artikel

2.3 Planning

Distributie Premium

2.3 Planning

De planning is het belangrijkste onderdeel van het TMS. Uw planner koppelt eigen middelen en charters aan opdrachten en dit moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, binnen de gestelde randvoorwaarden en tijdvensters.

Vaak ziet een planner op het planbord in het TMS twee ‘blokken’: orders en middelen. Door middel van ‘slepen’ met de muis (drag&drop) worden orders aan middelen gekoppeld. Een goed TMS houdt dit proces in de gaten:

  • Raakt de auto niet te vol?
  • Hoeveel kilometers is de rit en wat zijn de beoogde rij- en alflevertijden?
  • Moet er een trailer aan- of afgekoppeld worden?
  • Wat is het rendement?
  • Hoe ontwikkelt de rit zich geografisch?
  • Hoe ontwikkelt de rit zich in de tijd?

Met een goed TMS houdt u een sluitende administratie bij van middelen – chauffeurs, trucks, opleggers en charters – en waar deze middelen ingezet worden om de orders af te leveren. Ook crossdocken, omkoppelen en omladen moeten geregistreerd worden. Door dit sluitend te administreren bereikt u het volgende:

  • Een sluitende historie van uw middelen: wie of wat was waar op een willekeurig tijdstip?
  • Waar staan afgekoppelde trailers/trekkers en hoe lang?
  • Welke kilometers reed ieder middel?
  • Waar heb ik vol of leeg materiaal in de buurt?
  • Bega ik als planner geen fouten door iets te veronderstellen dat in de praktijk niet waar is?

 

Een planning wordt nooit in één keer in elkaar gezet. Het is het afwegen van mogelijkheden, aftasten van mogelijke combintaties. De planner zoekt die combinatie die het meest efficiënt is, voldoet aan de randvoorwaarden en enige speling in de uitvoering heeft.

Een goed planbord helpt de planner hier op een eenvoudige manier bij. Helaas is er geen eenduidig concept waar dat aan moet voldoen. We noemen een aantal aspecten waar u op kunt letten:

  • U wilt uw auto’s/charters zien in één deel van het scherm en uw opdrachten aan de andere kant om ze te kunnen matchen.
  • U moet selecties kunnen maken door een deel van de auto’s en opdrachten te tonen. Een auto leeg in midden Frankrijk hoeft geen opdrachten in Denemarken te koppelen. Relevante orders op basis van een auto of omgekeerd moeten te selecteren zijn.
  • Grafisch plannen (op een landkaart) kan handig zijn: welke orders zijn er nog meer in de buurt van een bepaald laad-/losadres en welke combinaties levert dat op?
  • Met kleuren en markeringen kunnen de eigenschappen van een auto of een order getoond worden. Na enige gewenning gaat de planning in één oogopslag zien wat de beste combinatie is.
  • Soms kan het handig zijn een tijdbalk te tonen zodat u ziet hoelang een auto met een opdracht bezig zal zijn. Lege stukken zijn feitelijk wachttijd.
  • De totale tijd of afstand van een rit kan een goede indicatie zijn voor een planner om een combinatie te maken of af te keuren.
  • Het is prettig als het TMS meteen de afstanden berekent van de route, zo mogelijk aangevuld met Maut-kosten. Indien er een tarief is opgenomen is het praktisch om direct het verkooptarief en eventuele diesel olie toeslag (DOT) te berekenen.
  • De weergave van de totale opbrengsten van een rit helpt de planner te kijken of de rit voldoet of uitcharteren noodzakelijk is.
  • De capaciteit kan op ieder moment van de rit getoond worden zodat direct te zien is of bijladen nodig of mogelijk is.
  • De software kan soms ondersteunen met adviesfuncties. Alleen maar het tonen van ladingen die passen gesorteerd op aanrij-afstand is voor veel planners een ideale aanvulling.
  • Door tijdens de rit de actieve status en positie te tonen kan zelfs in een lopende planning nog bijgestuurd worden. Let er wel op dat uw vloot over moderne boordcomputers moet beschikken!

Sommige leveranciers hebben geen echte eigen planmodule maar hangen een schil eromheen. Dit is op zich niet slecht, maar richt zich vooral op het geografisch projecteren van de gegevens. Het ziet er vaak indrukwekkend uit, maar kijk of de totale functionaliteit in uw situatie voldoet.

Reageer op dit artikel