nieuws

Lithium-Ion batterijen voor Linde magazijntrucks

Warehousing

Lithium-Ion batterijen voor Linde magazijntrucks
MotracLinde li-ion batterijen

MotracLinde biedt een nieuwe batterijtype voor haar magazijntrucks aan. ‘De Q-lion Lithium Ion batterij voor magazijntrucks reduceert de laadtijd met ruim 30 procent, verhoogt de productiviteit met 10 procent en levert een CO2-reductie van 45 procent op’, luidt de claim.

"Na een lange tijd van pilotfases is de Lithium-Ion batterij bedrijfsklaar en economisch rendabel toepasbaar in het intern transport", verklaart algemeen directeur Koert Huisman van Q-lion en MotracLinde partner in Amsterdam. Q-lion is geheel multi brand en kan leveren aan alle bekende merken.

 

Snelle laadtijd 

 Het grootste voordeel zit volgens Koert in de snelle laaddtijd van dit batterijtype. Waar gemiddeld 8 uur staat voor een traditionele lood/zwavel batterij is een  lege Li-Ion batterij in 15 minuten volgeladen. Ook tussentijds bijladen is in tegenstelling tot conventionele batterijen geen enkel probleem. De capaciteit is ruim voldoende voor toepassing in allerlei magazijntrucks en deze batterij is licht van gewicht en ook nog geheel onderhoudsvrij.

 

Voorspelling

Willem Stehouwer van Hoppecke Batterijen Nederland voorspelde de toepassing een jaar geleden al, maar plaatst wel kanttekeningen. ‘De opkomst van Li-ion batterijen is niet voor alle voertuigen een pasklare oplossing. Door het lagere batterijgewicht dient er extra massa in de heftruck gebracht te worden om voldoende contragewicht te houden. De verwachting is dan ook dat de techniek vooral zijn intrede zal doen binnen pallettrucks en orderverzameltrucks. Hierbij zijn totaal nieuwe truckontwerpen mogelijk omdat de Li-Ion batterij geen dwingende vierkante vorm verlangt en veel compacter kan zijn’. Ook Jungheinrich en Nissan experimenteren sinds de CeMAT in 2008 met dit batterijtype.

 

 

Reageer op dit artikel