artikel

Deliver transporteert gigantische windmolenonderdelen

Distributie Premium

Deliver transporteert gigantische windmolenonderdelen

Het bedrijf Deliver uit de Noordoostpolder, gespecialiseerd in het realiseren van bijzondere transporten over water, vervoert onderdelen voor het windmolenpark Thorntonbank van Balen (België) naar Hoboken (België).

Het bedrijf Deliver uit de Noordoostpolder, gespecialiseerd in het realiseren van bijzondere transporten over water, vervoert onderdelen voor het windmolenpark Thorntonbank van Balen (België) naar Hoboken (België).

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Windmolenpark Thorntonbank   Leverancier/dienstverlener: Deliver
Plaats: Balwen (B)  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

 "De onderdelen waren al in aanbouw toen de opdrachtgever zich realiseerde dat traditioneel vervoer over water in verband met de onderdoorvaarthoogte van de bruggen over het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen niet mogelijk was", vertelt ondernemer Jacco Wakker. "Nadat hij ons het probleem had uitgelegd, hebben wij een oplossing gezocht om het transport te kunnen verzorgen."

  

Het probleem

Negentien onderdelen voor de windmolens van elk 16 meter lang, 14,5 meter breed en 6,70 meter hoog, met een gewicht van 108 ton, moeten worden vervoerd naar Hoboken. Transport over de weg is niet mogelijk. Transport over water is de enige optie. "De route over water gaat van het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen naar het Albert Kanaal", legt Wakker uit. "Op de eerste vijftien kilometer van de route liggen vijf bruggen met een onderdoorvaarthoogte van slechts 5,20 meter. Dat houdt in een hoogteverschil van 1,50 meter. Met een traditioneel transport is de enige oplossing voor iedere brug stoppen en een bok gebruiken om de onderdelen over de brug te hijsen en weer terug te plaatsen. Prijstechnisch gezien is dat een hele dure optie."

   

De oplossing

Kan niet bestaat niet voor Jacco Wakker. "Als iets niet kan, betekent het dat ik een oplossing moet bedenken om het toch mogelijk te maken. Iedereen kan bedenken dat als de brug niet omhoog kan, je met de last naar beneden moet, bijvoorbeeld door een ponton te gebruiken. Maar dat is niet genoeg. De lading moet tenminste 1,5 meter onder water komen te liggen en dat lukt niet met een ponton. De Deliver echter kan, nadat het object is geplaatst en gezekerd, afzinken tot de gewenste diepte. In dit geval, gezien de beperkte vaardiepte van het kanaal, tot 2,80 meter. Twee pontons zorgen voor stabiliteit en vormen bij het passeren van een sluis een buffer tussen de lading en de sluiswand. Na overleg met de ontwerper van de Deliver hebben wij, speciaal voor deze opdracht, enkele aanpassingen aan de Deliver aangebracht."

  

Het transport

Nadat het windmolenonderdeel in Balen op de Deliver is geladen, vaart de schipper naar het midden van het kanaal waarna de Deliver 1,70 meter wordt afgezonken. De diepte van het kanaal geeft een marge van 20 centimeter tussen de bruggen en het 6,70 meter hoge onderdeel. Op die manier worden de eerste vijftien kilometer van de route afgelegd. Na het passeren van de laatste brug op het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen komt het transport op het Albert Kanaal. De Deliver wordt leeggepompt en het dek komt weer boven water. Voor het passeren van de laatste drie bruggen op het Albert Kanaal bij Antwerpen moet de Deliver weer 30 centimeter afzinken. Honderdtien kilometer verder en drie dagen later arriveert het transport in Hoboken. Daar wordt het onderdeel met de overige delen gemonteerd tot een windmolen en geplaatst bij het windmolenpark Thorntonbank voor de kust van Zeebrugge.

  

 

De ondernemer

Jacco Wakker startte bijna 25 jaar geleden in de binnenvaartsector. Nadat hij alle benodigde papieren had gehaald, richtte hij K & W Trans op. Wakker ontwikkelde vernieuwende ideeën die hij toepaste in de sleep- en duwboten en multi purpose werkschepen die hij, in eigen beheer, ontwikkelde en bouwde voor gebruik binnen zijn bedrijf. Onlangs startte hij het bedrijf Deliver, een onderneming gespecialiseerd in het vervoeren van bijzondere transporten over water. Waar mogelijk gaat Wakker samenwerkingsverbanden aan met technici en collega’s om zijn ideeën te realiseren.

Reageer op dit artikel