nieuws

Scala Logistica’s zetten in op pragmatische en slimme oplossingen

Warehousing

De Scala Logistica demoruimtes staan volgend week in het teken van item- (hal 9) en batchpicking (hal 12). Coördinator van de scala’s Peter Leerintveld stelt dat bij beide thema’s oplossingen worden gedemonstreerd die vooral pragmatisch en slim zijn en een relatief kleine investering vergen.

Scala Logistica’s zetten in op pragmatische en slimme oplossingen
Peter Leerintveld is tijdens de Logistica coördinator van beide Scala Logistica's die in het teken staan van demonstraties op het gebied van item- en batchpicking.

De snel groeiende e-commerce markt zorgt voor grote nieuwe logistieke uitdagingen waarbij de vraag voorop staat: hoe kunnen we het grote aantal kleine orders niet alleen snel, maar ook efficiënt verzamelen, verpakken en verzenden? In het demo-magazijn van de Webwinkel Scala in hal 9 kunnen bezoekers van de Logistica volgende week op de voet volgen hoe een order zonder dure systemen binnen een half uur klaar is voor verzending.

Pragmatische oplossingen

De grootste uitdaging in e-commerce magazijnen, zo zegt Peter Leerintveld in het speciale Logistica-nummer van Logistiek Magazine, is de grote hoeveelheid aan logistieke handelingen, aangezien producten maar per één of twee stuks verzameld, verpakt en verzonden worden. “Dat vraagt om slimme oplossingen die bovendien schaalbaar en flexibel moeten zijn. E-commercemagazijnen moeten in staat zijn om in korte tijd een groot aantal orders te verwerken. Omdat een volledig geautomatiseerde oplossing die op die piekcapaciteit is afgestemd voor verreweg de meeste webwinkels onbetaalbaar is, laten wij enkele slimme, pragmatische oplossingen zien.”

15 orders tegelijk verzamelen

Volgens Leerintveld wordt bij het thema item picking aan de Logistica-bezoeker onder andere gedemonstreerd hoe in één rondgang 15 orders tegelijk kunnen worden verzameld door een orderpicker. “Op een groot touchscreen kunnen mensen zelf een gadget bestellen, net zoals ze dat thuis op de bank doen met hun tablet of smartphone. Een WMS zet die bestelling meteen om in een pickopdracht en voegt die met veertien andere orders samen tot een batch.”

Doelgroep webwinkeleigenaren

Leerintveld benadrukt in het interview dat hij aan Logistiek Magazine gaf dat de Webwinkel Scala in hal 9  vooral bedoeld is om eigenaren van kleine en middelgrote webwinkels te laten zien hoe ze met een kleine investering in hun orderpickproces klanten snel en adequaat kunnen bedienen. “We gaan picken vanuit een doorrolstelling, legbordsysteem en een verticaal liftsysteem, oplossingen die veel kleine items aankunnen op weinig vierkante meters. Systemen die niet alleen interessant zijn voor webwinkeleigenaren, maar ook voor logistiek dienstverleners die steeds vaker te maken hebben met contracten van nog geen drie jaar waardoor dit soort pragmatische oplossingen bij uitstek geschikt zijn met een goed resultaat. Een ander item is het slim presenteren van de orders aan een orderpicker zodat hij niet onnodig veel kilometers hoeft af te leggen tijdens het orders verzamelen.”

Nadruk op veilige werkomgeving

In het demo-magazijn (Warehouse of the Future, red.) van het tweede scala in hal 12, waar Leerintveld ook de coördinatie in handen heeft, worden allerlei (innovatieve) oplossingen getoond die de productiviteit van het casepicking proces in retail- en groothandel magazijnen niet alleen vergroten, maar tegelijk ook een veilige werkomgeving garanderen. “Dit scala laat vooral zien hoe een casepicking-operatie efficiënt, foutloos en met extra aandacht voor veiligheid kan worden ingericht.”

Man-up truck en onbemande reachtruck

De demonstratie in dit Scala start onder andere met het inslagproces, waarin een automatisch geleid voertuig (AGV) de hoofdrol speelt. Deze truck pakt pallets volledig automatisch op van een door zwaartekracht aangedreven rollenbaan en plaatst ze op de kopse kant van de stellingen waarin ze moeten worden opgeslagen. Daar pakken andere magazijntrucks de pallets op en zetten ze op de juiste locatie. In het eerste geval is dat een man-up truck die de pallets op hoogte wegzet. In het tweede geval gaat het om een onbemande reachtruck die de aanvulling van de picklocaties in een conventionele palletstelling en een palletdoorrolstelling verzorgt.

Ondergeschoven kindje

Leerintveld, die in 2012 zijn meerderheidsaandeel in Logistore overdroeg aan Dirk Stachowitz, is volgens eigen zeggen na bijna veertig jaar nog lang niet uitgekeken op het wereldje van material handling systemen. “Ik kom overal en bedrijven vragen mij dan vaak om te kijken naar de processen in deze hoek. Wat ik dan vaak merk, is dat deze tak van sport nog altijd een ondergeschoven kindje is. De opkomst van e-commerce heeft processen in magazijnen in mijn ogen desalniettemin transparanter gemaakt. Technieken die 25 jaar geleden al werden toegepast, komen nog altijd prima tot hun recht in een e-commerce magazijn.”

Dubbeldikke Logistica uitgave

Het hele interview met Peter Leerintveld staat in de vorige week verschenen dubbeldikke Logistica uitgave van Logistiek Magazine, tevens de officiële beurscatalogus. Vraag nu een exemplaar aan.

Reageer op dit artikel