blog

Wat zijn de gevaren van versleten heftruckvorken?

Warehousing

Wat zijn de gevaren van versleten heftruckvorken?

Het merendeel van de heftruckbestuurders controleert nooit zijn heftruckvorken op schade, verbuiging, bramen of haarscheuren. Met een snelle en simpele maandelijkse doe-het-zelf-check kunnen vervelende incidenten met een heftruck worden voorkomen. Waar moet je op letten? Wat zijn de gevaren van het gebruik van versleten vorken?

Controleren uw heftruckchauffeurs maandelijks hun heftruckvorken op slijtage? Grote kans dat het antwoord op deze vraag ‘Nee’ is. Controleren ze dan halfjaarlijks de staat van de heftruckvorken? Nog steeds een grote kans dat u ‘Nee’ antwoord op deze vraag. Controleeert iemand in uw bedrijf überhaupt de heftruckvork op schade, bramen of haarscheuren? Ook op deze vraag zal het merendeel van de logistiek managers ‘Nee’ moeten antwoorden. Een schokkende constatering, want de gevolgen van het werken met versleten en/of gescheurde vorken kunnen desastreus zijn. En dat terwijl de controle snel en simpel uitgevoerd kan worden.

Onderzoek naar incidenten onder klanten

In Nederland melden zich elk jaar melden 1.700 mensen bij de Eerste Hulp na een ongeluk met een vorkheftruck. In 200 gevallen gaat het om ernstige ongelukken. Gemiddeld zijn er 5 doden per jaar te betreuren. Een deel van deze ongelukken is het gevolg van het gebruik van versleten vorken. Exacte cijfers zijn daarover helaas niet voorhanden. Daarom heeft OrangeParts  – online shop voor heftruckonderdelen – onder haar eigen klanten een onderzoek gehouden. Uit navraag onder klanten blijkt dat maar liefst 27 procent van de klanten wel eens een incident heeft meegemaakt als gevolg van werken met versleten vorken. In enkele gevallen was de oorzaak zelfs een gebroken vork(!) waardoor er plotseling een zeer gevaarlijke situatie ontstond door een vallende vracht. Verder liepen de beschreven incidenten uiteen van kleine snijwonden, flinke snijwonden inclusief bezoek aan de Eerste Hulp, kleine en grotere schade aan vracht of stellages. Op wat littekens en soms flinke financiële schade na hebben zich bij de klanten van OrangeParts geen ernstige incidenten voorgedaan. Hoewel het in sommige gevallen zeker slechter had kunnen aflopen.

Een overzicht van oorzaak-gevolg incidenten onder OrangeParts-klanten:

Vorm van slijtage Incidenten
Bramen /scherpe randen >> Kleine en grote snijwonden
Vervorming van de vork >> Afglijden van de pallet/vracht
Haarscheurtjes vork/ophanging >> Afbreken van een vork

Hoe schade te herkennen aan uw vorken?

Er zijn drie aandachtspunten die u mee kunt nemen in de maandelijkse doe-het-zelf-check:

1. Dikte van de vork

De meeste slijtage van een vork komt voor op de hiel. Een heftruckvork is versleten als nog maar 90 procent van de oorspronkelijke dikte over is. 
Voorbeeld: Meet op de eerste plaats de dikte van de vorkrug. In dit voorbeeld 50 mm. Vervolgens meet u de dikte bij de (onder)hiel van de vork. Is deze 45 mm. of minder dan is er sprake van meer dan 10 procent verlies. Let wel: bij een slijtpercentage van 10 procent is de hefcapaciteit van de heftruck lepel met 20% afgenomen. Een daadwerkelijk verlies van 20% hefcapaciteit kan voor onveilige situaties zorgen. Daarbij komt dat een vork officieel afgekeurd is als deze 10% verschil is te meten tussen onderhiel en vorkrug. In diverse online webwinkels wordt het zogeheten vorkenmaatje – Fork wear Caliper zoals het vorkenmaatje buiten Nederland wordt genoemd – aangeboden. Met dit vorkenmaatje meet u eenvoudig en snel of de slijtage van de vork nog binnen de marge valt. U meet met het vorkenmaatje de vorkrug en vergelijkt dat met de dikte van de vork ter hoogte van de onderhiel. Is het verschil meer dan 10 procent dan toont het vorkenmaatje dit op een simpele maar effectieve manier.

 

2. Bramen en scherpe randen

Door het over de grond schuren en slepen van de heftruckvork over onder meer de betonnen vloer slijt de vork. Hierdoor ontstaat slijtage aan de vorken waardoor de hefcapaciteit afneemt en kunnen er bramen en/of scherpe randen ontstaan. Deze kunnen lelijke snijwonden veroorzaken. Om uw heftruckvork te controleren op  bramen en scherpe randen gaat u langzaam en zachtjes met uw hand langs de gehele lengte van de vork. Zo voelt u of er door slijtage bramen of scherpe randen zijn ontstaan.

 

3. Verbuiging en haarscheurtjes

Andere vormen van slijtage van de heftruck lepels zijn het vervormen of doorbuigen van de vork en/of haarscheuren in het staal en bevestigingshaak. Gedurende zijn leven heeft de heftruckvork nogal wat te verduren. Een vervorming van de vork is meestal snel en gemakkelijk waarneembaar. Door stoten of te zware last heffen kan de vork vervormen/buigen. Door een verbuiging van de vork kan de last gemakkelijker van een vork glijden, wat uiteraard voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Haarscheurtjes zijn in tegenstelling tot doorbuigen en vervorming van vorken zo op het blote oog nauwelijks zichtbaar. Maar zeker niet minder gevaarlijk. Haarscheurtjes kunnen er voor zorgen dat een vork of bevestigingshaak op een onverwacht moment afbreekt wanneer deze wordt belast. Het behoeft geen verdere toelichting dat een dergelijk incident ernstige gevolgen kan hebben.

Voorkomen beter dan genezen

Het gezegde voorkomen is beter dan genezen (of soms betalen) is in dit geval op zeker zijn plaats. Het is overigens een wettelijke plicht van de werkgever om er voor te zorgen dat de veiligheid van het personeel op de werkvloer gewaarborgd blijft. Net zoals het bij wet verplicht is om de heftruck periodiek op veiligheid te laten checken.

De hierboven beschreven doe-het-zelf-check neemt slechts enkele minuten per maand in beslag. En het kost u als bedrijf niets! Ja, de aanschaf van een vorkenmaatje misschien.

Tips om slijtage aan vorken te voorkomen

Hieronder vindt u een aantal tips waarmee u slijtage aan uw vorken kunt voorkomen. Het voordeel: de heftruckvorken gaan langer mee:

  1. Hef de vorken als u gaat rijden
  2. Laat de kettingen bij iedere onderhoudsbeurt afstellen.
  3. Laat minstens een keer per jaar een veiligheidskeuring door een expert verrichten.
  4. Voer zelf maandelijks de doe-het-zelf-check uit zoals hierboven in dit artikel beschreven.
  5. Vervang tijdig uw versleten vorken.
  6. Hef nooit meer gewicht dan de hefcapaciteit van de vork
  7. Reparaties en aanpassingen aan vorken mogen alleen door een specialist of fabrikant worden uitgevoerd. Lassen of boren kan een negatief effect hebben op de op sterkte van de vork

Doe-het-zelf-check

Tot slot een advies aan de logistiek managers in Nederland. Maak van de doe-het-zelf-check een routinematige handeling om de veiligheid van uw werknemers op de werkvloer te waarborgen.

Reageer op dit artikel