artikel

Smartphone biedt All-in Logistics hogere klanttevredenheid

Distributie Premium

Smartphone biedt All-in Logistics hogere klanttevredenheid

All-in Logistics schafte voor alle chauffeurs een smartphone aan. “De real-time informatie zorgt voor hogere klanttevredenheid”, zegt Brennus van der Klaauw, managing director bij de logistiek dienstverlener.

– tekst komt van leverancier –

All-in Logistics is een logistiek dienstverlener waarvan de opdrachtgevers een mondiale focus hebben en gebruik maken van het bedrijf vanwege het specialisme en de kennis van de West-Europese markt. Managing director Brennus van der Klaauw ziet het als hun taak om de logistieke processen vanaf de opdrachtgever tot aan de eindklant te optimaliseren. Gedreven door technologische ontwikkeling is de logistiek dienstverlener continu bezig om de eigen dienstverlening te innoveren en optimaliseren.

Een van de meest cruciale onderdelen in dit proces is de mogelijkheid om realtime informatie te delen met de chauffeurs, de backoffice en de opdrachtgever. Dit vindt plaats via een innovatieve applicatie, All-in P.O.D., die bij alle chauffeurs van All-in Logistics op de Samsung Galaxy SII is geïnstalleerd.

Continue innovatie

De hedendaagse opdrachtgevers en eindklanten van de ldv’er stellen steeds hogere eisen en bovendien zorgt de huidige economische situatie ervoor dat er efficiëntere en flexibelere oplossingen moeten worden toegepast. Het gebruik van de All-in P.O.D. in combinatie met de smartphone draagt voor een belangrijk deel bij aan het realiseren van deze doelstellingen.

De smartphone wordt gebruikt voor een Proof of Delivery, zodra de chauffeur op locatie de zending aflevert. Vervolgens wordt de P.O.D. realtime naar de servers van de logistiek dienstverlener gezonden. Deze handeling maakt het gehele afleveringsproces een stuk eenvoudiger en aangenamer voor alle betrokkenen. Voorheen moest de chauffeur de levering telefonisch afmelden bij de backoffice. De voordelen zijn concreet ook door te vertalen naar een efficiëntere werkwijze wat resulteert in een fors hogere bezoekfrequentie van de chauffeurs. In de nieuwe situatie wordt er via de applicatie automatisch een bevestigingsmail naar de eindklant en opdrachtgever gestuurd. Doordat deze zaken nu geautomatiseerd zijn is de dienstverlening nóg transparanter aangezien de kans op fouten sterk gereduceerd is. “

Optimalisatie van communicatie in supply chain

De oplossing biedt niet alleen voordeel voor de interne afstemming van All-in Logistics of de communicatie met de eindklant, maar de informatie gaat ook direct naar de systemen van de opdrachtgever. Via een gecodeerde url wordt contact gemaakt met de server en wordt de bevestiging in de systemen van de opdrachtgever geüpload. Hierdoor kan de opdrachtgever direct overgaan tot facturatie. “In het geval van zeer waardevolle leveringen kan het vervroegen van het facturatiemoment een belangrijk financieel voordeel voor de opdrachtgever opleveren”, zegt Van der Klaauw.  Het is wettelijk ook niet toegestaan om eerder te factureren dan dat de leveringsbevestiging heeft plaatsgevonden.

Smartphone als zakelijke tool

All-in Logistics heeft gekozen voor een oplossing op een smartphone, omdat dit direct een kostenvoordeel oplevert ten opzichte van de aanschaf van dure scanapparatuur. De aanschafkosten van deze traditionele scanapparatuur liggen rond de 1500 euro. De huidige oplossing biedt meer functionaliteiten en kan bovendien continu worden verbeterd. Van der Klaauw: “De chauffeurs waren al uitgerust met een telefoon. Een volgende stap naar een uitbreiding op dit mobiele apparaat was zo gemaakt. De smartphone wordt nu gebruikt voor de planning, de P.O.D. en navigatie.”

Het gebruik van de applicatie is erg positief ontvangen door de chauffeurs. “De smartphone is ondertussen gemeengoed geworden, waardoor de uitrol van de oplossing zeer soepel verlopen is. De chauffeurs vonden het helemaal top en konden zonder problemen van start.” All-in Logistics heeft als doel gesteld om de dienstverlening continu te verbeteren en te blijven innoveren. Dit is een van de redenen waarom de applicatie in eigen huis is ontwikkeld. Zodoende kan men de applicatie eenvoudig beheren en continu blijven upgraden.

Eenvoud in gebruik

De chauffeurs kunnen profiteren van alle voordelen die de high-end smartphone te bieden heeft. De smartphone zelf is niet beperkt qua functionaliteiten. “Regelmatig reageren mensen om mij heen verbaasd als ik aangeef dat de chauffeurs een dure smartphone krijgen. Ik zie het als een teken van waardering en vertrouwen richting onze chauffeurs”, vertelt de managing director.

“Het is ook steeds makkelijker om externe chauffeurs in te zetten, aangezien de chauffeur aan de hand van de app direct alle benodigde gegevens bij de hand heeft. Door de brede acceptatie van de smartphones in het privéleven is het gebruik van de Galaxy SII als werktool dermate laagdrempelig dat de chauffeurs direct van start kunnen. De app wordt op de smartphone van de chauffeurs geïnstalleerd. Vervolgens worden de orders via EDI in de app ingelezen. Na het invoeren van het referentienummer krijgt de chauffeur de juiste planning en leveringsgegevens binnen. En bij het afleveren van de zending worden direct alle partijen geïnformeerd. De wereld van aflevering wordt een stuk groter, omdat het leveren van de beoogde kwaliteit gegarandeerd wordt.”

Reageer op dit artikel