nieuws

Evofenedex hekelt Europese transportplannen

carrière & mensen 2817

De transportplannen van de Europese Unie veroorzaken een oplopend tekort aan vrachtwagenchauffeurs en een verdere druk op de logistieke arbeidsmarkt. Daarvoor waarschuwt Evofenedex voorafgaand aan een debat woensdag over de EU-plannen in de Tweede Kamer.

Evofenedex hekelt Europese transportplannen

De maatregelen om onder andere misstanden als oneerlijke concurrentie aan te pakken bemoeilijken volgens de verladers organisatie de inzet van zowel vrachtwagens als chauffeurs en werken daarmee contraproductief.

Vervoersmarkt raakt op slot

Evofenedex wijst er verder op dat de plannen zijn ontwikkeld in crisisjaren waarbij ze moesten dienen als bescherming voor met name West-Europese vervoerders. Met het aantrekken van de economie ziet die er echter heel anders uit volgens de organisatie en dreigen de maatregelen de problematiek nu juist te verergeren. “Het pakket van de EU zet de vervoersmarkt op slot en veroorzaakt een grote toename van administratieve lasten door tal van nieuwe gecompliceerde registratiesystemen en daardoor ook een hogere kans op boetes door fouten. Hierdoor mijden steeds meer transportbedrijven en chauffeurs West-Europa”, aldus Evofenedex.

Aanbod internationale chauffeurs krimpt

De organisatie constateert dan ook dat sinds dit voorjaar bedrijven grote problemen hebben om hun goederen vervoerd te krijgen, met name op internationale ritten. Sommigen spreken van een noodsituatie. Eigen materieel staat stil door gebrek aan chauffeurs. Veel bedrijven proberen volgens de verladersorganisatie nu charters te huren om hun lading op de plaats van bestemming te krijgen. Het gaat bij veel bedrijven nu om circa 5 tot 15 procent van hun zendingen.

Verruim cabotagemogelijkheden

Het al beperkte aanbod van internationale chauffeurs krimpt nog verder door een groeiende economie in de Centraal en Oost-Europese landen waardoor ook buitenlandse chauffeurs hier minder beschikbaar zijn. De organisatie ziet het verruimen van cabotage mogelijkheden als een oplossing die bijdraagt aan het oplossen van deze tekorten. Het zorgt bovendien voor meer efficiency in ketens (meer beladen ritten) en maakt het vak voor internationale chauffeurs aantrekkelijker. De plannen van de EU beogen nu juist het tegenovergestelde. De branchevereniging pleit dan ook voor een vrijere transportmarkt en wil dat Nederland zich daar ook in Brussel hard voor maakt.

Reageer op dit artikel