nieuws

Tesla breekt records met ‘Gigafactory’

Warehousing 4452

Tesla breekt records met ‘Gigafactory’

Tesla-opperhoofd Elon Musk opende eind vorige week in Reno in de staat Nevada het eerste deel van de grootste fabriek ter wereld. In de ‘Gigafactory’ van 540.000 vierkante meter wordt vanaf 2018 voor jaarlijks 35 gigawatt uur (gWh) aan lithium-ion batterij geproduceerd, meer dan de totale wereldproductie op dit moment.

Tesla onder aanvoering van Musk startte in 2014 met de bouw van de megafabriek, waar als het goed is tegen 2020 10.000 mensen zullen werken. Afgelopen vrijdag werd door Musk de officiële opening verricht van de Li-ion-batterijfabriek, waarvan op dit moment slechts 14 procent van in gebruik is.

Productie vertienvoudigen

Volgend jaar moet 31 procent van het pand gereed zijn. De grootste fabriek ter wereld moet ervoor zorgen dat  Tesla in drie jaar tijd zijn productie te vertienvoudigen en de batterijen voor zijn elektrische auto’s een derde goedkoper te produceren.

In 2020 een miljoen Model 3 auto’s

Tesla bouwt de enorme fabriek omdat het in 2018 wil beginnen met de productie van het nieuwe Model 3, de goedkopere versie van het huidige S-model. Om dat te realiseren moeten in dat jaar gelijk een half miljoen van de Model 3 (kosten ‘slechts’ 35.000 dollar per stuk) van de band rollen. In 2020 moeten dat er een miljoen zijn. De enige manier waarop dat gaat lukken, is als er genoeg batterijen op voorraad zijn voor al die auto’s.

35 gigawattuur aan lithium-ion batterijen

De ‘Gigafactory 1’, waarvan de bouw in 2014 is gestart, produceert vanaf 2018 op jaarbasis maar liefst 35 gigawattuur aan lithium-ion batterijen, goed voor meer dan de hele mondiale productie in 2013 die toen 30 gigawattuur (gWh) bedroeg. Eén gWh staat gelijk aan het genereren of consumeren van een miljard watt in één uur. De geplande productie van 35 gWh is bovendien genoeg om de stad New York acht maanden van stroom te voorzien.

Enorm besparen op transportkosten

In de nieuwe fabriek gaat Tesla, dat in Tilburg over twee distributiecentra beschikt, alles zelf doen onder één dak. De ruwe grondstoffen komen binnen en een afgewerkte batterij gaat buiten. Daardoor wordt enorm bespaard op transportkosten. Nu moet Tesla zijn batterijcellen nog invoeren van over de Stille Oceaan en zijn er meerdere leveranciers nodig om de verschillende onderdelen te leveren.

Panasonic participeert ook in gigafactory

Tot 2020 is rond de 5 miljard euro nodig om de fabriek in de woestijn van Nevada operationeel te krijgen. Die miljarden hoeft Tesla niet zelf op te brengen. 3 miljard is afkomstig van investeerders, waaronder Japanse Panasonic dat middels een partnership 1,6 miljard dollar investeerde in de Gigafactory die een duizelingwekkende omvang krijgt van 539.000 vierkante meter. Volgens Tesla biedt de hal ruimte aan 100 Boeing 747’s oftewel, zo meldt Management Team eerder deze week, 50 miljard hamsters.

Tesla kijkt ook naar lokale productie

Volgens de topman wil Tesla ook in Europa, in China en wellicht in India een gigafabriek openen. “Als de vraag naar onze producten groot genoeg is en als transportkosten een rol gaan spelen, dan is het vanzelfsprekend om te kijken naar lokale productie,” stelde Musk op BBC Radio.

België en Nederland zijn kandidaat

Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd zijn ook België, Duitsland en Nederland kandidaat voor vestiging van een mega-batterijfabriek van Tesla. Wanneer de bouw van Gigafactory 2 gaat beginnen is nog niet bekend.

Tesla schrijft nog altijd rode cijfers

Tesla blijft overigens ondertussen rode cijfers schrijven. In het tweede kwartaal van vorig jaar werd een verlies van geleden 89 miljoen dollar, omgerekend zo’n 170 miljoen euro. Dat verlies is in het tweede kwartaal van dit jaar opgelopen naar een enorme 293 miljoen dollar (ongeveer 263 miljoen euro). Daarmee heeft het bedrijf van Elon Musk voor het dertiende kwartaal rode cijfers geschreven.

Reageer op dit artikel