artikel

Achtergronden van ritplanning

Distributie

Een (transport) planner moet dagelijks zorg dragen voor het wegbrengen van een X-tal zendingen. Traditioneel gebeurde dit met een groot vel wit papier en vakken.

Achtergronden van ritplanning
Traditioneel planbord

De planner ‘bedacht’ de rit in zijn hoofd en noteerde zijn ritten in de vakken op papier. Met wat gummen en opnieuw intekenen kregen de ritten vorm. Uiteindelijk had hij een aantal lijnen met een reeks zendingen per trekker. Omdat een planner vaak een historie had als chauffeur bij hetzelfde bedrijf, was hij goed op de hoogte met de situatie ter plaatse bij veel klanten. Die helpt om een goede inschatting te maken van de bijzonderheden bij een klant.

 

Een verbeterde situatie werkt met een groot bord aan de wand met kaartjes voor iedere order. Deze werden dan per trekker per dag op het bord geschoven. Het verplaatsen van een order bestond dan uit het verplaatsen van het kaartje. Nog steeds moet de planner hier een goed beeld in zijn hoofd opbouwen hoe de rit loopt.

Reageer op dit artikel