blog

Albrandswaard: logistieke topgemeente van Nederland

Warehousing

West-Brabant, Venlo-Venray en Tilburg-Waalwijk zijn al jaren de logistieke hot spots van Nederland. Enkele maanden geleden eindigden deze regio’s weer in de top-3 in de jaarlijkse verkiezing van dit magazine, op basis van de mening van 20 experts in het veld. Dat in deze regio’s logistiek een belangrijk economisch speerpunt vormt staat buiten kijf. Maar welke gemeenten scoren nu het beste op het gebied van logistieke activiteiten?

Albrandswaard: logistieke topgemeente van Nederland

Het CBS heeft onlangs onderzoek uitgevoerd naar de sterke kanten van regio’s. Daarbij is gekeken welke gemeenten in Nederland de meeste werkgelegenheid per sector kennen. Ook van de sector vervoer en opslag is dat gedaan, op basis van de Balassa Index (BI). Deze index is gebaseerd op het aloude principe van comparatieve kostenvoordelen van Ricardo uit de 18de eeuw. Wellicht kent u het voorbeeld nog van de middelbare school: Engeland en Portugal die zich specialiseren in de productie van textiel respectievelijk wijn, en dan handelen. De BI voor vervoer en opslag meet de mate waarin de inwoners van een gemeente werkzaam zijn in deze sector, vergeleken met alle andere 440 gemeenten in ons land.

Albrandswaard logistieke hotspot nr. 1

De winnaar is de gemeente Albrandswaard, net onder de rook van Rotterdam met de kernen Rhoon en Portugaal. Veel van de inwoners werken uiteraard in het havengebied, en dat geldt ook voor de gemeenten Spijkenisse (nr. 3), Rozenburg (nr. 5) en Rotterdam zelf (nr. 8). Een verrassende nr. 2 op de ranglijst is Simpelveld in Limburg. Deze gemeente staat zo hoog omdat er relatief weinig inwoners zijn, het  zelf enige logistieke bedrijvigheid heeft (o.a. Martin Slangen Meubeltransport) en vlak naast  Heerlen en Kerkrade ligt. Ook de nrs. 6 en 7, Dirksland en Maasdriel, zijn kleinere gemeentes. De nr. 4, Haarlemmermeer, staat hoog op de ranglijst vanwege Schiphol.

Geen West-Brabant in top 10

De nr. 9 Venray is de eerste gemeente in één van de top-3 hotspots, terwijl Borsele als nr. 10 de rij sluit, vanwege de aanwezigheid van Zeeland Seaports. Geen West-Brabant in de top-10, de eerste West-Brabantse gemeente op de lijst is Moerdijk op nr. 19. Verdere grotere gemeenten in de top 30 zijn Vlissingen op nr. 13, Delfzijl op nr. 15, Den Helder op nr. 23 en Venlo op nr. 29. Uiteraard hebben ook grotere steden als Dordrecht, Tilburg en Eindhoven met een BI > 1 een comparatief voordeel in logistiek, terwijl steden als Amsterdam en Utrecht dat juist niet hebben.

Geen specifieke beleid voor logistieke sector

Dergelijke ranglijsten zijn leuk, maar wat kunnen we er in de praktijk mee? Ik denk dat het kan helpen om vooral gemeenten meer inzicht te geven in het belang van logistieke werkgelegenheid voor de inwoners van hun gemeente. Ik merk in de praktijk dat dit nogal eens onderschat wordt, waardoor specifiek beleid voor de logistieke sector achterblijft en er kansen gemist worden. Ook kan gekeken worden of er meer intensief passende logistieke scholing en onderwijs kan worden ontwikkeld voor inwoners (jong, maar ook volwassen) uit gemeenten met een hoge logistieke werkgelegenheid. En tenslotte kan een hoge positie in de ‘city marketing’ voor de logistieke sector als speerpunt gebruikt worden. Kansen te over!

Reageer op dit artikel