nieuws

Interroll lanceert Logistiek 4.0 in rollenbanen

Warehousing Premium 760

Er is geen ontsnappen meer aan. Logistiek 4.0. De digitalisering doet overal zijn intrede. En nu ook op het gebied van rollenbanen. Interroll is de eerste conveyorspecialist die de techniek van de toekomst integreert in rollenbaantechniek.

Interroll lanceert Logistiek 4.0 in rollenbanen

DC platform. Zo heet het nieuwe overkoepelende systeem van Het Zwitserse bedrijf. De nieuwe trommelmotoren EC 5000 is het meest prominente product binnen het platform. Flexibiliteit, schaalbaarheid, precisie en preventief zijn de sleutelwoorden die passen bij het platform en het nieuwe trommelmotoren systeem EC5000, dat het meest prominente product is binnen het platform.

Niet de grootste maar de slimste

Het DC Platform is misschien wel de meest revolutionaire lancering sinds jaren van Interroll. De pre launch vond plaats bij het Formule 1 team Sauber in Hinwil Zwitserland. Dat de lancering juist hier was, is niet onbewust. Sauber is een vooruitstrevend, innovatief Formule 1 team en Interroll, dat het team al 8 jaar sponsort (Interroll heeft het aflopende sponsorcontract met twee jaar verlengd)  spiegelt zich graag aan Sauber.  Jens Karolyi, vice president marketing bij Interroll: “Ze zijn beiden Zwitsers , Formule 1 gaat veel over logistiek en supply chain en dat is onze business. Maar belangrijker; net als Sauber (zie kader) willen we niet de grootste zijn, maar een van de slimste.” Het nieuwe DC platform moet die ambitie versterken. Het platform is het antwoord van Interroll op Logistiek 4.0.”

 

Lees ook
Rollenbanen worden modulair en flexibel

 

Sneller en zuiniger

Maar wat houdt het in? Waarom is dit platform nodig? Wat behelst de nieuwste telg van de interroll familie precies? Bovenal wat kan die? Interroll lanceert het platform officieel pas op de Logimat 2019, maar deed op 4 december een pre launch voor zo’n 30 Europese journalisten waar ook Logistiek bij aanwezig was.
De oplossing wordt gekenmerkt door Zero Pressure Accumulation (ZPA) en gemotoriseerd met 20W, 35W of 50W motoren. Dit alles garandeert de mogelijkheid rollenbanen te realiseren met beperkte energieverbruik en operaties minder vaak stilvallen en nauwkeuriger kunnen opereren.  Cruciaal in een toenemende wereld van same day en same hour delivery.

 

 

Daniël Heinen, global product manager interroll: “De oplossing wordt onder meer gekenmerkt door Zero Pressure Accumulation (ZPA) ZPA zorgt er voor dat het systeem de rollenbaan in zones verdeeld waardoor pakketten nooit tegen elkaar aan kunnen botsen en dus schade drastisch wordt gereduceerd. Ook belooft Interroll een lager energie verbruik. Dat komt omdat het bedrijf een start en stop systeem heeft geïntegreerd. Daniel Heinen, global product manager: “Iedere sectie waar een trommelmotor actief is,  bevat een fotocamera. Hierdoor is het mogelijk om te zien of er pakketten op de band bevinden. Als dat niet zo is, slaat de motor af.” De conveyorspecialist biedt het systeem aan met 20W,35W en 50W motoren.

 

Lees ook
Logistiek 4.0: Bent u er klaar voor?

 

Naast een 24V-versie is de nieuwe RollerDrive nu ook verkrijgbaar met 48V-technologie. Hiermee speelt Interroll volgens eigen zeggen in op de trend in de markt; met name in de auto-industrie wordt veelal gewerkt met 48v. Heinen: “Het voordeel voor de klant is dat het aantal accu’s kan worden gereduceerd en 48v geeft minder problemen dan 24v.”

 

 

interroll logistiek 4.0

 

 

De nieuwe RollerDrive EC5000 is verkrijgbaar met een analoge of een bus interface. Naast de versies met buizen van 50 mm, is de RollerDrive EC5000 ook verkrijgbaar met buizen van 60 mm voor zwaardere transporten. De EC5000 is leverbaar met IP54- en IP66-bescherming wat hem geschikt maakt voor vriezertoepassingen. Flexibiliteit zit hem ook in het kabelwerk.  Nieuwe voedingseenheden hoeven niet in de schakelkast te worden geïnstalleerd. “Je kunt ze daar plaatsen waar nodig. Dit bespaart kabels en installatietijd.” Wat betreft flexibiliteit: de nieuwste techniek kan worden geïntegreerd met oudere systemen.

 

We willen niet de grootste zijn, maar één van de slimste

 

Preventief onderhoud

Individuele transportzones kunnen worden onderhouden terwijl andere in bedrijf blijven dankzij een schakelaar die is beveiligd tegen onbedoeld starten. Maar om ‘downtime’  van het systeem zoveel mogelijk te reduceren, gaat Interroll een stap verder. De  EC5000 trommelmotoren zijn uitgerust met slimme sensoren. Deze sensoren meten de ‘run time’ van het systeem en geeft een signaal wanneer er een mogelijk probleem op komst is of zijn levenscyclus nadert.

 

 

interroll logistiek 4.0

EC5000

 

Officiële lancering op Logimat

De bovengenoemde innovaties als onderdeel van het DC platform zijn vanaf februari 2019 beschikbaar. Heinen: “Vanaf dan is het complete pakket verkrijgbaar: je kan het gebruiken in de  trommelmotor, in bestaande transportbanen of een complete conveyor module.” Omdat Interroll ook weet dat de logistieke sector Logistiek 4.0 en digitalisering nog niet volledig heeft omarmd, heeft het geen enkel risico genomen. Heinen: “De producten zijn getest als nooit tevoren. We hebben sinds vorig jaar 10 miljoen uren getest. Het is misschien nieuw voor de klant, maar niet voor ons. De techniek heeft zich bewezen.”

 

Reageer op dit artikel