nieuws

Genomineerden Veiligste Magazijn klaar voor jubileumfinale

Warehousing

Genomineerden Veiligste Magazijn klaar voor jubileumfinale
© Fotopersburo Bert Jansen TEL: +31(0)40-2920292 Onderwerp : Helmond Jury bezoek aan Schneider opdr 312 (foto Bert Jansen) Fotograaf : Bert Jansen Datum : 03-06-2015 Categorie : @2@ Trefwoorden : vakmedianet opdr312

De genomineerden voor de titel Veiligste Magazijn kijken reikhalzend uit naar de finale op 7 oktober. Akzo Nobel uit Groot Ammers is als enige genomineerde in de categorie ‘klein’ al zeker van de prijs. Ceva, Hollister en Schneider Electric strijden om de hoogste eer in de categorie ‘groot’.

De verkiezing voor het Veiligste Magazijn van Nederland vindt dit jaar voor de tiende keer plaats tijdens de Dag van het Magazijn bij EVO in Zoetermeer. Eerder dit jaar zijn door de jury de vier genomineerden voor de categorie groot en klein al bekend gemaakt.

Concurrentie is hevig

In de deze week verschenen Special Veiligheid bij het septembernummer van Logistiek laten de veiligheidscoördinatoren van de finalisten Ceva, Hollister, Schneider Electric en AkzoNobel (enige genomineerde in de categorie klein, red.) zich van hun beste kant zien waar het gaat om de veiligheid in hun magazijnen. Ondanks dat de concurrentie – in met name de categorie groot – hevig is, geldt voor alle genomineerden dat veiligheid meer is dan een wedstrijd.

Oud genomineerden

Desondanks is de wil om dit jaar te winnen bij alle finalisten groot omdat ze in het verleden allemaal een keer genomineerd zijn geweest voor de prijs van het Veiligste Magazijn. Ceva Logistics deed met het multi-user magazijn in Oud Gastel al twee keer mee aan de verkiezing, maar won nog nooit ondanks dat de logistiek dienstverlener er vorig jaar heel dichtbij zat.

Ceva: processen aanscherpen

Dit jaar moet wel lukken want, zo zegt operations excellence manager Karel Loeffen, de veiligheidsmaatregelen in het magazijn van de logistiek dienstverlener zijn nog verder aangescherpt. “Het belangrijkste is en blijft dat de cultuur en de mensen het veiligheidsniveau in je magazijn bepalen. En dat kan altijd beter door processen aan te scherpen of beter dicht te timmeren” zegt Timmermans in de Special Veiligheid.

Introductie pager systeem

Een goed voorbeeld van dit aanscherpen is een test met ‘pager’ systemen. “Dit zijn schijfjes die gaan trillen waarna een voorgeprogrammeerde tekst verschijnt. Chauffeurs krijgen die mee waardoor ze elektronisch het signaal krijgen dat ze kunnen aandocken of van het dock kunnen wegrijden. Een alternatieve oplossing voor bijvoorbeeld dock locks. Het pager systeem levert veiligheid op omdat miscommunicatie wordt voorkomen; nu zie je mensen door dockdeuren heen praten of op een andere, minder veilige manier communiceren met de chauffeur.”

Hollister: introductie 6S

Bij Hollister Services in Etten-Leur wordt op het vlak van magazijnveiligheid vooral veel verwacht van de introductie van het lean principe 6S zegt Job Sonke, Manager European Distribution Center. “5S is het bekendst binnen lean, maar 6S gaat verder en richt zich meer op het aspect safety. Dit project heeft ertoe geleid dat mensen efficiënter en leaner zijn gaan werken, waardoor niet alleen de productiviteit omhoog gaat maar ook de veiligheid wordt vergroot. 6S zorgt ervoor dat het magazijn opgeruimd, overzichtelijk en netjes blijft waardoor het een prettige werkomgeving is. Dat is voor ons een belangrijker benchmark dan alleen het meten van het aantal ongevallen, dat overigens significant omlaag is gegaan.”

Schneider: situaties visualiseren

In het magazijn van technische logistiek dienstverlener Schneider Electric in Helmond wordt volgens Patrick Kok, Health, Safety, Environment en Security Manager, vooral ingezet op het bevorderen van het veiligheidsbewustzijn en de verantwoordelijkheid van medewerkers, niet alleen naar zichzelf toe, maar ook naar anderen. Die insteek heeft onder andere geresulteerd in de introductie van Bubak, wat in het Tsjechisch staat voor boeman of spook. Kok: “Dit symbool wordt gebruikt door werknemers om potentieel gevaarlijke situaties te visualiseren. Als een medewerker er eentje ziet dan pakt hij het spookje van een bord en schrijft hij op dat bord wat de gevaarlijke situatie inhoudt en waar die is. Binnen vier uur lossen we het dan op en wordt dit gecommuniceerd naar de medewerker die de Bubak heeft geplaatst. Deze medewerker is de enige die dit symbool mag verwijderen wanneer de oplossing goed is bevonden.”

AkzoNobel: Halo principe

Als enige genomineerde voor de categorie klein (minder dan 25 medewerkers in het magazijn, red.)  zit het magazijn van AkzoNobel Decorative Coatings in Groot Ammers in een zetel. Laat onverlet dat de verfproducent – ook na de nominatie in 2013 – dagelijks blijft hameren op het verhogen van de magazijnveiligheid. Warehouse manager Wim Spek neemt hierin het voortouw. “Intern houden we wekelijks een meeting waarbij de week wordt doorgenomen en eventuele problemen op tafel komen.”

Daarnaast werkt AkzoNobel volgens het Halo principe: wanneer een heftruckchauffeur een voetganger opmerkt, moet die stapvoets rijden en binnen een afstand van twee meter stoppen en de voetganger voorrang verlenen. Spek: “De meest recente investeringen zijn een wegrijbeveiliging voor vrachtwagens en een soort kantelhek op de laadperrons. De kantelhekken voorkomen dat medewerkers tijdens het laden van het dock vallen. De wegrijbeveiliging voor vrachtwagens zorgt ervoor dat trailers aan het laaddock niet zonder toestemming kunnen worden meegenomen.”

Volgens Spek worden ook leidinggevenden niet gespaard waar het gaat om veiligheid. “Een belangrijke cultuurverandering, maar elkaar aanspreken zonder aanziens des persoons is nu standaard bij ons.”

Lees de artikelen over de vier genomineerden voor de prijs van het Veiligste Magazijn van Nederland in de special Arbeidsveiligheid die als bijlage is verschenen bij het septembernummer van Logistiek Magazine

Reageer op dit artikel