artikel

‘Leegrijden is slecht voor milieu en portemonnaie

Distributie

Het studententeam Ralf Pompe en René Kragt studeren dit jaar op de Hoge School van Amsterdam af op het onderwerp het onderwerp ‘Optimale beladingsgraad en vrachtbundeling’. Beiden leerden elkaar tijdens een kennismakingsweek op Texel kennen en besloten het probleem samen verder uit te diepen. Inmiddels hebben ze het eigen vrachtbemiddelingsbedrijf Empty Solutions opgericht en bieden hun diensten bij transportbedrijven aan.

‘Leegrijden is slecht voor milieu en portemonnaie

“Het komt bij veel transportbedrijven voor dat een rit gezien de afstand en de beladingsgraad onrendabel is, of dat een vrachtwagen geheel dan wel gedeeltelijk leeg terug rijdt. Onderzoek toont aan dat de  gemiddelde beladingsgraad van vrachtauto’s in Nederland minder dan 30% is. Om dat te verbeteren, zijn slimme concepten nodig, die ervoor zorgen dat milieu en economie hand in hand gaan. Met deze wetenschap liep ik al langere tijd rond tijdens mijn studie ‘Logistiek en Economie’ aan de Hogeschool Amsterdam.  René Kragt en Ik hebben vorig jaar de minor ondernemerschap gevolgd. In deze periode ga je met een groepje een onderneming starten waarin je met begeleiding van school leert wat er allemaal komt kijken bij het starten van je onderneming. Ter voorbereiding op de minor zijn we naar Texel geweest om elkaar te leren kennen en ideeën uit te wisselen. Daar hebben we onderzoek gedaan naar de lage gemiddelde beladingsgraad in de transportbranche. Samen kwamen we op het idee om een vrachtbemiddelingsbureau op te starten, om – tegen betaling – de beladingsgraadproblematiek voor de transportbranche op te lossen. Vooral de kleine en middelgrote transportbedrijven tot 30 trekkende eenheden hebben doorgaans geen tijd en expertise om vracht van derden erbij te zoeken voor een maximale beladingsgraad. Wij beschikken inmiddels wel over de kennis, het netwerk en de tijd om een vrachtrit zo efficiënt en optimaal mogelijk te laten verlopen en het transportbedrijf zo een hoop werk uit handen te nemen. Dit realiseren wij door als tussenpersoon te fungeren tussen twee of meerdere transportbedrijven. Daarmee leveren we een concrete bijdrage aan het efficiënter benutten van vrachtwagens. Dit leidt tot minder onnodige transportbewegingen (kilometers), minder brandstof, kosten en minder CO2- uitstoot. We bemiddelen ook bij te kleine en onrendabele vrachten om zelf te vervoeren. Dan proberen wij deze in ons netwerk te combineren met de vracht van een ander. Wij vragen geen inschrijfgeld, maar berekenen aan de hoofdopdrachtgever een vaste prijs per vervoerd palletoppervlak op basis van ‘no cure no pay’. Sinds wij in september 2011 van start zijn gegaan met onze onderneming hebben wij al vele positieve reacties gekregen vanuit de branche en hebben ook enkele successen geboekt. In de komende periode zijn wij druk met afronden van onze studie. Na onze studie gaan wij een serieuze doorstart maken met Empty Solutions met als doel transportbedrijven efficiënter te laten werken.”

Ralf Pompe (25 jaar, foto, boven)

#studeert Logistiek en Economie aan de Hogeschool van Amsterdam

#hoopt daarvoor dit jaar te slagen

#Richtte samen met student vastgoedkunde René Kragt (22 jaar; foto, onder) het vrachtbemiddelingsbureau Empty Solutions op (www.emptysolutions.nl).

Over vijf jaar:

#goed en uitgebreid netwerk van Europese transportbedrijven

#daarna full-time job als vrachtbemiddelaar

#eigen kantoorpand; niet persé in Amsterdam

#eventueel uitbreiding met ondersteunend personeel

Reageer op dit artikel