nieuws

Logistiek Live bij Kramp: kijk goed wat ‘shuttlefähig’ is

Warehousing 899

Het grootste obstakel? Eigenlijk de balans vinden tussen het nieuwe shuttlesysteem en de rest van de logistieke operatie. Over de oplossing zelf is Kramp vol lof, zo bleek tijdens een rondleiding voor abonnees van Logistiek.nl.

Logistiek Live bij Kramp: kijk goed wat ‘shuttlefähig’ is

“Het zijn net UFO-tjes die je ziet rond rijden”, zo introduceert logistiek directeur Jan Frans Berends vooraf het material handlingsysteem met de EVO shuttles van Knapp. Samen met logistiek manager Frank Dijkstra en logistiek analist Maarten Markerink gaf hij een uitgebreide rondleiding en antwoord gaf op de vele vragen tijdens de Logistiek Live bijeenkomst deze week bij de technische groothandel Kramp in Varsseveld. Ruim twintig deelnemers kregen op uitnodiging van Logistiek.nl meer dan alleen een inkijkje in de moderne magazijntechnologie waar het bedrijf zich sinds deze zomer van bediend. De achtergrond, de kinderziektes en de toekomstplannen kwamen ter sprake in een openhartige toelichting Wat betreft de toekomstplannen: “We zijn hier aan begonnen omdat we de verwachte groei tot aan 2023 moeten kunnen bijbenen. Die 2023 is inmiddels al achterhaald. We praten nu al met onze leverancier over 2020 voor wat betreft de uitbreiding van het shuttlesysteem.”

Uitbreiding eerder dan verwacht

shuttle

Jan Frans Berends legt uit

Want wat de bezoekers te zien kregen was de realisering van de eerste fase. In de enorme hal van 23 meter hoog en 6.100 vierkante meter vloeroppervlak (vrije overspanning van 50 meter) staat nu een shuttlesysteem met 120 shuttles en 134.000 locaties in 6 gangen. Stapsgewijs moet dat uitgroeien naar 400 shuttles met ruim 290.000 locaties in 13 gangen. De eerste stap daartoe zou leverancier Knapp al in 2020 moeten gaan oppakken; eigenlijk drie jaar eerder dan gepland.
Zover is het nog niet en dat gaf de Logistiek Live deelnemers de kans om onder de indruk te raken van de half lege hal, waar het shuttlesysteem zich in een paar maanden tijd al behoorlijk heeft bewezen.

Verviervoudiging pickperformance

Als projectmanager benadrukte Markerink twee aspecten die de keuze voor dit systeem met name hadden beïnvloed. De eerste is de pickcapaciteit. Nu is de output 2.400 orderregels per uur, verdeeld over acht werkstations. Dat is 300 picks per persoon per uur. In de conventionele setting lag dat op pakweg 60 picks per uur. Alleen met een shuttle – zo besloot Kramp – is die productiviteit haalbaar. Dat maakt de shuttle populair, ook bij andere bedrijven.
Het tweede punt betreft schaalbaarheid. “We gaan straks naar een verdubbeling van de opslagcapaciteit maar naar een verviervoudiging van de pickperformance van 9.600 orderregels per uur. Daarin schuilt de kracht van dit systeem”, aldus Markerink.

shuttle

Niet alles kan in een shuttle

Grote tevredenheid dus over de gekozen oplossing. Ondanks de half jaar vertraging die het project opliep, onder andere door problemen met de vloer. Na de implementatie bleek al snel dat het systeem voldeed aan de verwachtingen en met de dag wint aan stabiliteit. Op zich een bijzondere prestatie, omdat dit systeem – de combinatie van opslag en sequencing – voor het eerst op deze manier door Knapp is uitgevoerd.
Ging dat zonder slag of stoot? Nee, Berends was eerlijk in zijn antwoorden. “Nu weten we dat je niet alles kunt opslaan in dit systeem. Hou daar rekening mee bij de aanschaf. Veel kan er niet in, bijvoorbeeld artikelen die kunnen gaan rollen, want beginnen de bakken te stuiteren en ontstaan storingen. Maar ook V-snaren om eens wat te noemen is een risico, net als vloeistoffen. Er zitten gaten in de bak voor het geval de sprinklers aan gaan. Eén keer hebben we olielekkage gehad in een bak. Dat wil je niet. Kijk dus goed naar wat is ‘shuttlefähig’ en wat niet.”

Beste werkplekken in het magazijn

Dit zijn de lessons learned:

Omgevingsaspectenshuttle

De impact op de omgeving is groot bij de implementatie van een geautomatiseerd material handling systeem. Tips van experts, die helpen om een goed voorbereid de ontdekkingsreis te beginnen.
Lees het hele artikel >>>>

Medewerkers zijn snel gewend geraakt aan de nieuwe werkomgeving, beter dan in het verleden het geval was met nieuwe technologie. Dijkstra zei hier over: “Bij onze eerste shuttle – zeven jaar oud inmiddels – zag je dat medewerkers daar niet langer dan twee uur achter elkaar konden werken; te warm, te hectisch. Nu hebben we een clubje mensen, die al helemaal vertrouwd zijn met de nieuwe shuttle en daar graag willen werken met als gevolg een hogere productiviteit. Eigenlijk behoren de werkstations tot de beste werkplekken die we hebben in het magazijn. Ik vind dat we de mensen goed hebben voorbereid, maar dat kan – in alle eerlijkheid – altijd beter.”
“Mensen weten dat deze technologie nodig hebben om de groei op te vangen”, zo vult Berends aan.  “Tot nu toe hebben we steeds aangetoond, dat we ondanks automatisering nog steeds meer mensen moeten aannemen.”

shuttle

Reageer op dit artikel