nieuws

Intel meldt zich ook op de smart glass markt

Warehousing

Chipfabrikant Intel kocht vorige week een belang van dertig procent in Vuzix, de fabrikant van internetbrillen en wordt daarmee concurrent van onder andere Google.

Intel meldt zich ook op de smart glass markt

Tot nu toe heeft Intel zich afzijdig gehouden van de markt voor mobiele technologie. Maar het avontuur van de internetbrillen wil het IT bedrijf niet langer vanaf de zijlijn gadeslaan. Als medeaandeelhouder van Vuzix maakt Intel zichzelf tot een belangrijke speler. Eerder al sloot Intel een samenwerkingsovereenkomst met een Italiaanse fabrikant Luxxotica, net als overigens met horlogefabrikant Fossil. De trend is helder: wearable devices winnen sterk aan populariteit nu steeds meer grote multinationals op IT gebied zich melden in deze arena.

Proefprojecten in de logistiek

Fabrikant Vuzix is bezig met een behoorlijke opmars, zeker ook in de industriële hoek en in de logistiek. Daar waar Google Glass vooral een wegbereider lijkt te zijn, weet Vuzix al wel toepassingen in het orderpickproces te scoren. Onder andere DHL in Bergen op Zoom (Ricoh site) heeft testen gedaan op dit gebied, waarbij Vuzix een goede indruk achter liet. Dat is met name te danken aan het autofocus systeem waardoor barcodes sneller gescand kunnen worden dan met Google Glass mogelijk is. Bovendien is Vuzix minder kostbaar in aanschaf.

Meedrijven op IoT golf

Volgens Intel groeit de markt snel. Meedrijvend op de trend Internet of Things (IoT), zouden in 2020 al zo’n 400 miljoen draagbare hulpmiddelen (brillen, horloges) wereldwijd in gebruik kunnen zijn, waarmee gebruikers toegang hebben tot internet. Onderzoeksbureau IDS voorspelt voor dit jaar, dat de uitgaven aan IoT met 14 procent zullen stijgen naar 1.700 miljard dollar. Een derde daarvan komt van buiten de traditionele IT-sector, zoals van machinebouwers en fabrikanten van uiteenlopende devices.
Het doel van Intel is om zorg te dragen voor de technologie, partners leveren comfortabel draagbare hulpmiddelen, die geschikt zijn voor consumenten, maar ook voor industriële toepassingen en in de zorgsector.

Lees ook deze expertartikelen: Verbetermogelijkheden in warehouse: hebben we een bril nodig? en


Google Glass biedt logistiek nieuwe realiteit

Reageer op dit artikel