nieuws

‘Een derde van de verstuurde pakketten is onnodig groot’

Warehousing 790

Bijna een derde (34 procent) van de grote retailers geeft toe dat de pakketten die ze wereldwijd verzenden minstens het dubbele in omvang zijn van het werkelijke product dat er in zit. Daarmee zijn 46 miljard dollar aan onnodige logistieke kosten gemoeid.

‘Een derde van de verstuurde pakketten is onnodig groot’

Die conclusie trekt DS Smith, een van ’s wereld grootste verpakkingsbedrijven, in een dinsdag verschenen rapport. In het rapport, getiteld ‘The Empty Space Economy’, toont het verpakkingsbedrijf aan dat de geschatte impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte aanzienlijk is, met ten minste 122 miljoen ton CO2 dat jaarlijks onnodig wordt uitgestoten. Dat komt ongeveer overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van België, Pakistan of Argentinië. Uit het onderzoek blijkt verder dat 24% van de zeecontainers leeg is.

Weinig bedrijven willen overschakelen

Ondanks het potentieel om de verzendkosten en de aanzienlijke CO2-reductie, heeft het verminderen van lege ruimte in verpakkingen geen hoge prioriteit bij het hoger management van bedrijven. Slechts 36% voerde een controle uit van de lege ruimte in de verpakking van hun producten. Slechts een derde (34%) heeft overwogen om over te schakelen op een meer geoptimaliseerde verpakkingsoplossing.

 

 

Lees ook:

Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

 

 

Miljarden euro’s zijn te besparen

Volgens Alessandro Fulvi, marketingdirecteur van DS Smith Packaging, zou een optimale verpakking miljarden euro’s aan potentiële besparingen in verzendkosten opleveren. Kosten die op dit moment gewoon worden doorbelast aan de consument.

Optimaliseer productverpakkingen

Overtollige verpakking en de lege ruimte binnen een geleverde doos frustreert de consument en zorgt volgens de verpakkingsgigant voor ‘een negatieve merkbeleving’. De sleutel zoals bij alle supply chain-gerelateerde zaken is om de uitdaging als geheel te bekijken. “Er moet meer aandacht uitgaan naar het optimaliseren van productverpakkingen bij de bron en daarna binnen fulfilment centra zelf”, zegt marketingdirecteur Fulvi.

Onderzoek onder 370 leidinggevenden

Voor dit onderzoek ondervroeg Forbes Insights 370 leidinggevenden van retailbedrijven in Europa (34%), Azië-Pacific (30%), Noord-Amerika (29%) en Latijns-Amerika (7%). 75% procent van hun bedrijven had een jaaromzet van minstens 500 miljoen dollar.

Reageer op dit artikel