nieuws

LogiMat is het lederhosen-stadium definitief voorbij

Warehousing

Een beurs die ooit opgezet is als een regionale vakbeurs voor handelaren in Zuid-Duitsland en het Alpengebied: de LogiMat heeft zichzelf ontworsteld aan het imago van kneuterigheid. De grote merken durven Stuttgart niet meer links te laten liggen. Sommige hebben al twee stands.

LogiMat is het lederhosen-stadium definitief voorbij

Opnieuw noteerde beursorganisatie EuroExpo vorige week een record. Er stonden dit keer 1.162 standhouders (ruim 15 procent meer), 246 van buiten Duitsland (35 procent meer), verdeeld over 7 hallen (1 hal meer en 15 procent extra vloeroppervlak ). Ongeveer 35.000 bezoekers kwamen in drie dagen voorbij (in 2014 was dat 32.800). De tweede dag van deze dertiende editie was een recorddag in aantal bezoekers ooit. Kortom, de LogiMat is de ultieme droom van iedere beursorganisator.

Ieder jaar opnieuw

Maar ook bezoekers zullen niet teleurgesteld naar huis zijn gegaan. Ten opzichte van vorig jaar (LogiMat wordt – heel bijzonder – elk jaar gehouden) waren diverse vernieuwingen en kleine innovaties te zien, al was dat in vergelijk met de grote tegenhanger CeMAT in Hannover redelijk beperkt. Opvallender is dat vrijwel alle grote merken – ook heftruckleveranciers, die CeMAT altijd als hun thuishaven beschouwen – zich nu eveneens melden in Stuttgart en ook daar flink uitpakken.
Voorheen was de beurs vooral de uitwijklocatie voor material handling leveranciers, die niet meer dan eens per jaar in Europa goed voor de dag willen komen. Zij kregen steeds meer bijval van IT gerelateerde leveranciers, met name uit de WMS-hoek en automatische identificatie. Maar ook grote heftruckleveranciers verbreden steeds meer hun assortiment richting system integrators en kondigen openlijk aan deze kant op te gaan. Van de weeromstuit experimenteren traditionele magazijninrichters als SSI Schäfer en Bito met AGV toepassingen.

Goedkoper en flexibel met AGV

Juist op dat vlak valt voldoende nieuws te halen. Meestal betreft het een goedkopere oplossing, die bovendien snel in een bestaande situatie kan worden ingevoerd en naar believen aan te passen is aan de behoefte (meer of minder voertuigen bijvoorbeeld). In dat opzicht heeft het Kiva systeem van Amazon veel los gemaakt en anderen aangezet tot innovatieve concepten. Dat komt het specifieke toepassingsgebied ten goede, waarbij met name verlangend wordt gekeken naar de sterk groeiende e-commerce wereld.

Nog een stand in andere hal

De vraag is of LogiMat in de toekomst de groei kan en moet continueren. Ook in Stuttgart komt het plafond in zicht. Er is nog wel een hal beschikbaar, maar zo langzamerhand verdwijnt met de groei ook de aantrekkelijkheid van de compacte aanpak waar LogiMat  om werd geroemd. In één dag even alle trends opzuigen is er al niet meer bij. Daarvoor staat er net als op andere beurzen teveel van hetzelfde. Opvallend is dat diverse aanbieders nu al op meerdere plekken standruimte inrichten. Zo stonden Jungheinrich, SSI Schäfer en Viastore zowel te midden van hun traditionele concurrenten als in de IT hal omringd door softwareleveranciers. Begrijpelijk, gezien de strategie die ze voor ogen hebben, maar voor de bezoeker is meer niet altijd beter.

Maand later in 2016

Volgend jaar verschuift de LogiMat een maand door naar 8 tot en met 10 maart. Dat is minder dan drie maanden voor de CeMAT in Hannover. Het wordt spannend hoe die tweestrijd zich verder ontwikkeld.
Meer over de productinnovaties op de LogiMat staat te lezen in het maartnummer van Logistiek Magazine.

Reageer op dit artikel