nieuws

Blokker zet met WMS online strategie uit

Warehousing 2059

Blokker zet met WMS online strategie uit
Roel Megens (Blokker)

Anderhalf jaar geleden begon Blokker vanuit Gouda apart online leveringen te verzorgen. Het WMS heeft het bedrijf flink op weg geholpen. Nu is het tijd voor een paar vervolgstappen.

Roel Megens is site manager van Retail Logistics. Deze aparte bv in het Blokker concern met een dc in Gouda houdt zich bezig met de e-fulfilment leveringen aan de online Blokker klanten in Nederland en België. Hij deed mee aan het webinar voorafgaand aan de WMS-dag.
“E-commerce is een heel belangrijk onderdeel geworden binnen de Blokker strategie. We hebben besloten om de fulfilment onder te brengen in een apart dc, los van de bevoorrading van de winkels. Dat doen we om snel te kunnen groeien, door focus te leggen en niet te worden afgeleid door andere zaken. Dit sluit het beste aan bij onze ambities, die we zeker op e-commerce gebied hebben.”

Achterkant goed dichttimmeren

Megens merkt vaak bij bedrijven die e-commerce gaan doen, dat alle aandacht uit gaat naar snel uitleveren. “Maar je moet met goed voorraadbeheer eerst zorgen, dat de achterkant van het proces voldoende is dichtgetimmerd. Voorraadbeheer is op zich niet moeilijk, ook niet in een online omgeving. Maar het is wel een randvoorwaarde voor succes. Ik merk vaak dat dit aspect wordt onderschat.”
Belangrijk is dat online consumenten al vooraf voor het product betalen en dus geen genoegen nemen met een verkeerde levering. Daartoe moet in het proces diverse extra checks worden ingebouwd. Dat terwijl de druk door bijvoorbeeld same-day delivery alsmaar toeneemt.
“De hersteltijd is minimaal, nergens zijn nog mogelijkheden om even iets te fixen”, zegt Megens. “Daarom moet de voorraad accuraat zijn. Vrij laat in het proces kom je er achter, dat je wellicht de verkeerde kleur of het verkeerde artikel op voorraad hebt liggen. Je kunt geen alternatief aanbieden zoals in de winkel.”

WMS helpt beter nadenken

Om die reden houden retailers de voorraad voor de winkels en voor de webwinkel liever uit elkaar (administratief of zelfs fysiek – zoals bij Blokker), ook al komt dat de efficiency en voorraadbeschikbaarheid niet altijd ten goede.
Het WMS van Centric is niet specifiek ingericht voor Retail Logistics. Het pakket heeft al veel gebruikers in groothandelsomgeving, wat voor deel vergelijkbaar is met een e-fulfilment operatie. De mogelijkheden om te parameteriseren zijn vrij groot. “Een systeem helpt je om na te denken over de manier waarop je met orders om gaat. Wat is de beste pickmethode? Is chaotisch opslag een goede aanpak? Hoe ga je om met de wave strategie en het batchalgoritme? Als je dat goed instelt – en dat kan steeds beter met een modern WMS – dan kun je veel efficiency behalen.”

Kennis vastleggen in systemen

Megens wil vooral een flexibel WMS, waarmee diverse opties zoals chaotisch opslag met een vinkje zijn aan te zetten. “In het verleden hadden we vaak te maken met rigide systemen. Dan kost het veel tijd en geld om uit te breiden. Wat je wil is heel snel functionaliteit aan- en uitzetten.”
Om dit voor elkaar te krijgen is het wel van belang om zelf als gebruiker te beschikken over de benodigde proceskennis. Daar schort het nog wel eens aan. Een goede implementatie zorgt er voor dat de aanwezige kennis zoveel mogelijk verankerd is in het WMS zelf, waarmee de afhankelijkheid van mensen afneemt en de mogelijkheid om snel op en af te schalen groeit.

Reageer op dit artikel