artikel

Panhuijsen pakt winst via digitale koppeling met vervoerders

Distributie Premium

Panhuijsen pakt winst via digitale koppeling met vervoerders

Duidelijk inzicht in de vervoerskosten, slechts een eenmalige invoering van alle gegevens en daarmee een flinke tijdwinst en foutreductie en klanten die zelf hun verzending kunnen volgen; sinds Panhuijsen Verpakkingen uit Tilburg gebruikmaakt van de logistieke software van de Tilburgse ontwikkelaar Transsmart in combinatie met Unit4 is er veel gewonnen.

De industrie ervaart zowel de noodzakelijke verpakkingen als het transport als een extra kostenpost, weet Joost van Dijk directeur van de groothandel in industriële verpakkingen die zich inmiddels hofleverancier mag noemen. “Onze klanten zijn daarom zeer scherp op de prijzen. Reden voor ons om te bezien hoe wij onze kosten inzichtelijk konden krijgen.” Transsmart levert digitale logistieke koppelingen met vervoerders. “Ons systeem zet de diverse kosten op een rijtje en de klant beslist met welke vervoerder hij in zee gaat”, legt directeur Pieter Schalk uit.

Bredere inzet in de keten
Schalk en Van Dijk kennen elkaar van beursbezoeken en raakten aan de praat over de mogelijkheden van Transsmart voor Panhuijsen. Schalk: “We hadden een één-op-éénkoppeling kunnen maken met Panhuijsen, maar Van Dijk koos voor een bredere inzet in de keten, met name met zijn vaste vervoerder Claassen.” Behalve voor zijn eigen logistieke digitale koppeling met Panhuijsen en vervoerders als Claassen, DHL en PostNL, zorgde Transsmart ook voor een koppeling met de business software van Unit4. “Dat biedt onder meer de mogelijkheid om met een druk op de knop de ‘track & trace’ van de verzending volgen”, legt Schalk uit. “Deze optie werkt nu nog intern, maar komt op termijn ook beschikbaar voor de klanten.”


Tijdwinst

Voor Panhuijsen levert de combinatie van Unit4 met Transsmart gemak en vooral veel tijdwinst op. Van Dijk: “Onze afdeling Verkoop voert één keer alle data in de webapplicatie in waarna alle gegevens op de relevante afdelingen zijn terug te vinden, ook bij de klanten zelf. Dat scheelt ons enorm veel invoertijd – en foutkansen – bij de andere afdelingen. Dankzij de ‘track & trace’-optie kan de verkoopmedewerker klantvragen over de status van de verzending heel snel afhandelen. Voorheen waren onze logistieke medewerkers veel tijd kwijt met het nabellen hiervan.”


Dinalog Adviescheque

De ondernemers hadden onafhankelijk van elkaar al contact met innovatieadviseur John Schellekens van Syntens. “Beide directeuren hebben een open oog voor vernieuwingen”, vertelt Schellekens. “De invoering van het logistieke systeem werd vergemakkelijkt door de Dinalog Adviescheque, ontwikkeld door Dinalog en Syntens. Deze regeling ondersteunt logistieke dienstverleners en verladers die zich met partners in de keten willen verbinden om hun logistieke processen te innoveren. Hiervoor is 50 procent cofinanciering mogelijk met een maximum van 5.000 euro. De verbinding tussen groothandel Panhuijsen en vervoerder Claassen past uitstekend bij deze regeling. En dankzij deze koppeling heeft Claassen inmiddels nieuwe opdrachtgevers binnen weten te halen.”


Investering

De invoering vergde een forse investering in een tijd dat in de logistiek het geld nauwelijks te verdienen valt. Van Dijk: “Dit concept is zo vernieuwend in de verpakking, dat wij ons hiermee heel duidelijk onderscheiden. Daarnaast hebben wij nu inzicht in de kosten en besparingsmogelijkheden. En dankzij de tijdbesparing kunnen we veel actiever de markt bewerken. We hebben 15 procent groei in volume, juist dan is inzicht in de transportkosten essentieel.”

Reageer op dit artikel