nieuws

Bol.com kijkt na een jaar tevreden terug en bouwt verder

Warehousing 1569

Het is precies een jaar geleden dat bol.com een groot fulfilment center opende in Waalwijk. Het pand beantwoordt in alle opzichten aan de verwachtingen en inmiddels zijn de grondwerkzaamheden voor een naastgelegen gebouw in volle gang. Meer automatisering komt er aan.

Bol.com kijkt na een jaar tevreden terug en bouwt verder

Deze week ontving de grootste webwinkel van Nederland 25 logistiek professionals op uitnodiging van Logistiek.nl. Ze kregen een uitvoerige rondleiding en een openhartige toelichting van de nieuwe logistiek directeur Olaf van den Brink. Het BFC 1 (Bol.com Fulfilment Center) is klaar voor de grote eindejaarspiek. Voor BFC 2 zijn de laatste gesprekken gaande over een volledig geautomatiseerd shuttlesysteem. De uitbreiding – dubbel in grondoppervlak – gaat in 2021 open.

bol.com

Olaf van den Brink

Flexibele schil eerste prioriteit

Waarom nu wel automatisering? Ewout Raap gaf daar antwoord op. Hij vormde samen met Van den Brink en Erik Jonkers (facilitair beheerder) het trio rondleiders tijdens deze Logistiek Live. Raap heeft als extern deskundige het conceptueel denken begeleid. Hij is tevens spreker tijdens de Material Handling dag op 3 oktober in Den Bosch, waar het met name gaat over facilitaire vraagstukken: hoe zorg je voor een perfecte combinatie van pand en proces?

bol.com

Ewout Raap

Experts over implementatie material handling

De Material Handling Dag gaat succesvolle implementaties. Drie experts met ruime ervaring geven tips over bouwtechnische zaken, veiligheid, energieverbruik en werkklimaat. Naast Ewout Raap (Boxlogistics) zijn dat Rob Schmit (SSI Schäfer) en Raymond Tukker (TICM).

Raap: “Sommige bedrijven kiezen direct voor volledige automatisering. Bol.com deed dat bewust niet, maar wilde eerst een flexibele, manuele schil om vervolgens de stap te zetten naar meer automatische systemen. Automatisering moet passen bij de fase waarin je als bedrijf zit. Een groei van dertig procent per jaar, dat gaat niet met een volledig automatisch systeem. Zo snel kun je niet uitbreiden.”

bol.com

Zeven kilometer rollenbanen

“We komen vanuit een volledig handmatig gerund warehouse”, merkt Van den Brink op. “Nu hebben we wat we noemen een semi-gemechaniseerde operatie. Kern is een zeven km lang netwerk van rollenbanen waarover grote blauwe bakken gaan. Mensen lopen hier niet langer 10 km of meer per dag. Het intern transport is gemechaniseerd. Met de hand doen we de put-away en pickwerkzaamheden. Daar hebben we heel goed over nagedacht. Mensen blijven zoveel mogelijk in hun eigen zone en wisselen het wegzetten van artikelen af met picking.”bol.com
Bij de rondgang in het dc vallen de enorme rijen legborgstellingen op vier niveaus op.
Toch is ook een klein deel gereserveerd voor een shuttlesysteem van TGW. Bol.com wil daar ervaring mee op doen. “We geloven in die techniek. Nu gebruiken we dit voor het samenbrengen van diverse orderbakken voor klanten in een batchpickingproces.
Zo komen de meeste artikelen voor een klant tegelijk bij de paktafels”, aldus Van den Brink.

bol.com

bol.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vorige Logistiek Live ging over Tony’s Chocolonely en Müller Fresh Food

Reageer op dit artikel