nieuws

Logistica 2017: Van Riel presenteert schone Doosan-truck voor zwaar werk

Warehousing 1218

Logistica 2017: Van Riel presenteert schone Doosan-truck voor zwaar werk

Heftruckimporteur Van Riel Forklifts uit Tilburg presenteert tijdens deze Logistica een fonkelnieuwe Doosan D160S-7. Deze 16 tons zware Koreaanse truck voor het zware werk maakt zijn debuut op de Nederlandse markt. Een truck die volgens Rutger van der Lee van Van Riel Forklifts beschikt over een uitermate schone dieselmotor die voldoet aan de hoogste Europese emissienormen, de Euro Stage IV-normen.

Het bijzondere aan deze truck die is dat de schone Tier4-final motor door Doosan zelf is ontwikkeld. Van der Lee: “De meeste trucks uit deze klasse zijn voorzien van Cummins of Scania motoren. Wat veel mensen niet weten is dat Doosan – na General Motors – de motoren bouwer ter wereld is. Dat geeft ook vertrouwen dat Doosan in deze grote machines eigen motoren zet.”

Motor beschikt niet over roetfilter

Bijzonder kenmerk aan de motor is dat er geen roetfilter in zit. “De motor zorgt voor een eigen verbranding middels een Dieseloxidatiekatalysator (DOC). Deze katalysator vangt de roetdeeltjes op die gelijk worden verbrand, waardoor de emissie dusdanig laag is  dat deze truck bijna schoner is dan een gastruck.”

Van Riel maakt debuut op Logistica

In de haven en op buitenterreinen waar zware lasten verplaatst moeten worden, is deze Doosan-heftruck vooral in zijn element. “Wij gebruiken de truck zelf ook bij ons kraanbedrijf bij het overscheppen van ballast. Hij ziet er misschien wat afschrikwekkend uit maar iedereen kan ermee rijden”, benadrukt Van der Lee die met Van Riel Forklifts (Hal01.A016) dit jaar als Doosan-importeur zijn debuut maakt op de Logistica.

Veel zicht rondom in cabine

De compactheid van de truck, de veiligheid en de visibiliteit maken de Koreaanse truck daarnaast aantrekkelijk voor aanschaf. Van der Lee: “Voor ieder hoekje in de cabine is bijvoorbeeld een camera beschikbaar en er is aan veel meer dingen gedacht tot aan de stoelverwarming aan toe. Er is alles aan gedaan om het zicht rondom in de cabine zo groot mogelijk te maken. Voor een bestuurder geeft dat een heel veilig gevoel en dat heeft weer een positieve invloed op het werkgedrag.

Klant tekent overeenkomst tijdens Logistica

In Nederland is er inmiddels interesse in deze nieuwe Doosan truck, waarvan een jaar geleden de eerste exemplaren uit de fabriek in Zuid-Korea van de band rolden. “We hebben een aantal orders openstaan, ook in de lagere motorklasse van 7, 9 en 12 ton van deze serie. Een klant komt naar de Logistica om zijn handtekening te zetten voor aanschaf van deze truck. Deze beurs is ook echt de eerste gelegenheid om niet alleen truck deze te tonen aan het grote publiek.”

Gunstige prijs

De aanschafkosten van de D160S-7 variëren tussen de 100- en 135 duizend euro. Van der Lee: “Dat is afhankelijk van de mastkeuze. Qua prijs ligt deze truck vrij verder onder die van de Kalmar en net onder die van de Hyster. Voorheen zaten we overigens ver onder prijs van een Hyster, maar doordat Doosan zelf de motoren nu maakt, is dit prijsverschil nu minder groot.”

 

 

Reageer op dit artikel