nieuws

Yale lanceert MR-reachtruck in drie steden tegelijk

Warehousing

Yale lanceert MR-reachtruck in drie steden tegelijk

Drie live stream-verbindingen met Milaan, Wolverhampton en Mainz moesten er gisteren aan te pas komen voor de presentatie van de hagelnieuwe MR-reachtruck van Yale. Vijf jaar is er in de Yale-fabriek in het Italiaanse Misate gewerkt aan de ontwikkeling van deze ergonomische en robuuste reachtruck met als bijzondere optie onder meer een touchscreendisplay. De nieuwste aanwinst van Yale, waarvan er jaarlijks 20.000 geproduceerd worden, is vanaf januari 2014 beschikbaar.

Deze week trekt Yale alle registers open om de lokale regionale dealers, handelaars en Europese vakpers enthousiast te krijgen voor het nieuwe vlaggenschip de MR-reachtruckserie die beschikbaar komt in vier laadcapaciteiten van: 1,4, 1,6, 2,0 en 2,5 ton.

Premium segment

Gisteren was het showtime voor deze nieuwe Yale reachtruck, waarmee het Amerikaanse bedrijf volgens eigen wil gaan meespelen in het premium segment van de magazijntruckmarkt. Tijdens een nog niet eerder in heftruckland vertoonde livestream verbinding werd de ingepakte MR gelijktijdig in Milaan, Wolverhampton en Mainz gecombineerd met een grote licht en lasershow ontdaan van zijn verpakking.

Centrale thema World Of Warehousing

De livestream werd ook nog eens wereldwijd op vijftig locaties gevolgd door drieduizend Yale mensen. De marketeers van Yale hadden daarnaast bedacht dat ‘WOW’ (World Of Warehousing), een kreet die gisteren regelmatig werd uitgeroepen en uitgebeeld volgens YMCA-principe, het centrale thema moest zijn rondom de lancering van de nieuwe MR.

EMEA belangrijke afzetmarkt magazijntrucks

Voordat de onthulling plaatsvond, kregen de vakpers en de verzamelde lokale en regionale Yale-dealers in de drie steden een uitgebreid, overigens identiek, programma voor de kiezen waar tot in detail onder meer de totstandkoming, de techniek, de features en de gebruikersvoordelen van deze magazijntruck werden belicht. Spreekstalmeester Ian Melhuish, Vice president marketing voor de EMEA-regio van Yale, onderstreepte vanuit Milaan het belang van de EMEA-regio voor Yale waar het gaat om de afzetmarkt van magazijntrucks. “Veertig procent van de één miljoen verkochte magazijntrucks wereldwijd worden afgezet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Vijfenzeventig procent van dat aantal is elektrisch en van dat percentage rijdt vijfenvijftig procent rond in een warehouse. Deze ontwikkelingen bieden voor ons nieuwe kansen en klanten in onze World of Warehousing.”

Miljoeneninvestering in fabriek

In 2009 is Yale in de Italiaanse fabriek in Misate gestart met de ontwikkeling van de MR-reachtruck die de opvolger is van de in 2008 gepresenteerde VT- en VF-serie. Zes miljoen euro is daarvoor onder andere geïnvesteerd in de re-designing van deze fabriek om de productiecapaciteit te vergroten. Daarnaast is er bij de ontwikkeling samengewerkt met duizend klanten verspreid over vijftien landen. In totaal is 55.000 uur gestoken in de ontwikkeling van de MR waaronder uitgebreide tests in magazijnen van een aantal van de meest veeleisende eindgebruikers en een strenge testcyclus van meer dan een miljoen werkzaamheden.

Vier varianten zijn beschikbaar

Al deze energie heeft geresulteerd in de MR-serie die beschikbaar is in 1,4, 1,6, 2,0 en 2,5 ton versie. Het twee tons model is bovendien in staat om een lading te heffen van een ton tot een hoogte van 12,5 meter. De maximale rijsnelheid van de reachtruck is veertien km per uur. De hefsnelheid bedraag 0,8 m per seconde.
Op het gebied van ergonomie is geïnvesteerd in brede tredes en speciale handgrepen waardoor de bestuurder eenvoudiger in- en uit kan stappen. In het bestuurderscompartiment zorgen onder andere de grote beenruimte, de volledig verstelbare en geveerde stoel, de verstelbare armsteun met geïntegreerde minihendelmodule en de verstelbare stuurkolom ervoor dat de bestuurder comfortabel zijn werk kan doen.

Informatiedisplay met touchscreen

De besturing van de heftruck is eenvoudig dankzij een stuur dat beschikt over een optimale afmeting met aan de linkerkant een vierweg minihendelmodule of de nieuwe mini-joystick van Yale voor de hydraulische functies aan de rechterkant.
Opmerkelijk is het informatiedisplay op de MR. Er is namelijk de optie voor een touchscreen uitvoering die de chauffeur informatie biedt over de status van de heftruck variërend van batterijvervanging en rijrichting tot de mastpositie en het laadgewicht. De standaard displaymodule met LCD-scherm biedt ook heftruckstatusinformatie en prestatiemodusselectie. Yale wil de informatie op de touchscreen in de toekomst uitbreiden met nieuw nog te ontwikkelen software.

Daarnaast beschikt de MR over Energy Low (eLo) en High Performance (HiP) functies. De bestuurder kan deze functies zelf bedienen en instellen via het standaard- of touchscreendisplay.

Hogere restwaarde

Tijdens de bijeenkomst gisteren werd duidelijk dat de instapprijs van de MR rond de 25.000 euro ligt. De focus van de heftruckfabrikant ligt voornamelijk op de vlootverhuur aan onder meer logistiek dienstverleners. De restwaarde van de MR ligt zestig procent hoger dan zijn voorganger en de aanschafprijs is ook niet gestegen. Een voordeel voor de dealers, want hij kan de geringere huurkosten dankzij de hoge restwaarde compenseren en de klant hoeft maandelijks minder geld te investeren in zijn reachtruck. Daarbij komt benadrukten de mensen van Yale gisteren dat hun magazijntrucks ook geliefd zijn in de tweedehandsmarkt.

Reageer op dit artikel