Automatisch verpakken heeft veel voordelen (ken je deze al?)

Automatisch verpakken heeft veel voordelen (ken je deze al?)

De astronomische groei van het aantal online bestellingen stelt de online retail voor een aantal serieuze uitdagingen. Sterke groeicijfers zijn natuurlijk geweldig, maar heeft ook zeker zijn keerzijde. Hierbij de top 10 redenen waarom bedrijven het verpakken op maat automatiseren.

Verpakken in de e-commerce is nog nooit zo uitdagend geweest. Met de enorme toename van online orders, een orderprofiel dat fijnmaziger wordt en een tekort aan arbeidskrachten, moeten e-commerce-bedrijven innovatief zijn om de kosten niet uit de hand te laten lopen. Daarnaast wordt de consument steeds kritischer op het gebied van duurzaam verpakken en verzenden. Dit zijn slechts een paar van de vele redenen waarom steeds meer e-commerce-bedrijven overstappen op automatische verpakkingsmachines.

Er is een top 10 samengesteld van redenen waarom succesvolle e-commerce-providers overstappen op een automatisch verpakkingsproces.

1. Duurzaam verzenden

Op maat gemaakte pakketten verminderen de benodigde hoeveelheid karton met gemiddeld zo’n 30 procent. Met behulp van 3D-scantechnologie kunnen geautomatiseerde verpakkingssystemen elke afzonderlijke bestelling op maat maken, ongeacht of deze uit afzonderlijke of meerdere artikelen bestaat. Daarbij is er geen opvulmateriaal meer nodig. Een win-win-situatie. Helemaal omdat duurzaam verpakken tegenwoordig terecht een vereiste is van de consument.

2. Lagere transportkosten

Gemiddeld kan het pakketvolume met ongeveer 50 procent worden verminderd dankzij de op maat gemaakte, automatisch geproduceerde verzenddozen. Een koptelefoon in een doos ter grootte van een magnetron is daardoor verleden tijd en er wordt geen overbodige lucht meer vervoerd. Dit zorgt voor een duurzamer verzending en lagere transportkosten. Als er geen lucht verpakt wordt, hoeven er ook minder vrachtwagen te rijden.

3. Krappe arbeidsmarkt

Met de snelheid van zo’n 1.100 dozen per uur doet een verpakkingsmachine zoals de CVP Everest van Sparck Technologies hetzelfde werk als 20 manuele verpakkingsstations. De toch al schaars verkrijgbare warehouse medewerkers kunnen hierdoor ingezet worden voor productiever werk zoals orders picken.

4. Betrouwbaar leveren

Dankzij de hoge doorvoersnelheid van de automatische verpakkingssystemen van Sparck hebben e-commerce-bedrijven zelfs in het hoogseizoen geen extra verpakkers nodig. Het verpakkingsproces zal dan niet een bottleneck zijn in de belofte van next day delivery.

5. Efficiënter voorraadbeheer

Om de machines te voeren met karton, worden pallets eindeloos golfkarton gebruikt. Deze pallets zijn gemakkelijk te stapelen en nemen minder ruimte in beslag dan een voorraad aan diverse verzenddozen. 1 pallet is goed voor de productie van gemiddeld 700 verzenddozen.

6. Eenvoudig retourneren

De op maat gemaakte pakketten kunnen gemakkelijk worden geopend en gesloten. Hiermee wordt het voor de ontvanger eenvoudig om de verzenddoos te gebruiken voor een mogelijke retourverzending.

7. Minder transportschade

De op maat gemaakt verzendozen zitten als een maatpak om de orders heen. De bestelling kan niet heen en weer schuiven en zo beschadigd raken. De goederen zijn daardoor goed beschermd tegen mogelijke schade. Daarnaast zijn vierkante verzendozen makkelijker te stapelen dan plastic verpakkingen.

8. Nauwkeurige monitoring

Machines kunnen veel data geven om zo het proces verder te verbeteren. De automatische verpakkingsmachines van Sparck Technologies zijn voorzien van geavanceerde software die de productie monitoren. De data komen in hapklaren brokken bij de operations manager binnen en is gemakkelijk af te lezen. Er kan per minuut bepaald worden of er opgeschaald moet worden. Zelfs de afmeting van alle verzendozen zijn inzichtelijk met als resultaat dat er nauwkeurig over het transport kan worden nagedacht.

9. Verhoogde doorvoer

Een verpakkingsmachine van Sparck komt standaard met één opvoerstation, maar kan desgewenst worden uitgebreid naar twee. De supersnelle CVP Everest is zelfs alleen verkrijgbaar met twee opvoerplekken. Zelfs als de vraag in het hoogseizoen omhoogschiet, is er gemakkelijk op te schalen naar de maximale output van 1.100 pakketten per uur.

10. Positieve unboxing experience

Het openen van de verpakking is het enige fysieke contactmoment dat webshops met de klant hebben. Verspillende en onzorgvuldige verzendverpakkingen kunnen een negatieve merkassociatie opleveren – wat ook terug te zien is in de welbekende unboxing experiences die zich op social media als een olievlek kan verspreiden. Met de juiste verpakking wordt elk pakketje een ambassadeur van uw merk.

Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies.