De tekortkomingen van verouderde TMS-systemen
Door de toenemende druk op logistieke processen groeit de behoefte aan wendbare IT-systemen. Veel bedrijven merken dat hun huidige TMS niet meer voldoet aan de eisen van vandaag. Beperkingen in flexibiliteit, schaalbaarheid en integratiemogelijkheden zorgen voor frustratie en inefficiëntie. "Juist in een sector waar elk procent marge telt, kan dit het verschil maken tussen stilstand en groei", benadrukt Hans Don, cto bij Rappit.“Logistieke bedrijven worstelen vaak niet alleen met oude systemen, maar ook met systemen die niet met elkaar praten."
Logistieke bedrijven worstelen vaak niet alleen met te oude systemen, maar ook met systemen die niet met elkaar praten”
Een standaard TMS is ontworpen met generieke functionaliteit, bedoeld voor een breed scala van standaardprocessen die vaak onvoldoende aansluit op specifieke bedrijfsprocessen. Denk aan afwijkende planninglogica, complexe ketenintegraties of maatwerkrapportages die niet standaard beschikbaar zijn.
Daarnaast draaien veel legacy-systemen op verouderde technologie met een monolithische architectuur. Ze zijn moeilijk te integreren met moderne tools en niet ontworpen voor cloud-omgevingen. "Dit beperkt de mogelijkheid om real-time inzichten op te bouwen of innovaties zoals AI en analytics te benutten", aldus Don. "Ook aan de gebruikerszijde levert dat uitdagingen op. Interfaces zijn vaak niet taakgericht en vragen veel handmatige handelingen. Dit verhoogt de kans op fouten en leidt tot ontevredenheid bij medewerkers en klanten, met name bij jongere gebruikers die intuïtieve apps gewend zijn."
Met de hulp van Rappit hebben we de verwerkingstijd en de belasting voor onze sales en operationele teams met meer dan 50% verminderd ten opzichte van ons oude systeem”
Wat moderne TMS-architectuur mogelijk maakt
Een moderne, cloud-native architectuur biedt flexibiliteit, schaalbaarheid en wendbaarheid. API-gebaseerde integraties maken het eenvoudiger om TMS-functionaliteit te koppelen aan andere systemen, waaronder data-analyseplatformen, mobiele apparaten en AI-oplossingen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld mobiele interfaces aanbieden voor chauffeurs, planners en klanten, zodat iedereen toegang heeft tot real-time informatie.
Dankzij event-based architectuur en schaalbare cloud infrastructuur kunnen bedrijven sneller inspelen op veranderingen in volumes, processen of regelgeving. Dat verlaagt operationele kosten, verhoogt de reactietijd en ondersteunt data-gedreven besluitvorming.
Steeds meer bedrijven kiezen voor een op maat gemaakt TMS
Een op maat gemaakt TMS klinkt vaak duur en complex, maar moderne technologie maakt het mogelijk om op een beheersbare manier een TMS-oplossing te bouwen die wél volledig aansluit op de dagelijkse praktijk. "Dit verhoogt de efficiëntie, voorkomt workarounds en bespaart kosten op dure aanpassingen achteraf", volgens Don.
In de whitepaper 'How to build a custom TMS the Rappit way' staat hoe bedrijven als Newport, HOYER Group en Verhoek deze stap hebben gezet. Verhoek wist een 25% hogere operationele efficiëntie te behalen na de implementatie van een nieuw, op maat ontwikkeld TMS. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt in de whitepaper duidelijk hoe een alternatieve benadering werkt: van eerste analyse tot succesvolle implementatie en doorontwikkeling.
Een andere manier van denken over TMS
De aanpak begint niet met een product, maar met een analyse van de bestaande processen. Wat zijn de unieke knelpunten? Hoe ziet de IT-architectuur eruit? Welke rol speelt data in besluitvorming?
Op basis daarvan wordt een blueprint opgesteld voor een TMS dat past bij de business. Vervolgens wordt het systeem modulair opgebouwd, zodat er stapsgewijs waarde geleverd wordt. De focus ligt op aansluiting bij processen, integratie met bestaande systemen en gebruiksgemak voor eindgebruikers, zonder de vendor lock-in.
De no-nonsense aanpak, diepgaande technische expertise en het vermogen om de bedrijfsbehoeften te begrijpen vielen op tijdens onze samenwerking”
Meer grip op processen en kosten
Bedrijven die overstappen naar een Custom TMS ervaren vaak meer grip op hun transportkosten, een hogere klanttevredenheid en beter inzicht in prestaties. Ook blijken ze sneller te kunnen inspelen op veranderingen in wet- en regelgeving of marktverstoringen. De whitepaper laat zien hoe dit er in de praktijk uitziet, inclusief concrete keuzes in technologie, aanpak en team opzet.
Dit artikel is gesponsord door Rappit.