artikel

Logistiek – maar dan een slagje anders

carrière & mensen 5520

Zijn logistieke principes ook van toepassing in de wereld van het onderwijs of bijvoorbeeld bij het aansturen van de Wegenwacht? Ja, zo bleek deze week op een congres van Cope, het onderzoekcentrum van de Rijksuniversiteit Groningen.

Logistiek – maar dan een slagje anders
Paul Rosenmöller

Paul Rosenmöller trad op als gastspreker – hij is voorzitter van de VO (Voortgezet Onderwijs) Raad. Hij sprak over ‘De logistiek van gepersonaliseerd leren’. Het duurde even voor hij zijn punt maakte en de brug wist te leggen tussen zijn wereld en die van de logistiek professionals uit het bedrijfsleven en uit de wetenschap in de zaal met ruim tweehonderd congresgangers. Alles draait om anders organiseren, om out-of-the-box denken. Want het onderwijs moet veranderen naar meer maatwerk voor leerlingen. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van scholen, voor leermiddelen en voor de docent, die een coachende rol op zich moet nemen. Herkenbare thema’s in de logistieke praktijk van veel professionals.

Strakke planningen

“Kom niet aan het rooster”, gaf Rosenmöller als voorbeeld. “Iedereen in het onderwijs zegt: de leerling staat centraal, de docent is cruciaal. Maar waag het niet om het rooster ter discussie te stellen”, aldus de voormalig politicus. Hij kent ook de zegeningen van een strak rooster waar het gaat om kostenefficiency, om het realiseren van een fatsoenlijke output en het voorkomen van chaos. Maar als het gaat om noodzakelijk aanpassingen in de organisatie is een rooster een blok aan het been. Daarin verschilt het onderwijs niet van de logistieke praktijk waar strakke planningen en procedures veel goeds hebben gebracht, maar veranderingstrajecten hinderlijk in de weg staan.

In één keer goed

Andere aspecten bracht Rosenmöller naar voren. De inrichting van scholen met vaste klaslokalen, terwijl de behoefte groeit naar leerpleinen en auditoria voor een diversiteit aan collegeruimtes. De digitalisering zorgt ervoor dat de balans tussen enerzijds huiswerkopdrachten en anderzijds klassikale lessen verschuift. “Theorie in de klas en de toepassing thuis uitwerken, zo is het nu. Maar andersom zou beter zijn, omdat juist de toepassing vaak het moeilijkst is. Dankzij digitalisering kan dat nu.”
Tot slot noemde Rosenmöller ook de docent. Doorgaans niet iemand die zich gemakkelijk veranderingen laat welgevallen. “Toch is dat cruciaal. Het vak is misschien wiskunde, maar het beroep is onderwijs geven. Dus geen methodeslaven, maar mensen die creatief zijn met nieuwe technologie. Dat is wat we nodig hebben. En falen is niet acceptabel. Het moet in één keer goed. Leerlingen keren nooit terug naar het voortgezet onderwijs, dus een tweede kans is er niet”, zo ging Rosenmöller voort met het trekken van parallellen.

Half uur wachten is oké

Nog een verhaal over logistiek uit onverwachte hoek kwam van ANWB-directeur Frits van Bruggen. Hij kreeg van de zaal terug, dat langer dan een half uur wachten op de Wegenwacht eigenlijk niet wordt gepikt. Vervolgens gaf hij een kijkje achter de schermen van de zeventigjarige hulpverleningsservice en liet zien welke variabelen in het planningssysteem zijn ondergebracht. Bijvoorbeeld dat een pechgeval op de snelweg binnen twintig minuten van de vluchtstrook gehaald moet worden. Maar ook dat het niet werkt om een monteur steeds naar het dichtstbijzijnde pechgeval te sturen, want dan komen sommige gestrande automobilisten nooit aan bod.
Het planningssysteem omvat een bijzonder algoritme om maximale afstemming te krijgen binnen de kaders die zijn vast gelegd. Toch grijpt in 15 procent van de situaties een planner handmatig in. Dankzij automatisering weet de Wegenwacht de gemiddelde wachttijd te beperken tot 43 minuten. Vijftig procent van de pechvogels is binnen het half uur al weer op weg. Belangrijke winst kan volgens Van Bruggen geboekt worden als ook personenauto’s meer data genereren en delen met bijvoorbeeld de Wegenwacht. Dat raakt dan overigens wel weer de privacy discussie in het land.

Logistiek is overal

Cope is het Center of Operational Excellence van Rijksuniversiteit Groningen met prof. Kees Jan Roodbergen als wetenschappelijk directeur. Collega prof. Iris Vis trad op als dagvoorzitter tijdens deze tweede editie van het Cope Congres met als thema ‘Logistiek is overal’. In diverse sessies kwamen onderwijsaspecten, game technologie, het bibliotheekwezen, maar ook e-commerce, lean manufacturing en distributie van LNG voorbij. Met ruim 230 deelnemers was de bijeenkomst in Duiven een mooie opsteker voor het instituut, dat graag op een aantal thema’s wetenschap en bedrijfsleven bij elkaar wil brengen.
Meer info: ga naar de website

Reageer op dit artikel