nieuws

Zo ziet intralogistiek in de retail er in de toekomst uit

Warehousing 751

Welke kansen zijn er? Hoe ziet de winkel van de toekomst eruit? Wat zien we in het distributie centrum van morgen? TGW nam 50 experts uit de retail industrie mee gedurende de tweedaagse Grocery Expert Days op het pas geopende hoofdkwartier met interactieve showroom van system integrator TGW in het Oostenrijkse Marchtrenk.

Zo ziet intralogistiek in de retail er in de toekomst uit
Hoe ziet de toekomst in online food eruit? Pure players Ocado (Sverker Lindbo) en Picnic (Frederik Nieuwenhuys) in een vraaggesprek met David Hibbett van TGW.

Het event liet zien waar de uitdagingen liggen in de toekomst en wat de rol van automatisering en mechanisatie daar in is. Digitalisering en robotica waren dan ook belangrijke onderwerpen gedurende de Grocery Expert Days. Voorbij kwamen nieuwe innovatieve winkeloplossingen en een nieuw concept voor het orderpicken van groente en fruit, de FreshPick (zie video). “De kruidenier stapte ooit over naar selfservice. Nu zien we modellen van disruptors als Picnic die via een milk run boodschappen thuisbezorgen. Deze inzichten bieden tal van kansen”, zo opende Christoph Wolkerstorfer, CSO van TGW Logistics Group de bijeenkomst, waar afgevaardigden van retailers als Tesco, Asda, Ahold, Jumbo, Delhaize en Colruyt in de zaal zaten.

‘Blijf stenen winkels omarmen’

E-commerce groeit. Vijftig procent van de wereldwijde e-commerce is in handen van Amazon. Ook al loopt het aandeel stenen winkels hierdoor terug, volgens Silvio Kirchmair, CEO van umdasch store makers, moeten steden hun winkels beschermen omdat de infrastructuur indirect gefinancierd wordt door ‘brick & morter shops’. “Het zijn nog altijd de stenen winkels die zorgen voor emotie en beleving bij het winkelen.” Volgens Kirchmair, kunnen supermarkten hier nog veel meer uit halen. “Zoals gereedschapsmerk Würth dat doet met een uitstalling van hun producten op de vrouwenafdeling van een kledingwinkel. Of hoe telefoonaanbieder Swiss.com dat doet door hun winkels open te stellen voor jongeren die elkaar ontmoeten voordat ze uitgaan. Of de Nike store in Londen waar schoenen ter plekke gepersonaliseerd en geprint kunnen worden.”

Supermarkt van de toekomst: de Omnistore

Samen met Umdasch bedacht TGW de Omnistore, de winkel van de toekomst. Dit pand is naast een winkel ook voorzien van een logistieke zone met automatisering/mechanisering om instore orders te picken die klanten online of ter plekke bestellen. Het assortiment wordt opgesplitst. De verse artikelen liggen in de winkel, de minder interessante producten zoals toiletpapier liggen in het pickgedeelte. “Consumenten kunnen alvast een online pre-order plaatsen voor de artikelen uit het pickgedeelte. Voor de verse producten gaan ze naar de winkel, daarna halen ze de rest van hun boodschappen af bij de Pick Up Point”, aldus Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery bij TGW. Aan de buitenkant bevindt zich een Pick Up Point. Het winkelgedeelte is meer gericht op advies, inspiratie en beleving. Daar wordt informatie geboden (productinformatie, herkomst, recepten) door interactieve schermen of met behulp van Augmented Reality.

Innovatie onderzoeker Peter Fisk nam de deelnemers ook mee op reis naar de toekomst van de supermarkt. Fisk verwacht, net als Kirchmair,  dat het retaillandschap meer en meer gepersonaliseerd wordt. Hij noemt verschillende voorbeelden van bedrijven die uitblinken in hun sector door anders durven te denken en te doen. Naast de inkopper Amazon noemt Fisk ook HelloFresh (Europa), Aussie Farmers (Australië) en Trader Joe’s (USA) als bedrijven die het anders doen dan anderen.

De 120 bedrijven wereldwijd, die het anders doen dan anderen. Dat zijn de futuremakers volgens Peter Fisk.

‘AI zorgt voor minder out of stock’

Prof. Dr. Michael Feindt, hoogleraar aan de Karlsruhe Institute of Technology en oprichter van BlueYonder, geeft een inkijkje in de wereld van Artificial Intelligence en machine learning en dan vooral hoe deze met big data kan zorgen voor de juiste vraagvoorspellingen. Mensen hebben vaak nog een rol bij de beslissingen over vraagvoorspelling en replenishment in de retail. Bij supermarktketen Morrisons mocht het bedrijf van Feindt aan de slag met de data. “Eerst bereikten we tot 5 procent out of stock, na het uitschakelen van de menselijke factor 0,5 procent.”

AI in de retail supply chain zorgt volgens Feindt voor minder verspilling, hogere versheid, minder voorraad en minder out of stock. Hij ziet in de praktijk nog teveel dat CEO’s beslissen en er veel af wordt gegaan op ‘gut feeling’. Uit de reacties na Feindt’s presentatie blijkt dat er nog heel wat water door de rijn moet stromen voordat category managers en replenishment afdelingen hun forecast helemaal los gaan laten en club nerds a la BlueYonder los laten op de beschikbare data. Traditionele brick & morter retailers hebben nog altijd een traditionele organisatie, zo blijkt. En er zijn bovendien ook veel verschillende strategieën die retailers kunnen kiezen. Centraliseren of juist decentraliseren. Een hoog niveau van automatisering of juist nauwelijks.

Coop centraliseert en automatiseert

Het Zwiterse Coop koos voor centraliseren. Deze showcase van TGW biedt een inkijkje in hoe de centralisatie strategie, met een hoog niveau van automatisering, tot stand is gekomen. Domenico Repetto, director logistics bij Coop, vertelt over de centrale bakkerij en het nationaal distributiecentrum voor diepvrieslogistiek met daarin een geautomatiseerd orderfulfilment systeem van TGW, en een regionale distributie centrum dat in het Zwiterse Schafisheim is gerealiseerd. Niet alleen centraliseren maar ook moderniseren was het doel daarbij. Tijdens de planning en het conceptontwerp was veel oog voor duurzaamheid, waaronder een biomassaverwarming voor de ovens en volledig geautomatiseerd goederenvervoer. Ook van spoorvervoer wordt gebruik gemaakt, de rails lopen tot in het distributiecentrum. Bekijk de video.

Robotisering

Een ‘dataparadijs’ zoals Maximilian Beinhofer, Manager Development Cognitive Robotics bij TGW, het noemt, daarmee kunnen de systemen van TGW goed uit de voeten. TGW kiest bij robotisering voor cognitieve systemen. “We passen Artificial Intelligence toe in onze nieuwe PickCenter Rovolution geïntegreerd met Flashpick”, licht Beinhofer toe. In de nieuwe interactieve showroom zijn alle oplossingen, ook de allernieuwste Rovolution (zie foto hieronder), te bewonderen door de deelnemers van de Grocery Expert Days.

 

Lees ook: TGW lanceert piece picking robot

 

 

Veel versus weinig 

Aan het eind van dag 2 van de tweedaagse bijeenkomst staan Sverker Lindbo, head of development van pure player Ocado en Frederik Nieuwenhuys van Picnic, eveneens pure player, tegenover elkaar in een vraaggesprek onder leiding van David Hibbett, CSO van TGW Limited.

Volgens Lindbo wil de klant, althans in de UK, veel levermomenten en een groot assortiment. Nieuwenhuys predikt echter dat een smallere range aan producten is wat de klant graag ziet. Teveel keuze online zou volgens hem niet goed werken.

Ocado bezorgt ook op het platteland, Picnic alleen op plekken waar veel mensen wonen. De verschillen zijn groot. Ondanks dat beide partijen pure players zijn en alleen maar online hun klanten bedienen, is Ocado echt een tech bedrijf met een hoog automatiserings- en mechaniseringsniveau, grotendeels zelf ontwikkeld. Het bedrijf is nu zo ver is dat ze hun oplossing al aan vier partijen hebben verkocht. Ocado maakt gebruik van volautomatische distributiecentra voorzien van robots. Picnic is bezig met een structuur van vijf distributiecentra en 70 hubs om tot landelijke dekking te komen.

Supermarkten hebben stof tot nadenken

De Grocery Retail Days gaven de aanwezige managers uit de Europese supermarktwereld die meegereisd waren naar Oostenrijk, voldoende stof tot nadenken. “Dit soort klanten events, waar inhoudelijke kennisuitwisseling deel van uitmaakt, willen we vaker gaan organiseren. Daarbij zijn we als TGW natuurlijk trots op ons nieuwe hoofdkantoor met interactieve showroom. Dat willen we graag aan onze relaties laten zien”, aldus Hans de Sutter, directeur Benelux bij TGW Systems. Het gaat goed met TGW en bovendien barst de Oostenrijkse intralogistieke specialist van de ambitie. Het bedrijf mocht het afgelopen boekjaar 15 procent meer omzet noteren, in totaal 92 miljoen euro. In deze periode is het aantal medewerkers gegroeid van 2.776 naar 3.165. Het Benelux kantoor in Oud Gastel is in 2 jaar tijd gegroeid van 1 naar 40 medewerkers.

Lees ook: Zo automatiseert Jumbo zijn distributiecentrum

 

Reageer op dit artikel