nieuws

GS1 ziet verdubbeling in online barcode-aanvragen

Warehousing 406

In het afgelopen jaar heeft wederom een recordaantal bedrijven zich gemeld bij GS1 voor hun online verkopen een barcode nodig hebben. Voor veel MKB ondernemers is de standaard code de norm geworden, omdat ze steeds vaker door online verkopers als bol.com, Amazon, Wehkamp verplicht worden om GS1 codes te gebruiken.

GS1 ziet verdubbeling in online barcode-aanvragen

“Sinds we in 2017 kleinere barcodepakketten zijn gaan verkopen, zien we een verdubbeling van het aantal barcode-aanvragen”. Pieter Maarleveld is directeur van GS1 Nederland. “Bedrijven zijn met barcodes in staat om hun producten breder aan te bieden dan enkel en alleen in hun eigen webshop. In 2018 hebben bijna 2.500 ondernemers GS1 barcodes gekocht. In het jaar daarvoor ging het nog om ongeveer 1.250 MKB-bedrijven die barcodes aanschaften. Veel ondernemers willen extra verkopen genereren via verschillende verkoopkanalen; zoals het bol.com-winkelplatform dat ondernemers de mogelijkheid biedt om producten te verkopen. Eén van de voorwaarden voor dit alles is dat je producten met een GS1 code aanlevert. En dat geldt veelal ook voor andere grote online platformen.”

Zorg blijft over kwaliteit van data

GS1 stelt zich als taak om uniforme standaarden te promoten voor identificatie en het delen en data. Dat gaat over diverse sectoren, waaronder dus de e-commerce wereld. Voornaamste zorg is dat de betrouwbaarheid van de data te wensen over laat. De kwaliteit van artikelgegevens in de levensmiddelensector en drogisterijen is enorm verbeterd in het afgelopen jaar, volgens GS1. Ook in de dhz-branche, tuinartikelen en dierenwinkels zijn stappen gezet. Aanvullende testen in de fashionwereld en de gezondheidszorg moeten ook hier de kwaliteit op een hoger plan brengen.

barcode

Pieter Maarleveld

Plannen voor komend jaar

Maarleveld: “We moeten meer mogelijkheden ontwikkelen voor het rapporteren en de analyse van data om aan de datakwaliteitsvraag te kunnen blijven voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van de interface om een gebruikersvriendelijk invoerproces te bieden. We bouwen nog meer intelligentie in het systeem zodat leveranciers meer geholpen worden om hun data in 1x goed in te voeren. Bedrijven beseffen nu dondersgoed wat de gevolgen zijn van een slechte datakwaliteit en wat de opbrengsten kunnen zijn van goede data. Data en een goede kwaliteit zijn ook gewoon zaken die onderhouden moeten worden.
Eén van de uitdagingen voor 2019 richt zich op ‘event’-gerelateerde data (locatie, houdbaarheidsdatum, serienummer) om de traceerbaarheid makkelijker te maken. Hiervoor moet GS1 nog de nieuwe stappen zetten.

Lees ook: GS1 cloud – database met miljard producten

Reageer op dit artikel