nieuws

Kramp start schaalbare shuttle succesvol op

Warehousing 820

Kort voor de zomer ging technische groothandel Kramp in Varsseveld van start met een compleet nieuwe shuttlesysteem (OSR van Knapp). Dankzij een goede voorbereiding verliep de ingebruikname vrij soepel, maar er was wel een aantal aanpassingen nodig.

Kramp start schaalbare shuttle succesvol op
Jan Frans Berends

Het nieuwe shuttlesysteem – het is voor het eerst dat Knapp deze versie van OSR installeert – onderscheidt zich door in de shuttle zelf bakken op pickvolgorde in buffer te nemen en aan te bieden op het juiste moment bij één van de acht pickstations. Jan Frans Berends (directeur logistiek van Kramp) is zeer te spreken over de nieuwe automatiseringsslag in zijn operatie.  “Alles blijft compact en is modulair schaalbaar.” Compact bouwen was van belang bij Kramp. “We wilden een systeem dat past bij de nieuwbouw, zoals we dat voor ogen hadden.”
Berends is één van de sprekers tijdens de plenaire sessie op de Material Handling dag, 3 oktober in Den Bosch.

Hoge capaciteit en schaalbaarheid

Het systeem met 134.000 baklocaties met maximaal vier locaties per bak zorgt  voor compacte opslag van veel artikelen op relatief weinig vierkante meters. Voorheen had Kramp een tamelijk arbeidsintensief concept met gescheiden bulk- en picklocaties. Belangrijker nog dat compact bouwen is de benodigde output. De eerste ervaring laat zien, dat op een ‘topdag’ deze zomer de output al even is opgelopen naar 53.000 orderregels. Op termijn moet het systeem nog flink groeien naar een capaciteit van 300.000 bakken, 26 stations en 300 tot 350 orderregels per uur per station.

 

 

Activiteit de hele dag door

Veel automatische systemen in de e-fulfilmentsector worden voor een piekbelasting van een paar uur per dag uitgelegd. Maar juist het nieuwe shuttlesysteem van Knapp helpt om daar wat aan te doen. De piekbelasting in de avonduren is er zeker, maar overdag rijden de 120 shuttles af en aan om de buffervoorraad te optimaliseren. Verder is er  tijd nodig om binnengekomen goederen te verdelen. Vanaf ’s ochtends vijf uur tot middernacht gonst het dus van de activiteiten in het verbouwde en nieuwe pand in Varsseveld.

Opvangen van personeelstekort

Met de ongeveer 450 mensen werkzaam in het logistieke proces, niet allemaal fulltimers uiteraard is er nu nog geen nijpend personeelstekort. “Maar het is wel zo dat we de groei niet kunnen opvangen met nog meer mensen aannemen. In feite maakt automatisering het mogelijk om de groei voorlopig door te zetten en kunnen we met hetzelfde aantal mensen de output realiseren die nodig is. Ik denk dat als we niet zouden automatiseren en continu de processen zouden verbeteren we voor dezelfde prestatie misschien wel honderd medewerkers extra nodig zouden hebben.”

Het complete artikel over Kramp staat in het septembernummer van Logistiek
– bekijk hier de digitale versie

Dit is de supply chain strategie van Kramp
Lees ook: Het nieuwe dc van Mediq met een OSR shuttle van Knapp

Reageer op dit artikel