nieuws

Vraag naar ander type WMS neemt toe

Warehousing 2315

Vraag naar ander type WMS neemt toe

Eisen aan WMS software veranderen behoorlijk door de opkomst van e-fulfilment. Tijdens de WMS-dag 2016 bleek in welk opzicht – zeer afhankelijk van de omstandigheden waarin bedrijven verkeren.

Den Bosch was afgelopen dinsdag wederom de ‘WMS hoofdstad’ van Nederland. Ruim 300 logistici waren naar de Brabantse hoofdstad afgereisd om te luisteren naar onder andere drie inspirerende openingssprekers: Denis Weiland, logistiek manager bij Docdata, Steven Dhondt, hoogleraar aan de KU Leuven en werkzaam bij TNO en Frederik Nieuwenhuys, mede-oprichter van online supermarkt Picnic. De zaal maakte in een wordcloud zijn mening over de presentaties bekend: ‘inspirerend, leerzaam, verfrissend, goed verhaal, innovatief’. Maar ook: ‘rendabel?, theoretisch, high level, te veel’

‘Geen geschikt standaard WMS-pakket’

Weiland zette in zijn betoog uiteen waarom Docdata kiest voor op maat gemaakte WMS in plaats van een standaardoplossing. Naast snelheid en schaalbaarheid moet het systeem vooral flexibel zijn aangezien Docdata volgens Weiland op maat fulfilment aanbiedt per categorie klant. “Er is in onze ogen dan ook geen geschikt standaard WMS-oplossing op de markt die bruikbaar is voor een business-to-consumer omgeving als de onze, waar naar meer wordt gekeken dan alleen de in- en outbound processen. Wij gaan niet met consultants om tafel gaan zitten die ons gaan vertellen hoe we ons WMS moeten inrichten”, hield Weiland de deelnemers voor.

‘Geef autonomie aan medewerkers’

Professor Steven Dhondt (TNO, KU Leuven) vertelde aansluitend hoe de toekomst er uit ziet als de robot de baas van het magazijn wordt en in hoeverre de technologie flexibilisering van arbeid mogelijk en noodzakelijk maakt. “Werkzaamheden in een magazijn zijn vaak fysiek zwaar en ongemakkelijk. Robotisering en digitalisering kunnen dit wegnemen. Toepassing van deze technieken – en dat geldt voor met name kleine bedrijven – heeft in mijn ogen echter alleen kans van slagen als er veel autonomie wordt gegeven aan de werknemers zelf. Dat verhoogt het innoverende vermogen van een bedrijf en leidt ook tot minder burn-outs. Een omgeving waar veel autonomie is, geeft in de toekomst ook meer kans op een robotisering, want die sluit beter aan op wat er speelt op de werkvloer. In mijn optiek kan technologie niet functioneren zonder sociale innovatie.”

‘Voordeel is voor de consument’

Frederic Nieuwenhuys van Picnic boeide de aanwezigen met een uiteenzetting over de strategie van de nieuwe online supermarkt van Nederland. Picnic maakt gebruik van één centraal magazijn (inpandig bij Boni in Nijkerk) en rijdt in tegenstelling tot andere aanbieders een busrondje met speciaal ontwikkelde voertuigen. Via een handige app kiest de klant zelf welke rit het beste uitkomt. De klant kan de ronde van de auto via diezelfde app volgen, waardoor hij zelfs op de minuut exact weet wanneer de bezorger voor de deur staat. Ook pickt Picnic precies dat aantal producten dat is besteld. “Hierdoor hebben we geen derving, geen waste in de keten. Het voordeel geven we terug aan de klant zodat bezorgen gratis is.”
Die exactheid die Picnic in het bezorgen voorstaat, wil het bedrijf ook doorvoeren in zijn magazijn. “Als je precies weet wanneer de order of krat wordt vrijgegeven door het systeem, heb je ook geen buffer nodig. Dat vraagt dus om precieze besturing via real time data.” Nieuwenhuys vroeg zich hardop af waarom dit nog niet bestaat. Het is tevens de reden waarom Picnic de ontwikkeling van softwaresystemen in eigen beheer doet. “De huidige magazijn softwaresystemen zijn niet toereikend. In mijn ogen is het risico lager als we de technologie zelf ontwikkelen.”

‘Toch niet liever bewezen technologie?’

Een mening die niet door iedereen in de zaal werd gedeeld, bleek tijdens de parallelsessie waarin de drie plenaire sprekers in discussie gingen met de bezoekers. René Gijsman van Kleertjes.com sprak zijn bewondering uit over de eigenzinnige aanpak van Picnic, maar liet ook weten dat een basis WMS die zich al heeft bewezen een prima alternatief is. Ook WMS expert René van den Elsen had bewondering maar was ook sceptisch. “De aanpak nu heeft een regionale, stedelijke beperking. Wanneer je gaat uitbreiden vraagt dat om een andere type WMS.” De mede-eigenaar van Picnic wees echter op voorbeelden uit de e-commerce wereld, waaronder Amazon.

‘Onderschat wetgeving rond privacy niet’

In een andere paneldiscussie op basis van het verhaal van Steven Dhondt gingen Steven Kersbergen (Fulfilment Solutions), Fred van den Boogaard (WICS) en Arjen van Halem (STZnet.nl) aan de hand van diverse stellingen in op de invloed van robotisering in het magazijn van de toekomst. Een van de stellingen, waar de deelnemers met hun mobiele telefoon eens of eens konden stemmen, was: Bij WMS-implementaties in combinaties met ‘wearables’ is privacy van medewerkers onvoldoende geregeld. Een overgrote meerderheid van de deelnemers was het oneens met deze stelling. Steven Dhondt was verbaasd over de uitkomst. Hij stelde dat bedrijven zich echt moeten afvragen of het allemaal wel mag wat bedrijven registreren over bijvoorbeeld de prestaties van hun personeel. “Bedrijven onderschatten dat er wetgeving is die mensen hiervoor beschermt. Mijn oplossing is: deel met de mensen de geregistreerde informatie.” Arjen van Halem stelde dat het volgen van mensen proportioneel moet zijn. “Er ontstaat een probleem zodra er willekeur ontstaat.”

‘Implementatie lastiger dan gedacht’

E-commerce ondernemer en autocoureur Tom Coronel sprak afsluitende woorden aan het einde van de goed bezochte WMS-dag. Hij kwam met een inspirerende presentatie over zijn e-business Create2Fit. In zijn peptalk, waarin Coronel naast zijn zakelijke activiteiten ook veel inging op zijn belevenissen als autocoureur, hield hij het publiek vooral voor dat ondernemen doen is. “Leg niet alles op een weegschaal. Dat doen ondernemers nog te vaak. Als je slim gebruik maakt van de mogelijkheden dan bereik je sneller betere resultaten.”
Coronel maakt inmiddels ook gebruik van een WMS-systeem voor de aansturing van het magazijn voor zijn webwinkelactiviteiten. De autocoureur erkende dat de implementatie best lastig was. “We dachten: dat doen we wel even maar dat bleek in de praktijk toch moeilijker dan gedacht.”

Reageer op dit artikel