nieuws

Dachser gaat volledig over op lithium-ion

Warehousing 404

Dachser neemt afscheid van loodzuur accu’s. Lithium ion wordt de standaard. De Logistiek dienstverlener vervangt alle batterijen in zijn rijdend materieel in zijn distributiecentra in Europa door lithium ion.

Dachser gaat volledig over op lithium-ion

Tegen 2022 moet al het vervoerend materieel in de Europese magazijnen (circa 6.000) uitgerust zijn met lithium-ion batterijen. Die doelstelling heeft Dachser zichzelf gesteld. Dachser verwacht met de transitie flexibeler te zijn en ruimte te besparen in zijn dc’s. Ook reductie van onderhoudskosten is een belangrijk winstpunt. “Als je rekening houdt met de besparingen op de vermeden onderhouds- en schadekosten, omdat de accu’s niet meer dagelijks uit het voertuig gehaald hoeven te worden om op te laden, dan heeft een lithium-ionvloot zichzelf vandaag al betaald”, verklaart André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment bij Dachser.

 

Lees ook
Lithium Ion in material handling: voor- en nadelen

 

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een ander argument voor de dienstverlener. De lithium-ion accu’s besparen energie. Dit komt neer op ongeveer 1.6 kilogram CO2 per voertuig, per jaar. Vermenigvuldig dat met 6.000 voertuigen en er ontstaat jaarlijks een besparing van 9,6 miljoen kilogram CO2, volgens de berekening van Dachser. Michael Schilling, COO Road Logistics. “Dit moderniseringsproject is een uitstekend voorbeeld van hoe winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, hetgeen uiteindelijk weer voordelen oplevert voor onze klanten.”

 

Lees ook
Primeur in heftrucks – volledig Li-ion geïntegreerd
Linde rust zware heftrucks nu ook uit met lithium-ion

 

Tegen 2022 wil het bedrijf de nieuwe technologie in alle Road Logistics locaties implementeren. De overstap zal stapsgewijs gebeuren: vestigingen gaan beide technologieën niet tegelijk gebruiken. Voor de accutechnologie, oplaadinfrastructuur en energiebeheersoftware werkt Dachser samen met Triathlon.

 

Reageer op dit artikel