nieuws

‘Mkb-bedrijven in logistiek zijn blind voor innovaties’

carrière & mensen

“We doen veel te weinig met de logistieke innovatie en dat brengt onze logistieke toppositie in gevaar”. Dit signaal geeft Jan-Willem Wesselink, directeur van Smart Logistics Hub (SLH) Amsterdam, een nieuw kennislab voor logistieke pioniers start-ups en partners dat half november van start gaat. Wesselink schaart zich met zijn uitspraak achter het recente onderzoek van TVM en ING dat eenzelfde conclusie trekt.

‘Mkb-bedrijven in logistiek zijn blind voor innovaties’
Jan-Willem Wesselink, directeur van Smart Logistics Hub (SLH) Amsterdam

Volgens Wesselink nemen de marges van logistieke bedrijven steeds verder afnemen. Hij wijst daarbij met name op de inmiddels voelbare gevolgen voor het mkb. “Die moeten nieuwe innovaties toepassen of ze vechten zichzelf dood. Helaas is het vaak de laatste optie.”

Innovatieve ideeën ontwikkelen

Wesselink gooit een steen in de vijver vooruitlopend op de opening van het nieuwe Smart Logistics Hub (SLH) op vrijdag 13 november. Deze ‘hub’ is een initiatief van de Hogeschool van Amsterdam, het KennisDC Logistiek Amsterdam, het Kennislab voor Urbanisme en vakbladuitgeverij Elba-Rec. Wesselink, die vanuit Elba-Rec directeur is van SLH, wil met dit initiatief de logistieke wereld non-stop in contact brengen met innovatieve ideeën. “Dat doen we door het verbinden van innovatieve start-ups, overheid, marktpartijen, kennisinstellingen en studenten in 85 events met naar verwachting 2.500 bezoekers. Daarbij werken we vanuit SLH samen met partners Schiphol, de Amsterdam Logistics Board en Dinalog Amsterdam.”

Centrale thema’s

Voorafgaand aan de opening organiseert SLH een openingsweek in The Grounds op Schiphol – tevens de vestigingslocatie van de hub – met tal van bijeenkomsten over innovatie in de logistiek. Centraal staan de thema’s nieuwe technologieën, duurzaamheid, ontwikkeling mainports, supply chain, financiering en stadslogistiek.

Weinig inzetten op innovaties

Wesselink – die zelf niet een logistieke achtergrond heeft – verbaast zich over de gebrekkige innovatieniveau die hij aantreft binnen de logistieke sector en voelt zich daarbij gesteund door (recente) berichtgeving op onder andere deze site. “Logistiek.nl stelde in zijn terugblik op 2014 dat dit binnen de sector het jaar was van fusies, faillissementen en overnames. En onderzoeksbureau Panteia, dat deze trend onderzocht in opdracht  van ING en TVM, was vorige week helder door te stellen dat de sector te weinig inzet op vernieuwing die er degelijk is. Nederland behoort tot de logistieke top van de wereld en ‘kleinere’ spelers als Airhunter en Collibox zijn toonbeelden van logistieke innovatie.”

Gat in de markt vullen

De SLH-directeur vindt dat dit twee bedrijven zijn die letterlijk een gat in de markt vullen. “Ze spelen in op de restruimte in vrachtwagens en andere modaliteiten. Dat doen ze allebei op geheel eigen wijze, maar wel met het gevolg dat de markt verandert. Of kijk naar 12Return dat oplossingen biedt voor de grote stroom retourzendingen.”

Optimalisatie kernactiviteiten

Wesselink stipt nog een keer een onderzoek uit het recent gepubliceerde onderzoek van TVM en ING aan. “Dit onderzoek stelt terecht vast dat het overgrote deel van de Nederlandse vervoersbedrijven zich richt op optimalisatie van kernactiviteiten en kostenverlaging, terwijl slechts een klein deel alternatieve kanalen aanboort om nieuwe klanten en markten te bedienen. Het credo van Smart Logistics Hub is dat we willen streven van optimalisatie naar business development.”

Overlap Logistica

Dat de openingsweek van SLH midden in de Logistica en ICT & Logistiek plaatsvindt, baart Wesselink geen zorgen. “Het is wel een beetje wat ik noem een beginnersfout van ons. Ondanks dat er enige overlap in zit, denk ik dat wij op een andere doelgroep mikken. Bovendien zijn er in die week meerdere events. Daarnaast was uitstellen naar december geen optie en met veertig deelnemers zitten we ook gewoon vol.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels