nieuws

Arbeidsmarkt 2011: lippenstift, losers en imago

carrière & mensen

Hoewel de actuele arbeidsmarkt anders doet vermoeden sluimert er toch een gevoel van onbehagen in de logistieke sector over voldoende en kwalitatief goed arbeidspotentieel. Dat gevoel bleef ook in 2011 hangen, net als de onmacht om meer vrouwen op managementposities te krijgen en de wetenschap dat veel aanstormend talent uiteindelijk toch buiten de logistiek emplooi vindt. Komt het goed met het imago van logistiek?

Arbeidsmarkt 2011: lippenstift, losers en imago
Foto: heftruck pimp

In West-Brabant en Zeeland ging dit najaar een project van start om vrouwen te interesseren voor de logistiek. Er kwam een heuse informatie- en belevingsdag onder de aansprekende titel ‘Logistiek met Lippenstift’. Misschien komt er een landelijk vervolg. Zeker op managementposities in de logistiek is het aandeel ‘lippenstift’ dunnetjes.

 

Alleen losers in de logistiek

Zorgelijk is en blijft ook de uitval van HBO-studenten in logistieke opleidingen. Een groot deel haalt nooit de eindstreep, niet vanwege gebrek aan studerend vermogen, maar wel omdat het gras elders groener blijkt te zijn. MBO-ers zijn al helemaal moeilijk te verleiden om de logistiek te omarmen, zo bleek uit onderzoek. ‘Alleen losers werken op hun veertigste nog in de logistiek’ en ‘Ik ken niemand die carrière heeft gemaakt in de logistiek’. Waar of niet waar, dergelijke geluiden helpen niet om jongeren in de voor de logistiek gunstig richting te bewegen.

 

Het ontbreekt aan passie

Omgekeerd is het genoegen ook niet geheel onverdeeld. Tempo-Team brengt jaarlijks een arbeidsmarktanalyse uit. Conclusie dit jaar: het ontbreekt jonge medewerkers aan passie. Daar waar ouderen hun best doen positief te zijn en nieuwe uitdagingen willen oppakken, vindt de jonge garde onder de 25 jaar het wel best zo. Logistiek managers zijn niet erg onder de indruk van de arbeidsmotivatie onder jongeren. De onderzoekers pleiten voor een actief generatiebeleid.

Nog een onderzoek onderstreept de zorgen die er zijn rond vrachtwagenchauffeurs. ABN Amro luidde de noodklok. Volgens TLN en EVO zijn er op nationaal niveau nog geen grote problemen, maar internationaal is de Nederlandse chauffeur een uitstervend ras. De actie van de Vereniging Eigen Rijders deze maand geeft ook aan dat er onrust is.

 

En toch… Nederland is Logistiek

Toch is op imagogebied het nodige aan werk verzet. Zeker ten aanzien van de ‘ridders van de weg’, maar ook in algemene zin. De campagne ‘Nederland is Logistiek’ eindigde dit jaar. Er is een breed actieplan uitgevoerd richting politiek en publiek. Vooral jongeren zijn benaderd, direct en indirect, om de schoonheid van de logistieke sector te ervaren. Dat heeft ook mede geleid tot een betere instroom in het HBO. Het kabinet maakte van Logistiek één van de tien topsectoren, waar een innovatiecontract mee werd gesloten èn een Human Capital agenda wordt opgesteld. Het credo van ‘Nederland is Logistiek’ was ‘De kunst van het slim organiseren’. Intern als sector zijn op dat punt zeker stappen gezet. De ‘echte’ kunst zal zijn om hier een blijvend vervolg aan te geven met effectieve acties om vrouwen, jongeren en de hele samenleving te boeien en te binden aan de logistiek.

Eerste publicatie door Heres Stad op

Laatste update: 6 mei 2015