de douane en Rijkswaterstaat). Om deze redenen wordt het belang van innovatie onderschreven in de havenvisie 2030. Vanuit deze visie ondersteunt het Havenbedrijf Rotterdam wetenschappelijk onderzoek met meer dan één miljoen euro per jaar. Het Havenbedrijf werkt samen met de Erasmus Universiteit (SmartPort), met de Technische Universiteit Delft (Port Research Centre) en Dinalog en de Technische Universiteit Eindhoven om innovaties te ontwikkelen en toe te passen.

Samenwerken best lastig

Als professional met één been in de wetenschap en één in de industrie weet ik dat het best lastig is om deze werelden goed te laten samenwerken. Dat begint met wederzijds begrip – begrip voor het standpunt dat lage operationele kosten echt heel belangrijk zijn – begrip ook voor het feit dat wetenschappelijke artikelen echt centraal staan in wetenschappelijk onderzoek. Onderzoeksprojecten hebben altijd ook een wat experimenteel karakter: niet alles loopt volgens plan. Een selectie van aantal recente onderzoeksresultaten, die allemaal een bijdrage leveren aan een beter haven- en industriecomplex, laat de veelzijdigheid zien. Poonam Taneja (TUD) promoveerde op Adaptive Port Planning (APP) een methode die oplossingen oplevert die beter bestand zijn tegen de grillen van de toekomst.

Onderzoeksdynamiek

Thomas Schreiter (ook TUD) promoveerde op een verkeersmodel dat proactief verkeersmanagement mogelijk maakt. Deze onderzoeksinspanningen samen zijn meer dan de onderdelen: ze vormen een research community die internationaal voorop loopt, waar buitenlandse onderzoekers graag een tijdje komen voor onderzoek en waar Nederlandse en buitenlandse studenten graag een opleiding volgen. Via afstudeerstages brengen ze vervolgens weer kennis over naar het bedrijfsleven. Is dit teveel een mooi weer verhaal? Tja, het kan altijd beter, maar alles bij elkaar meen ik een toenemende gezamenlijke onderzoeksdynamiek te signaleren. De overslag van de Rotterdamse haven in 2013 zal er niet meer om zijn, maar de prestaties van het havencomplex in 2030 hopelijk wel.

Het Rotterdamse havencomplex heeft een sterke track record als het gaat om innovaties. Denk maar aan automatische containerterminals, een port community systeem, het verkeersbegeleidend systeem, open access pijpleidingen tot LNG-aangedreven binnenvaartschepen en een warmtenet. Rotterdam loopt vaak voorop.

Topuniversiteiten dichtbij

Gelukkig is de uitgangspositie om te komen tot innovatieve prestaties ook goed. Het bedrijfsleven in Rotterdam is world class. Op een steenworp afstand bevinden zich twee topuniversiteiten, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam – beide in de top 100 beste universiteiten wereldwijd! Dat kunnen niet veel havens Rotterdam nazeggen. Toegegeven, Boston staat er op dat punt nog beter voor – maar is geen haven van betekenis meer. Tenslotte is Nederland ook sterk op het gebied van publiek private samenwerking, en is ook de overheid op punten innovatief (denk bijvoorbeeld aan de douane en Rijkswaterstaat). Om deze redenen wordt het belang van innovatie onderschreven in de havenvisie 2030. Vanuit deze visie ondersteunt het Havenbedrijf Rotterdam wetenschappelijk onderzoek met meer dan één miljoen euro per jaar. Het Havenbedrijf werkt samen met de Erasmus Universiteit (SmartPort), met de Technische Universiteit Delft (Port Research Centre) en Dinalog en de Technische Universiteit Eindhoven om innovaties te ontwikkelen en toe te passen. Als professional met één been in de wetenschap en één in de industrie weet ik dat het best lastig is om deze werelden goed te laten samenwerken. Dat begint met wederzijds begrip – begrip voor het standpunt dat lage operationele kosten echt heel belangrijk zijn – begrip ook voor het feit dat wetenschappelijke artikelen echt centraal staan in wetenschappelijk onderzoek. Onderzoeksprojecten hebben altijd ook een wat experimenteel karakter: niet alles loopt volgens plan. Een selectie van aantal recente onderzoeksresultaten, die allemaal een bijdrage leveren aan een beter haven- en industriecomplex, laat de veelzijdigheid zien.

Poonam Taneja (TUD) promoveerde op Adaptive Port Planning (APP) een methode die oplossingen oplevert die beter bestand zijn tegen de grillen van de toekomst. Thomas Schreiter (ook TUD) promoveerde op een verkeersmodel dat proactief verkeersmanagement mogelijk maakt.
Deze onderzoeksinspanningen samen zijn meer dan de onderdelen: ze vormen een research community die internationaal voorop loopt, waar buitenlandse onderzoekers graag een tijdje komen voor onderzoek en waar Nederlandse en buitenlandse studenten graag een opleiding volgen. Via afstudeerstages brengen ze vervolgens weer kennis over naar het bedrijfsleven.

Is dit teveel een mooi weer verhaal? Tja, het kan altijd beter, maar alles bij elkaar meen ik een toenemende gezamenlijke onderzoeksdynamiek te signaleren. De overslag van de Rotterdamse haven in 2013 zal er niet meer om zijn, maar de prestaties van het havencomplex in 2030 hopelijk wel.

Reageer op dit artikel