blog

Meer-uren-factuur ontvangen voor uw intern transport materieel?

Warehousing

Meer-uren-factuur ontvangen voor uw intern transport materieel?

Heeft u ook een nieuwjaarsgroet ontvangen in de vorm van een meer-uren-afrekening over 2012 van uw leverancier intern transport? Martijn Kruithof vertelt hier meer over een betere afstemming van de contracten.

Aan het begin van elk nieuw jaar ontvangen veel heftruckgebruikers een meer-uren-factuur voor het werkelijke verbruik van hun intern transportmaterieel ten opzichte van de afgesproken gebruiksuren in hun lease- of onderhoudscontract. Een meer-uren-factuur is een verrassing waar niemand op zit te wachten. Daarnaast is het, vanuit boekhoudkundig aspect, ook onwenselijk om kosten van het oude jaar in uw nieuwe boekjaar te hebben.

 

Betere afstemming

Regelmatig een goede afstemming van het werkelijke gebruik van de hele vloot intern transportmaterieel op de afgesloten lease- of onderhoudscontracten voorkomt veel onnodige kosten. Het voordeligste is om een contract precies afgestemd te hebben op het werkelijke gebruik.

 

Hoe kunnen we een betere afstemming van de contracten op het daadwerkelijke gebruik krijgen? Let op de volgende punten:

  • Controleer alle contracten eens serieus op afspraken over het maximale gebruik, het gebruik per jaar of het gebruik over de hele looptijd van het contract.
  • Maak een prognose hoeveel uren u komend jaar gebruik denkt te gaan maken van uw materieel.
  • Bekijk het gebruik niet alleen per machine, maar ook vanuit een breder perspectief, wordt de vloot als geheel wel optimaal benut?

 

Afwijkingen zullen altijd zo snel mogelijk aangepast moeten in het contract. Als de prognose is dat u komend jaar uw materieel anders inzet dan contractueel overeengekomen is, benader uw leverancier dan tijdig om uw contract weer af te stemmen om het daadwerkelijke gebruik.

 

Ook contracten waar u geen meer-uren over berekend krijgt, zoals service-abonnementen, zijn het bekijken waard. Vaak worden de servicebeurten evenredig over het jaar ingepland, gebaseerd op het verwachte gebruik. Gebruikt u uw truck meer dan verwacht, zijn de service intervallen te lang, waarbij u een risico neemt op overmatige slijtage. Bij minder gebruik kan het voorkomen dat uw machine een servicebeurt teveel krijgt, waarbij onnodig vroeg olie en dergelijke wordt vervangen. Dit is zijn onnodige kosten en extra belasting van het milieu.

 

Kostenbesparing

Meer-uren zijn vaak duur. Contract-uren aanpassen geeft vaak een voordeel. Een contract afnemen met een groter aantal contracturen is per uur vaak goedkoper. Een machine waarbij aan het einde van het jaar meer-uren belast worden is vaak per draaiuur duurder.

Bij minderuren levert een aanpassing van het contract vaak nog een grotere besparing op. Wanneer er contactueel teveel uren zijn overeengekomen, krijgt men meestal slechts een deel restitutie van de teveel betaalde uren. Omdat een deel van de kosten zoals planning en vaker voorrijden door de leverancier dan al gemaakt zijn.

 

Afwachten is zeker af te raden, het is aan u om onnodige uitgaven te voorkomen. Kijk eens kritisch naar uw vloot intern transportmaterieel.

Reageer op dit artikel