nieuws

Combilift verrast met innovaties

Warehousing

Het Ierse Combilift heeft zijn nieuwste en grootste vierweg 25 ton zijlader onthuld. Als klap op de vuurpijl werden ook nog twee Straddle Carriers voor containerhandling getoond. Dit is een nieuwe discipline van de zijladerfabrikant.

Combilift verrast met innovaties
Combilift verrast met nieuwe heftrucks

Opvallend zijn de vele klantspecifieke innovaties, zoals beschreven in de mei-editie 2010 van het Magazine Logistiek. Het Ierse heftruckmerk wordt bij ons vermarkt door MABO-lifting Nederland uit Enkhuizen. Combilift claimt dat de economische terugverdientijd (ROI) van beide nieuw ontwikkelde Straddle Carriers (25 en 35 ton) vergelijkbaar is met conventionele containerhandlers en reachstackers van concurrerende merken zoals die van Kalmar, Linde en Hyster.

 

Gemotoriseerd looprek 

Bovendien zijn de beide Straddle Carriers ogenschijnlijk veel eenvoudiger en lichter uitgevoerd en leveren desondanks volgens de fabrikant vergelijkbare prestaties. Het systeem laat zich omschrijven als een soort van gemotoriseerd looprek op wielen. De lichtere 25 ton versie heeft drie wielen; de 35 ton heeft vier wielen.

 

Werkwijze 

Een 20 of 40 foot zeecontainer opnemen is een kwestie van eroverheen rijden, aankoppelen met vier kettingen, opheffen en wegrijden. Het opmerkelijke van de zwaardere 35 tons versie is dat deze op de vier zijden een hydraulische telescoop heeft. Hiermee kan een zeecontainer tot twee hoog worden geheven en gestapeld. Eenmaal opgenomen kan de truck als het ware ook door de knieën zakken om een zeecontainer binnen in een loods af te zetten en dat is een uniek kenmerk.

 

Zijlader

De productie van de nieuwe C25.000 zijlader is ingegeven door de toenemende vraag van klanten naar zwaardere vierweg zijladers voor extreem lange en zware lasten. De eerste C25.000 zijlader werd door Combilift op speciaal verzoek ontworpen voor het Britse Bladeroom, die kant- en klare portocabines met ingebouwde keukens voor onder andere sportevenementen produceert. Tot nog toe was de maximum hefcapaciteit 14 ton; daar is nu dus ruim 10 ton hefvermogen bijgekomen. De zijlader is uitgerust met een krachtige John Deer 6068HF dieselmotor ter vervanging van de standaard Kubota aandrijfbron in de Combilift dieselrange.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel