nieuws

CB rondt eerste fase WMS-implementatie af

Warehousing

CB rondt eerste fase WMS-implementatie af

Bij Logistiek dienstverlener CB is het magazijn met educatieve boeken als eerste live met nieuwe magazijnsoftware. Hiermee is de eerste fase van een grote WMS-implementatie afgerond. Directeur IT Ronald Janssen over het belang van WMS en over de invloed van e-commerce.

CB (voorheen Centraal Boekhuis) is marktleider in de distributie van boeken, maar heeft de focus sinds enkele jaren verbreed tot andere markten: healthcare en fashion. In het kader van deze diversificatiestrategie werd begin vorig jaar besloten dat de huidige, intern ontwikkelde warehouse management-software zou worden vervangen door het standaard WMS-pakket Astro WMS van leverancier Consafe.

Keuze bestaand WMS

“Healthcare en fashion zijn twee markten met totaal andere eisen dan de mediamarkt”, vertelt Ronald Janssen. “Denk aan het registreren van lotnummers en houdbaarheidsdata in healthcare en het hanteren van maatboven in fashion. We kunnen net zoals we hebben gedaan voor media zelf een WMS ontwikkelen maar dat vergt veel tijd. Dan is het slimmer om gebruik te maken van een bestaand WMS dat ons kan helpen in alle drie markten.”

Onderscheidend vermogen

De nieuwe software is als eerste geïmplementeerd in het magazijn waarde educatieve boeken liggen. Op dit moment is CB bezig met het implementeren van het WMS voor de healthcare-klanten. De logistieke dienstverlener neemt hierin zelf een actieve rol in. “Wij zijn ervan overtuigd dat de IT-competenties van CB bijdragen aan ons onderscheidend vermogen in de markt. Daarom willen wij eenvoudige configuraties zelf kunnen uitvoeren. Dat kan met Astro WMS en is noodzakelijk om als dienstverlener snel, flexibel en betrouwbaar te kunnen opereren.”

Onderscheid tussen e-commerce en winkelorders

E-commerce zet grote druk op de doorlooptijden, vertelt Janssen. CB is een bedrijf met een uitgebreide en sterk gemechaniseerde logistieke infrastructuur. Het wil deze infrastructuur in kunnen zetten voor alle artikelen, media, fashion en healtchare. “Daarbij maken we ook nog eens onderscheid tussen winkelorders en e-commerce orders. Met name e-commerce zet grote druk op onze doorlooptijden. Tussen het uiterste bestelmoment en het uiterste verzendmoment zit maar een uur. Dan telt letterlijk elke seconde.”

CB op de WMS-dag

Ronald Janssen is één van de praktijksprekers op de WMS-dag die plaatsvindt op 21 april in ’s Hertogenbosch. Deelnemers binnen de primaire doelgroep hebben gratis toegang en kunnen hier kortingscode WMS10 voor gebruiken. Aanmelden en meer informatie op de website van de WMS-dag.

Reageer op dit artikel