artikel

Boekestijn: boordcomputer verademing voor chauffeurs

Distributie Premium

Boekestijn: boordcomputer verademing voor chauffeurs

Toen Boekestijn Transport Services in 1994 van start ging, had het bedrijf uit het Brabantse Mill slechts drie wagens op de weg. Inmiddels zijn dat er zo’n 110 en staat het bedrijf te boek als een complete Europa vervoerder. “En als een up to date IT gedreven onderneming”, aldus directeur Arno Boekestijn. “Op dag één zijn we al begonnen met een door ons zelf gebouwd TMS.” Tegenwoordig is Boekestijn voor zijn systemen kind aan huis bij Qualcomm. “De nieuwe MCP 200 boordcomputer is een regelrechte aanwinst.”

Toen Boekestijn Transport Services in 1994 van start ging, had het bedrijf uit het Brabantse Mill slechts drie wagens op de weg. Inmiddels zijn dat er zo’n 110 en staat het bedrijf te boek als een complete Europa vervoerder. "En als een up to date IT gedreven onderneming", aldus directeur Arno Boekestijn. "Op dag één zijn we al begonnen met een door ons zelf gebouwd TMS." Tegenwoordig is Boekestijn voor zijn systemen kind aan huis bij Qualcomm. "De nieuwe MCP 200 boordcomputer is een regelrechte aanwinst."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Boekestijn Transport Services   Leverancier/dienstverlener: Qualcomm
Plaats: Mill  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: MCP 200 boordcomputer  

Boekestijn Transport Services richtte zich aanvankelijk vooral op Oost-Europa. Het bedrijf, dat bijna 150 werknemers telt, heeft een complete vestiging in Polen en een verkoopkantoor in Macedonië. "De laatste vijf jaar zijn er als gevolg van de EU ontwikkelingen steeds meer bestemmingen in West-Europa bij gekomen", legt Arno Boekestijn uit. "We zijn dus nu een volledige Europa vervoerder."

Druk op de knop
Nog vóór het GSM tijdperk maakte Boekestijn al volop werk van zijn transport management. "Je kunt je voorstellen dat goede communicatie met je chauffeurs in Oost-Europa van het grootste belang is", aldus Boekestijn. Alle wagens van het bedrijf zijn uitgerust met EutelTRACS van Qualcomm. "Enkele jaren geleden zijn we overgestapt op de nieuwe generatie satellietcommunicatie van Qualcomm. Dan is communiceren met je chauffeurs nog maar een druk op de knop. Maar er zijn natuurlijk veel meer redenen om op het gebied van informatietechnologie up to date te zijn. We willen een optimale rittenplanning en op elk gewenst moment kunnen zien waar onze wagens zich bevinden. We moeten weten hoe het met het onderhoud van het wagenpark is gesteld, willen inzicht in het rijgedrag van onze chauffeurs en hun tachograafgegevens digitaal kunnen uitlezen. Kortom, het gaat om een groot geheel aan relevante data dat mede bepalend is voor het succes van ons bedrijf."

Hufterproof
Sinds begin dit jaar is Boekestijn begonnen met de implementatie van de nieuwe MCP 200 boordcomputer van Qualcomm. "We hebben er nu 8 wagens mee uitgerust en de eerste ervaringen zijn heel erg goed", aldus Boekestijn. "Als je alleen al kijkt naar de extra functionaliteiten waarover we nu kunnen beschikken. Bijvoorbeeld de documentenscanner. Daardoor beschikken we amper 5 minuten na het lossen van de lading al over een digitale vrachtbrief. Dus kan meteen daarna de factuur naar onze klant." Boekestijn is ook erg te spreken over de geïntegreerde trucknavigatie en over de meertalenfuncties is hij ronduit enthousiast. "Wat wil je met een bedrijf dat behalve Nederlanders ook Polen, Roemenen,Moldaviërs en nog veel meer nationaliteiten in dienst heeft. Onze chauffeurs ontvangen onze berichten in hun eigen taal." Voor het berichtenverkeer maakt Boekestijn gebruik van speciale macro’s. "Daardoor heeft elk soort bericht een herkenbare structuur."

Boekestijn is ook erg te spreken over de voordelen die MCP 200 zijn chauffeurs biedt. "Voor hen is de boordcomputer een verademing. Hij is gebruiksvriendelijk, heeft een perfecte grafische weergave en hij is hufterproof", lacht de directeur. Boekestijn maakt gebruik van het Fleetvisor webportaal van Qualcomm maar houdt daarnaast ook een eigen systeem in de lucht. "Dat biedt ons de mogelijkheid om bepaalde gegevens
langer te bewaren. Bijvoorbeeld over het rijgedrag van onze chauffeurs. Om die goed te kunnen monitoren hebben we per chauffeur een reeks aan gegevens nodig. Dat doen we met behulp van onze lokale applicatie Track-it." Voor het verlonen wordt gebruikt gemaakt van het TripTRACS programma van Qualcomm.

Verlanglijstje
Voor Boekestijn is het IT boek nog lang niet gesloten. "We gaan zeker weer nieuwe stappen zetten. Daarbij komt de relatie met Qualcomm ons goed van pas. Dat zijn aan de ene kant pioniers die met innovaties komen. Aan de andere kant luisteren ze ook heel goed naar hun klanten en komen met custommade oplossingen." Boekestijn heeft nog wel wat wensen op zijn verlanglijstje staan. "Behalve high value artikelen vervoeren we veel farmaceutische producten en temperatuurgevoelige stoffen voor de voedingsindustrie. Dus moeten we ook onze koelsystemen op afstand kunnen monitoren. Ook als die zich in onze trailers bevinden. Sowieso vinden we een afdoende track en trace systeem voor onze trailers van groot belang. Maar ook daarover zijn we in gesprek met Qualcomm."

Reageer op dit artikel