nieuws

Nieuwe Google-Glass-variant maakt comeback in het magazijn

Warehousing 3576

Google heeft een nieuwe versie van zijn slimme bril gepresenteerd. De nieuwe ‘Glass’ is in tegenstelling tot zijn geflopte voorganger alleen bedoeld voor zakelijk gebruik en moet vooral magazijnpersoneel efficiënter laten werken.

Nieuwe Google-Glass-variant maakt comeback in het magazijn

Onderzoeksafdeling Google X van moederbedrijf Alphabet heeft de nieuwe bril afgelopen week officieel aangekondigd. De nieuwe ‘Glass’ is alleen bedoeld voor professioneel gebruik en kan dus niet door consumenten worden besteld. Het product valt ook niet langer onder het Google-merk, maar heet voortaan Glass Enterprise Edition.

Hardware is flink verbeterd

De nieuwe bril kan worden bevestigd aan een normale bril of een veiligheidsbril. De hardware is volgens Google X flink verbeterd: de accu gaat langer mee, de camera is verbeterd en de wifi verbinding zou beter moeten presteren.

Bril beter geschikt voor magazijnpersoneel

De slimme bril moet onder andere medewerkers in magazijnen efficiënter laten werken. Ze zien door de bril bijvoorbeeld waar ze pakketten moeten neerleggen. Ook zouden dokters en verplegers met behulp van Glass volgens Alphabet meer aandacht voor de patiënt kunnen hebben, doordat ze minder op een scherm of in een dossier hoeven te kijken. Medewerkers van grote bedrijven als Boeing, DHL en Volkswagen hebben de nieuwe Glass de afgelopen twee jaar getest.

Bril wordt ook volop getest in Nederland

In Nederland en België namen een keur aan bedrijven de voorbije jaren de proef op de som met smart glasses bij orderpickactiviteiten. Het ging daarbij met name brillen die een verbeterde en robuustere (en veelal succesvollere) variant zijn op de geflopte Google Glass bril voor consumenten. TNT Innight in Mechelen (het huidige Nox), technische groothandel Flos in Eindhoven, biobakkerij De Trog uit Ieper (België), Samsung in het warehouse in Tilburg, DHL in het distributiecentrum in Bergen op Zoom en e-fulfiment bedrijf Active Ants testten met wisselend succes een smartglass ter ondersteuning van handmatige orderverzamel- en sorteerprocessen.

Picavi meldt succes vision-technologie

Het Duitse bedrijf Picavi was er vorige week na de bekendmaking van Google als de kippen bij met een lofzang over toepassing van de nieuwe Glass Enterprise Edition bij orderpickactiviteiten. Het bedrijf uit Aken, dat een van partners is van Google X, meldt dat 30 klanten – voornamelijk actief in de logistieke dienstverlening – wereldwijd inmiddels succesvol gebruik maken van de eigen zogeheten pick by vision technologie in combinatie met de Google-bril.

Reageer op dit artikel