nieuws

Orderpicker heeft zijn truck altijd binnen handbereik

Warehousing 1455

Een nieuwe stap op weg naar een deels geautomatiseerd orderpickproces komt van Jungheinrich met de nieuwe EasyPilot Follow. De truck volgt de medewerker zonder extra handelingen.

Orderpicker heeft zijn truck altijd binnen handbereik

Het idee is niet nieuw. Jungheinrich toonde eerder al een oplossing waarmee de orderpicker op een afstandsbediening een klopje moest geven om de truck in beweging te zetten. Ook is er al langer een oplossing met een knop op de truck zelf. Andere fabrikanten werken met een handschoen om een signaal te geven (Quickpick van Crown) of met uitgebreide intelligentie aan boord van de truck zelf (iGo Neo van Still). De oplossing waar Jungheinrich nu mee komt oogt simpel en doeltreffend.

Directe koppeling met de afstandsbediening

orderpickerVier radiomodules gebaseerd op GPS technologie houden de positie van truck ten opzichte van de afstandsbediening nauwlettend in de gaten. De medewerker loopt naar de truck en koppelt de afstandsbediening met een druk op de knop aan de truck. Vanaf dat moment kan de afstandsbediening in de broekzak. De truck komt in de beweging als de orderpicker naar voren loopt op weg naar de volgende picklocatie. Daar aan gekomen stopt de truck automatisch. Tijdens het rijden houdt de truck zoveel mogelijk een rechte lijn aan, maar hij kan indien nodig bijsturen tot ongeveer 10 graden links of rechts. Daarmee is de truck in staat om meer naar links te gaan als daar de volgende picklocatie is en kan bovendien pallets die wat teveel in het gangpad staan omzeilen.

Instellingen niet elke dag opnieuw doen

orderpickerEen paar slimmigheden maken de EasyPilot Follow bijzonder. Op het schermpje kan de medewerker aangeven of de truck dichtbij de linker of vooral bij de rechter stellingrij moet blijven. De afstand is instelbaar van minimaal 50 tot 150 cm. Dat kan de chauffeur overigens niet zelf, maar doet een servicemonteur. Hetzelfde geldt voor de rijsnelheid met keuze uit 2.5 of 5.0 km per uur.
Volgens Gunmar Tons van Jungheinrich willen leidinggevenden niet dat medewerkers elke dag zelf de instellingen aanpassen. “Dat kost tijd en daar is de productiviteit niet mee gediend. Daarom hebben we besloten om dit alleen voor servicetechnici mogelijk te maken.”
Er zijn wel meer zaken om rekening mee te houden volgens Tons. De truck kan op een afstand van minimaal 10 meter de afstandsbediening nog herkennen. Testen wijzen zelfs op 50 meter. Dat is niet altijd handig, bijvoorbeeld als de orderpicker in een andere magazijngang met een collega in gesprek gaat. Dan kan de truck zomaar onbedoeld een voorwaartse beweging inzetten. Veel gevaar levert dat overigens niet op. De veiligheid rond de truck is met sensoren voldoende gewaarborgd.

orderpicker

‘Beste prijs-prestatie verhouding’

Jungheinrich claimt een tijdsbesparing in het orderpickproces van meer dan dertig procent ten opzichte van de traditionele wijze van op- en afstappen, doorrijden en stoppen bij de volgende locatie. Voordeel is zeker ook dat bestaande trucks eenvoudig de extra voorziening kunnen krijgen. Niet onbelangrijk verder is dat qua aanschaf deze eenvoudige aanpassing ligt onder de oplossingen van de concurrenten en  dus de beste prijs-prestatie verhouding zou moeten opleveren.
Helemaal feilloos werkt het systeem nog niet, zo bleek bij de presentatie. De truck volgt wel, maar niet snel genoeg. Dat zorgt ervoor dat een medewerker met een doos in zijn handen nog even een paar seconden moet wachten. Ook wijkt de truck enigszins af van de rechte rijrichting in een gangpad, wat niet de bedoeling is. Jungheinrich gaat op dit punt nog verfijningen aanbrengen, zodat tijdens de komende beurzen LogiMAT en CeMAT een betrouwbaar en aantrekkelijk alternatief kan worden getoond voor het handmatig orderpicken met heftrucks.

Lees ook: Pallettruck met flinke stijging productiviteit

Reageer op dit artikel