artikel

TMS vindt zijn weg in Cloud en SaaS

Distributie

De vraag naar Transport Management Systemen zit in de lift. Trends als Cloud Computing en SaaS zijn ontwikkelingen die volgens Leopold Jonkman van TLN nu gaan doorzetten in de zakelijke markt. De eerste ICT-leveranciers pikken het op.

TMS vindt zijn weg in Cloud en SaaS
ICT & logistiek 2010

Dit artikel verschijnt in Logistiek Magazine van 15 oktober 2010  

 

ICT binnen de transportsector omvat meer dan planningsystemen en boordcomputers. De ontwikkeling op het gebied van Cloud Computing en SaaS springt daarbij in het oog. Leopold Jonkman, manager bij TLN Consultancy (onderdeel van Transport en Logistiek Nederland) gaat hier op in en bespreekt deze trends tijdens een presentatie op de beurs ICT & Logistiek. Aan de hand van een aantal praktische voorbeelden laat hij zien wat Cloud Computing is.

   

"Ik ga vooral in op de weerslag van dit soort ontwikkelingen op de logistieke sector", zegt Jonkman. TomTom deelt bijvoorbeeld verkeersinformatie al via Cloud Computing. Mensen die een TomTom gebruiken leveren informatie aan, maar delen de informatie ook weer. Jonkman: "Via grote systemen op het internet wordt waardevolle informatie met miljoenen mensen gedeeld. Op die manier heeft TomTom zelf minder mensen nodig om de informatie bij te houden. Dit soort ontwikkelingen zet ook door in de zakelijke markt."

 

SaaS

Nu draaien veel Transport Management Systemen nog lokaal. Jonkman ziet SaaS wel opkomen in de TMS-markt. "Ook TMS-software kan als dienst worden aangeboden", aldus Jonkman. "De toepassing wordt dan via internet afgenomen, waardoor, het niet meer nodig is om een compleet TMS te implementeren. Als dan ook nog de informatie gekoppeld wordt met opdrachtgevers is er sprake van werkelijke integratie." Deze nieuwe manier van informatie delen zorgt voor een andere inrichting van de keten. De informatie beweegt zich vrij tussen de schakels. Jonkman: "Er ontstaat een nieuwe wereld van informatieverstrekking."

ICT- en softwarebedrijf Amplus heeft al een op SaaS gebaseerd TMS ontwikkeld. De applicatie is per maand opzegbaar. "Vooral voor de wat kleinere transportbedrijven is TMS als SaaS interessant", aldus John van der Gaag van Amplus. Voor bedrijven met een dun bezette backoffice is het een uitkomst. "Met een laptop en een internetverbinding kun je overal inloggen. De koppelingen met boekhouding- en verloningssystemen, handhelds en boordcomputer zijn er." De kracht zit volgens Van der Gaag ook in de eenvoud en het bedieningsgemak van de applicatie. "Via een klantenportaal kunnen klanten van de transporteur de orders snel en eenvoudig invoeren of uploaden vanuit hun eigen back-office / ERP. De status van de orders kan gedurende de looptijd worden gevolgd. Klanten worden door middel van automatische notificatie op de hoogte gehouden via mail of SMS."

 

Digitale voetafdruk

Door de opkomst van boordcomputers zijn vervoerders steeds minder afhankelijk van de informatie van de chauffeurs. Door intelligentie aan een voertuig te koppelen ontstaat een digitale voetafdruk van de vrachtwagens. "Menselijke stappen zijn steeds minder nodig om het materieel efficiënt in te zetten."
Volgens Jonkman zien steeds meer leveranciers het niet langer als bedreiging en sluiten partnerships af met andere partijen voor informatie-uitwisseling. Ook de integratie van de verschillende producten zoals rit- en routeplanning in TMS gaat steeds verder. Ze groeien naar elkaar toe en er is steeds meer overlap in functionaliteit. "Door deze samensmelting krijg je echte transport ERP’s. De leveranciers moeten er alleen wel realistisch naar blijven kijken en het gebruiksgemak voor ogen houden. Schoenmaker blijf bij je leest: waarom zou je complexe algoritmes zelf ontwikkelen als er partners zijn die het kunnen leveren."

Jan Heijblom van RedPrairie erkent deze trend van samensmelten maar ziet de ontwikkeling van eigen algoritmes als Unique Selling Point. "Zelf wiskundigen in dienst hebben is een bewuste keuze, de algoritmes zijn onderdeel van onze kernprocessen. Ik kan me wel voorstellen dat leveranciers voor het routing en scheduling onderdeel een partner in de arm nemen. Voor het dashboard is dat wat minder evident. Het representeren van data via portaltechnologieën doen de leveranciers veelal zelf."

Heijblom ziet de vraag naar TMS groeien, vooral ook internationaal. "TMS groeit harder dan WMS. Wat ik vooral zie is dat er een grotere behoefte is aan een compleet systeem waarin alles geïntegreerd is. Koppelingen met bestaande systemen komen we ook nog tegen. Vaak is er in het verleden al een keuze gemaakt voor routeplanning of WMS waaraan het nieuwe TMS gekoppeld wordt."

 

Creatief

Er zijn ondernemers die heel creatief zijn in het realiseren van automatisering. "Vooraf wordt een heldere strategie geformuleerd en dan wordt er geautomatiseerd", aldus Jonkman.

TLN helpt de ondernemers een stukje op weg bij hun automatiseringsvraagstukken en heeft als doelstelling in haar strategisch plan opgenomen om de ontwikkeling en toepassing van ICT in de bedrijfstak te bevorderen. Hiertoe treedt Jonkman als spreker op tijdens de beurs (op donderdag 4 november in Theater Blauw in de Marijke gehoorzaal om 15.30 uur). Daarnaast organiseert de belangenvereniging ook TLN-Tours: diverse rondleidingen over de beursvloer. Dit jaar zijn er drie verschillende tours met ieder een eigen thema, waaronder Transport Management Systemen en boordcomputers. Tijdens de rondgang over de beurs krijgt de deelnemer inzicht in de laatste ontwikkelingen en wordt hij meegenomen langs leveranciers. Op de stands volgt ter kennismaking een korte presentatie van ongeveer vijf minuten en is er de gelegenheid tot het stellen van vragen. Startpunt van de tours is de stand van TLN. De TMS rondleiding is dagelijks om 10.30 uur. Die van boordcomputers om 12.45 uur.

 

Trends in TMS

Nu draaien veel Transport Management Systemen nog lokaal bij de bedrijven zelf. De verwachting is dat ‘Software as a Service'(SaaS) in dit marktsegment verder haar intrede zal doen. SaaS is software die via een internetdienst wordt aangeboden. De gebruiker hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit een contract af voor een vast bedrag per maand voor het gebruik. Hierdoor is SaaS vooral geschikt voor bedrijven die te klein zijn voor een traditioneel TMS.

Het delen van informatie met andere gebruikers en leveranciers wordt steeds gebruikelijker. De opkomst van Cloud Computing werkt dit in de hand. Het via internet op aanvraag beschikbaar stellen van hardware, software en gegevens begint langzaam door te dringen in de TMS-markt. De gebruiker is dan geen eigenaar meer van de gebruikte hard- en software en niet verantwoordelijk voor het onderhoud.

Een andere trend is dat steeds meer intelligentie aan voertuigen wordt gekoppeld waardoor het steeds meer de systemen zijn die zorgen voor het efficiënt inzetten van de vrachtwagens. Ook gaat de integratie van de verschillende applicaties zoals rit- en routeplanning steeds verder. Ze groeien naar elkaar toe en er is meer overlap in functionaliteit. Door deze integratie ontstaan heuse transport ERP’s.

Reageer op dit artikel