artikel

Nedal Aluminium bespaart 15 procent transportkosten

Distributie Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Nedal Aluminium   Leverancier/dienstverlener: Buck Consultants International Plaats:   Branche: metaal- & kunststofindustrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-01-2007 Productnaam: Transportbesparing   Nedal Aluminium, fabrikant van aluminiumprofielen, is een van de participanten in het project Transportbesparing, opgezet door de overheid en een aantal belangenorganisaties. Het bedrijf […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Nedal Aluminium   Leverancier/dienstverlener: Buck Consultants International
Plaats:  
Branche: metaal- & kunststofindustrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-01-2007
Productnaam: Transportbesparing  

Nedal Aluminium, fabrikant van aluminiumprofielen, is een van de participanten in het project Transportbesparing, opgezet door de overheid en een aantal belangenorganisaties. Het bedrijf wist vorig jaar 15 procent te besparen op de transportenkosten. Dit leverde Nedal een voordeel op van ongeveer 250.000 euro.

Nedal Aluminium, fabrikant van aluminiumprofielen, is een van de participanten in het project Transportbesparing, opgezet door de overheid en een aantal belangenorganisaties. Het bedrijf wist vorig jaar 15 procent te besparen op de transportenkosten. Dit leverde Nedal een voordeel op van ongeveer 250.000 euro.

 

Het aantal transporten reduceren is een actueel onderwerp in deze tijd van hoge brandstofprijzen, filevorming en belasting van het milieu. Ook de overheid is al geruime tijd bezig met het zoeken naar mogelijkheden om het aantal vervoersbewegingen te beperken. Samen met diverse belangenorganisaties waaronder EVO en VNO/NCW doet ze dit onder andere via het project Transportbesparing. Hierin krijgen bedrijven professionele ondersteuning van adviseurs bij het zoeken naar mogelijkheden om het aantal transporten te verminderen. Nedal Aluminium uit Utrecht is een van de deelnemers aan dit project. Logistiek manager Richard de Munk: “In onze branche wordt relatief weinig aandacht besteed aan transport in het bijzonder en supply chain management in het algemeen. Hierdoor zijn er nog volop mogelijkheden op kosten te besparen en minstens zo belangrijk, beter te kunnen voldoen aan toenemende klanteisen. Ook ontbreekt het aan kennis bij de vele kleine en middelgrote bedrijven in onze branche. Dit transportkostenproject helpt ons bewust te worden en actief aan de slag te gaan.”

Bedrijfsproces

De laatste jaren heeft Nedal een flinke autonome groei doorgemaakt. Om die groei te bewerkstelligen is het hele bedrijfs- proces geoptimaliseerd. Centrale doelstelling was het productieproces verbeteren qua snelheid en betrouwbaarheid. Daarbij veranderde het bedrijf van een productiegerichte organisatie in een proces- marktgerichte organisatie. “We zijn daar onder andere in geslaagd door onze processen te veranderen en beter met elkaar te integreren”, zegt De Munk. “Zo hebben we bijvoorbeeld alle productiestappen fysiek in lijn gebracht waardoor er veel minder intern transport en tussenopslag nodig is. De betrouwbaarheid van ons productieproces is vorig jaar flink toegenomen waardoor we er in zijn geslaagd om met hetzelfde aantal medewerkers meer volume te produceren. En die hogere betrouwbaarheid resulteert ook in relatief minder transport.”
 

Vervoersstromen

In het kader van Transportbesparing werd Nedal geadviseerd door Buck Consultants. “Er bleek nauwelijks afstemming te zijn tussen onze verkoopafdeling en de afdeling Logistiek”, zegt De Munk. “De verkopers maakten afspraken met de klant waarna de logistiek die afspraken uitvoerde. We wilden meer coördinatie tussen beide afdelingen. Daar is inmiddels voor gezorgd.” Tegenwoordig worden leveringen aan een bepaalde klant gecombineerd. Logistiek wordt in een veel eerder stadium in het overleg met klant betrokken. “We proberen het aantal deeltransporten zoveel mogelijk te beperken en indien mogelijk enkel complete orders uit te leveren. Ook het aandeel groepage zendingen is daardoor flink gedaald. Dit alles resulteerde in een toegenomen beladingsgraad van de vracht- wagens, waardoor het aantal transporten is verminderd. Daarnaast resulteerde een wijziging in de manier waarop de routes worden ingedeeld in een reductie van het aantal kilometers.”

Ook werd bespaard op transport ten behoeve van de nabewerking van de aluminiumprofielen. Vroeger leverde Nedal ruwe profielen aan de klant die vervolgens zelf nabewerkingspro- cessen als anodiseren, boren, buigen en lakken liet uitvoeren. Tegenwoordig voert Nedal een aantal van dat soort processen zelf uit en verzorgt het de regie over de nabewerking voor de klant.

Alle maatregelen tezamen resulteerden bij Nedal Aluminium het afgelopen jaar in een besparing van 15 procent op de transportkosten. Dat leverde ongeveer 250.000 euro op.

Reageer op dit artikel