nieuws

Duurzaam met aparte lekplek voor olievaten

Warehousing

Plastic olievaten 24 uur laten uitlekken. De banden van servicebussen regelmatig oppompen en niet teveel gewicht meenemen. Dankzij een enorme variatie aan maatregelen mocht heftruckbedrijf Mabo Lifting als eerste een duurzaamheidscertificaat in ontvangst nemen.

Duurzaam met aparte lekplek voor olievaten

Burgemeester Jan Baas van Enkhuizen was er bij om Mabo in het zonnetje te zetten. Directeur Jan Hommes van de BMWT had het officiële certificaat BMWT Keur Duurzame Bedrijfsvoering in zijn binnenzak meegenomen. Mabo is het eerste lidbedrijf, dat op basis van een onafhankelijke TÜV keuring voldoende duurzaamheidspunten bij elkaar heeft verzameld om een certificaat te mogen ontvangen. Uit de pilot met meer lidbedrijven zullen dit voorjaar nog een aantal gecertificeerden tevoorschijn komen. Maar Mabo heeft de primeur.

Zaken blijven doen met overheid

Daar is directeur Ton Gobes buitengewoon mee ingenomen. “We willen graag voorop lopen om ons te onderscheiden. Klanten vragen steeds vaker om meer inzicht in onze footprint en welke maatregelen we nemen. Zeker bij overheidsinstanties is dat het geval. We leveren regelmatig zijladers aan Defensie, zoals aan de marine, waar een truck van ons aan boord van een marineschip raketten plaatst. Maar we doen ook zaken met gemeenten en met grote bouwbedrijven. Allemaal vragen ze om onze visie op duurzaamheid.”

Jaarlijks nieuwe punten verzamelen

Afgelopen jaar heeft de importeursvereniging BMWT leden bij elkaar gebracht om samen op basis van certificatie een duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen. Met een onafhankelijke audit kunnen bedrijven een certificaat in de wacht slepen en jaarlijks laten vernieuwen. Daartoe moeten ze continu punten zien te verzamelen. Sommigen maatregelen gelden als ‘verplicht’, maar wie daar (nog) niet aan voldoet kan extra punten scoren op ander gebied. Namens Mabo nam Gerwin Heeringa zitting in de diverse besprekingen en voerde binnen Mabo tal van maatregelen door. Dat betreft een flinke variatie aan oplossingen. Bijvoorbeeld ten aanzien van de servicebussen.

Besparen op brandstof en banden

Gobes: “Monteurs zijn geneigd om van alles mee te nemen – hoe meer hoe beter, want een monteur kan alles gebruiken. Maar dat gaat door een toenemend laadgewicht wel ten koste van het brandstofverbruik en van de banden. Daarom zetten we de bussen nu regelmatig op de weegbrug. Verder vragen we de monteurs om minimaal vier keer per jaar de bandenspanning te controleren. Hiermee en met een zuiniger rijgedrag hebben we afgelopen jaar al zeker 15.000 tot 20.000 euro aan brandstofkosten weten te besparen.”

Eén truck op uitgelekte olie

De maatregelen bleven niet beperkt tot de servicebussen. Het pand is regelmatig vernieuwd. Er ligt nu een wit mastieken dak op, waar steeds meer zonnepanelen op worden geplaatst. Verder is besloten op olievaten 24 uur uit te laten lekken. Dat levert genoeg olie op om maandelijks één of twee trucks te kunnen servicen. Bovendien is het plastic vat dan schoon genoeg voor gebruikelijke verwerking.
Om het certificaat te behouden staan al weer nieuwe duurzaamheidsmaatregelen op het programma. Bijvoorbeeld een eigen laadpaal voor elektrische auto’s. Verder wil Mabo poetslappen gaan hergebruiken en dus laten reinigen.

Mabo is specialist in intern transport van lange en lastige ladingen met het importeurschap van Combilift 4-weg zijladers en Baumann 2-weg zijladers. Sinds oktober levert het bedrijf ook trucks van Votex Bison. Bij het werken 18 mensen.

Reageer op dit artikel