nieuws

Dit is de nieuwe ‘dieselkiller’ van Still

Warehousing 806

De RX 60-heftruck serie van Still is al jaren een succesnummer. Met name de RX met een laadvermogen van 2,5 tot 3,5 ton is razendpopulair in Europa. Toch was het tijd voor een opfrisbeurt en dat resulteert volgens de heftruckbouwer uit Hamburg in een nieuwe elektrische 80 Volt RX 60, een ‘dieselkiller’ die met gemak de concurrentie aankan met de gevestigde verbranders in deze klasse.

Dit is de nieuwe ‘dieselkiller’ van Still

Het is te doen gebruikelijk dat Still alle registers lostrekt bij de presentatie van een nieuwe heftruck. Datzelfde scenario werd ook afgelopen donderdag doorlopen met een spectaculaire lichtshow met veel dans en muziek rondom – hoe toepasselijk – het thema ‘electrifying’ de nieuwe RX 60 gepresenteerd in het Still innovatiecentrum aan de Europese vakpers. Tijdens de tweedaagse persbijeenkomst werd door het management van de Hamburgse heftruckproducent volop de loftrompet afgestoken over deze heftruck. In deze klasse worden jaarlijks in Europ rond de 22.000 heftrucks verkocht. Still is goed voor tussen de 5.000 en 6.000 RX-trucks, waarmee het heftruckconcern een marktaandeel heeft van 20 procent de gewichtsklasse van 2,5 tot en met 3,5 ton.

RX 60: ‘echt afstandswonder’

Met zijn opvolger voegt Still volgens eigen zeggen een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de RX. Dat komt vooral tot uiting in een acceleratie, een rijsnelheid tot maximaal 21 kilometer per uur en opnieuw verbeterde hefsnelheden naar een maximale hoogte van 7 meter 49. Daarnaast is de RX 60 – geschikt voor inzet zowel binnen als buiten voor lasten tot 3,5 ton – een echt afstandswonder. Dankzij de lithium-ion-technologie, kan deze truck drieploegendiensten aan zonder wisselbatterij. “Deze truck kan één shift zonder opladen negen uur rijden en kan moeiteloos de afstand van Hamburg naar Parijs – tot al gauw meer dan 900 kilometer – kan afleggen. Ga daar maar eens aan staan met een elektrische personenauto”, klonk het donderdag tijdens de presentatie donderdag.

Aandrijfconcept met twee motoren

Still benadrukt dat de RX 60 een nieuwe standaard in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton moet vooral tot uiting komen in het nieuwe aandrijfconcept met twee motoren, die beschikbaar zijn in twee capaciteitsklassen, de actieve koeling en de krachtoverbrenging die zorgen voor kortere reactietijden en een maximale trekkracht. Het nieuwe vooras-aandrijfconcept is gebaseerd op twee 80 Volt AC-aandrijvingen. In de standaarduitvoering hebben deze elk een vermogen van 8,5 kW. Optioneel is een aandrijfas leverbaar met 2×10,5 kW. Ook is het motorvermogen van de nieuwe RX60 met 40 procent verhoogd ten opzichte van zijn succesvolle voorganger.

Automatisch start-stop systeem

De RX60 beschikt daarnaast over een snelstartmodus. Dat betekent dat zodra de chauffeur plaatsneemt achter het stuur, de automatisch parkeerrem wordt ontgrendeld, waardoor de truck gelijk startklaar is. Zodra een chauffeur zijn cabine verlaat wordt de automatische parkeerstand van de heftruck geactiveerd.

Volop ruimte voor maat 46

Opvallend aan de RX 60 is de ruime cabine die veel hoofd- en vooral ook veel beenruimte biedt. Voor chauffeurs met schoenmaat 46 is er voldoende ruimte. Net als de begin vorig jaar geïntroduceerde nieuwe RX 20 beschikt deze Still truck ook over de Easy Control Unit. Dit systeem fungeert als beveiligings- en communicatiecentrum. Het volledig grafische kleurendisplay geeft de bestuurder in één oogopslag zicht op alle truckparameters, zoals rijsnelheid, hellingshoek van de mast, batterijstatus en energieverbruik. Ook geeft de control unit via het intuïtieve menu en voorkeuzetoetsen direct toegang tot diverse rij- en hefprogramma’s en andere functies.

Betere hefprestaties

“De rijprestaties van deze truck zijn vergelijkbaar met die van diesel- of LPG-trucks”, benadrukte Still-productieleider Kai von Berg tijdens de persconferentie donderdag waar het management van Still uitgebreid inging op vragen van de Europese vakpers. Von Berg roemde vooral het elektrische-rijplezier van de RX die tot uiting in de acceleratie, wendbaarheid, het snel elektrisch remmen en snelle rijrichtingwissels. Niet geheel onbelangrijk zijn ook de hefsnelheid- en prestaties met 20 procent verhoogd dankzij de 25 kiloWatt hefmotor. Thomas A. Fischer, marketing en service baas van Still, gooide er nog een schepje bovenop door te stellen dat alleen al op basis van de prestaties van de RX 60 ‘e-truck’ niemand in de toekomst meer een verbrandingsmotor in overweging hoeft te nemen.

Uitdaging in de hogere gewichtsklasse

Henry Puhl, voorzitter van de raad van bestuur van Still, liet zich in gesprek met de pers op zijn beurt ontvallen dat de klanten uiteindelijk bepalen of ze wel of niet verder gaan met diesel. “Aan ons is het dus de taak om ons te onderscheiden met alternatieve oplossingen. In Afrika en het Midden-Oosten valt op dit gebied nog veel te winnen. In Europa daarentegen worden in toenemende mate elektrische trucks ingezet vooral ook omdat de inzet van verbrandingstrucks verboden is binnen de muren van magazijnen en distributiecentra. Grootste uitdaging in Europa zijn de hogere gewichtsklassen van zes tot zeven ton, waar nog altijd verbrandingsmotoren de boventoon voeren. We zijn beschikken inmiddels over concepten, waardoor batterijtechniek ook voor deze hogere klassen op de korte termijn beschikbaar. Daarmee geven we met name een antwoord op de laadstrategie, waar veel klanten die nu nog gebruik maken van zware verbrandingstrucks, nog hun twijfels over hebben.”

RX60 is begin oktober beschikbaar

Vanaf begin oktober nieuwe exemplaren van de RX besteld worden. Verwachting is dat de eerste trucks -waarvan zeven varianten op de markt komen – begin volgend jaar worden uitgeleverd.

Lees ook: Batterij of waterstof – dit zijn de feiten en misverstanden

Reageer op dit artikel