artikel

Hogere beladingsgraad: ambitie of illusie?

Distributie

Het Topteam Logistiek gaf deze zomer haar visitekaartje af met het adviesrapport “Partituur naar de Top”. In het rapport worden vijf streefwaarden genoemd, en de verhoging van de gemiddelde beladingsgraad van vervoersmiddelen van 45% nu naar 65% in 2020 vind ik de meeste opvallende.

Hogere beladingsgraad: ambitie of illusie?
Kees Verweij beladingsgraad

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 oktober 2011.

 Een stijging van maar liefst 20 procentpunt, dat zou een enorme boost van de duurzaamheid in het goederenvervoer betekenen. Maar wat was eigenlijk de trend over de afgelopen jaren? Een makkelijke vraag, maar het antwoord is lastig. De beladingsgraad kun je namelijk op verschillende manieren meten. Op Europees niveau wordt voor het wegvervoer voor elk land het aantal kilometers gemeten dat de vrachtwagen in het nationale wegvervoer helemaal leeg rijdt. Het Europees gemiddelde is 27% in 2010, terwijl het 25% in 2005 was. Nederland heeft tegen deze trend in een spectaculaire daling laten zien: van 33% in 2005 naar 23% in 2010. Ook in Zweden en Denemarken was deze daling te zijn, maar elders in Europa gaat het een stuk minder: zo rijdt in Polen, Oostenrijk en Hongarije ruim 35% van de vrachtwagens leeg rond.

 

Maar hoe komt het Topteam nu aan een beladingsgraad van 45%? Welnu, uit een studie van het World Economic Forum in 2009 blijkt dat de volle voertuigen in Europa voor gemiddeld 57% van de m3 laadvermogen vol zijn. Ouder onderzoek van CE in Nederland komt ook op dit percentage uit. Wij krijgen dus 77% van de vrachtwagens die 57% gevuld zijn, en dit is dus rond de 45%, als ook de treinen en binnenvaartschepen in beschouwing worden genomen. De vraag is of dit omhoog of omlaag is gegaan de afgelopen vijf jaar, en het antwoord is dat we het eigenlijk niet goed weten. Door de crisis zou het eerder gedaald dan gestegen moeten zijn, alhoewel er ook vervoersdiensten en dus capaciteit uit bedrijf kan zijn genomen.

    

De conclusie is wel dat met dit in het achterhoofd een stijging van de gemiddelde beladingsgraad van 45% naar 65% in 2020 een taak van gigantische proportie zal zijn. Ja, de afgelopen vijf jaar hebben laten zien dat het aandeel lege vrachtkilometers in Nederland fors lager kan. Elk voordeel heeft echter zijn nadeel: de quick wins zijn nu al geboekt, de rest zal hard werken worden. Een mogelijkheid is het verbeteren van de 57% volume van de vol rijdende (of varende) voertuigen, en dit zal flinke aanpassingen vragen van het logistieke proces bij verladers, retailers en vervoerders. Benieuwd of we dit huzarenstuk voor elkaar kunnen krijgen!

 

Reageer op dit artikel