nieuws

Summit Logistieke Hotspots geeft meer inzicht in locatiekeuzes

Warehousing 1326

De vraag naar logistiek vastgoed stijgt naar recordhoogte. Recente cijfers van makelaarsorganisaties onderstrepen deze trend. Vooral nieuwbouw van distributiecentra is populair met een verdubbeling in vierkante meters ten opzichte van 2014. Laat onverlet dat eindgebruikers hun hoofd breken over locatiekeuze vooral ook omdat transportkosten allang niet meer leidend zijn.

Summit Logistieke Hotspots geeft meer inzicht in locatiekeuzes
WDP is eigenaar van het voormalige distributiecentrum van V&D in Nieuwegein.

Over dit thema en andere marktontwikkelingen gaan de discussies tijdens de eerste Summit Logistieke Hotspots op dinsdag 24 mei aanstaande in het voormalige distributiecentrum van V&D (foto) in Nieuwegein. Makelaarsvereniging NVM zag de vraag naar logistiek vastgoed in 2015 toenemen tot 1,7 miljoen vierkante meter. Meer dan de helft daarvan betrof nieuwbouw.

Helft vraag afkomstig van logistiek dienstverleners

Het vorige record werd behaald – vlak voor de crisis – in 2008 met 1,4 miljoen vierkante meter opname van logistiek vastgoed. Vooral retailers roeren zich, zo concluderen diverse logistiek vastgoedrapporten, nadrukkelijk in deze markt. Logistiek dienstverleners blijven op een stabiel niveau staan. Over een periode van tien jaar is overigens de ongeveer de helft van de vraag naar logistiek vastgoed afkomstig van logistiek dienstverleners.

Tilburg grootste voorraad logistiek vastgoed

De NVM cijfers tonen meer wetenswaardigheden over deze snel groeiende markt. In acht jaar tijd is het totaal aan vierkante meters aan geregistreerde logistieke bedrijvigheid toegenomen van 19 miljoen naar ruim 25 miljoen vierkante meters. Eind 2014 beschikten Tilburg en Rotterdam over de grootste voorraad aan logistiek vastgoed. Trade Port West in Venlo was echter het bedrijfsterrein met de meeste vierkante meters in gebruik en in aanbouw, kort gevolg door Westpoort in Amsterdam.

Logistieke Hotspot van het Jaar

Regio Venlo-Venray is al diverse keren uitgeroepen tot Logistiek Hotspot van het Jaar. Dit jaar vormt de bekendmaking van de Logistiek Hotspot van het Jaar het sluitstuk van de Summit Logistieke Hotspots op 24 mei. Voorafgaand aan de bekendmaking vinden er diverse rondetafeldiscussies met als belangrijk thema: locatiekeuze.

Transportkosten niet meer leidend

Waar vroeger bij de locatiekeuze bij verladers en logistiek dienstverleners zich niet alleen maar laten leiden door de transportkosten, maar ook de beschikbaarheid en kosten van arbeidskrachten spelen een steeds belangrijkere rol liet Hub Ploem, senior-adviseur bij Stec, begin dit jaar weten tijdens de Logistiek Vastgoed dag in Venlo. Ploem, die deze bewering deed op basis van eerder onderzoek van Stec onder tweehonderd logistiek dienstverleners en verladers, voorspelde dat beschikbaarheid van ‘arbeid’ in de toekomst een bepalende factor wordt bij de uiteindelijke locatiekeuze. “We moeten keuzes maken in het overaanbod van bedrijventerreinen in diverse logistieke hotspots. Keuzes maken is moeilijk, maar wel nodig. Hier en daar zie je al een concurrentiestrijd tussen buurgemeenten ontstaan. Dat is niet goed voor de prijzen en niet goed voor logistiek Nederland”, aldus Ploem eerder dit jaar in Venlo.

Ongebreidelde groei logistieke hotspots

De senior adviseur van Stec kreeg TLN-voorzitter Arthur van Dijk tijdens dezelfde bijeenkomst aan zijn kant, want ook hij vindt dat er op dit moment een ongebreidelde groei plaats vindt van gemeentes, die zichzelf de status van ‘logistieke hotspot’ hebben aangemeten. “Hoeveel logistieke hotspots hebben we al in Nederland? Ik denk dat er vandaag nog eentje bijkomt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een gemeenschappelijke visie ontbreekt. Wat mij betreft moeten gemeentes die zichzelf een ‘hotspot’ vinden eerlijk zijn naar zichzelf en keuzes durven maken en ook hun bedrijventerrein daadwerkelijk geschikt maken voor logistieke activiteiten.”

FrieslandCampina: best-of-both-worlds

Belangrijk thema tijdens de eerste Summit Logistieke Hotspots is locatiekeuze. Walter Vermeer van FrieslandCampina is één van de deelnemers tijdens de discussies aan de diverse tafels over uiteenlopende thema’s. De zuivelgigant heeft na de fusie acht jaar geleden diverse locatiestudies gedaan. Belangrijke element in de afweging betreft de totale logistieke kosten, met daarin zowel het transport (!!) naar de afzetmarkten als vanaf de herkomstlocatie van goederen.
Vermeer: “Hoe kom je tot de best-of-both-worlds? Daar kijken we naar in al onze supply chains. Het antwoord daarop is vaak belangrijker dan bijvoorbeeld de grondprijs. We neigen steeds meer naar zogenaamde ‘smart warehouses’. Soms is dat dicht bij de fabriek, soms meer centraal op een plek waar je altijd langs moet.”

Overdaad aan containerterminals

Vermeer ziet ook een aantal knelpunten. “Waarom zien we overal in het land containerterminals verrijzen? Voor verladers is het belangrijk dat er voldoende kritische massa is. De versnippering die we nu zien helpt daar niet bij. Ik vraag me af wie dit in goede banen gaat leiden. Soms zie je dat ladingpakketten een paar kilometer verderop verhuizen naar een andere terminal. Dat zorgt vooral voor onrust. Ik zie wel dat er samenwerkingsverbanden ontstaan, dat is een goede ontwikkeling. Zo maak je gebruik van lokale structuren, terwijl je toch ergens anders de lading kunt aanbieden als dat beter uit komt. Lokale overheden die elkaar beconcurreren vind ik niet handig en zonde van belastinggeld. Als de terminals zelf een goede business case hebben is het prima. Maar vaak moet er overheidsgeld bij.”

Diverse thema’s tijdens de strategische summit

Vermeer en de andere deelnemers verladers, logistiek dienstverlener, logistiek vastgoed ontwikkelaars en makelaars praten tijdens de bijeenkomst dinsdagmiddag 24 mei aanstaande over een aantal aansprekende thema’s:
• Locatiekeuze;
• Regionale ontwikkeling;
De logistieke kaart;
• Beschikbaarheid grond;
• Bundelen van stromen;
• Arbeidsmarkt;
• Duurzaam bouwen;
• Douanewetgeving;
• Risicobeperking

Aan de summit doen onder andere vertegenwoordigers mee van: FrieslandCampina, Edco, Hema, Raab Karcher, Bieze, Samsung, SCA, Dachser, DHL, DSV, Ceva Logistics, Broekman, Rhenus Logistics, Jan de Rijk Logistics, Broekman Logistics, WDP, Groenewout, Buck, CBRE, Cushman, DTZ, Aan de Stegge en Dutch Green Building Council (DGBC) de instantie verantwoordelijk voor de BREEAM-certificering in Nederland.

Doe ook mee aan de summit en meldt u aan

Reageer op dit artikel